hits

desember 2015

Se om du har verdens mest verdifulle bilmerke

Listen over verdens mest verdifulle bilmerker viser at det ikke er ndvendig vre dyr for vre verdifull. BMW og Mercedes tar riktignok henholdsvis andre og tredjeplassen, men det er et mer moderat priset merke som er verdens mest verdifulle, viser under stor underskelse hvor mer enn to millioner mennesker er spurt.

Det skjer s mye spennende i bilbransjen om dagen at det ikke var lett la vre bruke denne rett-fr-jul-bloggen til skrive om for eksempel Faraday Futures. En helt ny elbilprodusent som har satt seg som ml gi Tesla hard konkurranse. Spesielt ikke nr et team av norske designere har vrt engasjert med skape den "digitale brukeropplevelsen i bilen". Det hele hres veldig mobiltelefonaktig ut, og annerledes mye annet. Hvem som str bak er dertil hemmelig. De to heteste tipsene gr ut p at det enten er en kinesisk milliardr ved navn Jia Yueting, som har sltt seg opp p selge video-innhold til kinesere, eller at Faraday egentlig er Apple i forkledning.

Vi kunne ogs lett utbrodert om Porsche som har bestemt seg for lage en elektrisk sportsbil med navnet Mission E. Denne bilens "mission" er, sier Porsche, gi Tesla tff konkurranse om kundene.

43 sider digital bilglede
Nesten umulig er det ikke g amok i siste utgave av Automotive News Europe som nylig dumpet ned i (e)postkassen min. 43 sider med bilglede. Digital bilglede, viser det seg. Fra Mercedes, som skal bli raskere p utvikle digitale tjenester, via Toyota, som s mange andre er i gang med lage selvkjrende biler, til underleverandrer som Continental og Delphi som utvikler en enorm strm av smarte deler til bilene.

Bilprodusentene er like mye sammensettingsfabrikker som noe annet, m vite. Bildet av den nye Jaguar XFviser noen av underleverandrene og hva de leverer til bilen. Noen drar kanskje kjensel p navnet "Takata". Firmaet er en av verdens strste produsenter av kollisjonsputer til biler. Et problem med en spesiell type kollisjonspute tidligere i r gjorde at millioner av biler verden over mtte tilbakekalles og fikses. Mange av disse millionene var Toyota'er.

Verdens mest verdifulle bilmerke
Denne bloggen handler mest om merkevareverdi. Tilbakekallingen pga kollisjonsputene er antakelig den viktigste grunnen til at rets mest verdifulle bilmerke faller to prosentpoeng p rets mling i forhold til ret fr. Likevel beholder de frsteplassen. For det er nettopp Toyota som topper listen som verdens mest verdifulle bilmerke 2015. I "The BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands study" utarbeidet av markedsanalyseselskapet Millward Brown. Markedsanalyseselskapet har intervjuet to millioner forbrukere i tillegg til at de har brukt data fra Bloomberg, med flere.

Toyota har en merkevareverdi p nr 29 milliarder dollar.

Differensiering
Hy kvalitet og state-of-the-art teknologi er ikke det som skaper merkevareverdi. Det gjr heller ikke komfort, bekvemmelighet eller ytelse, skal vi tro merkevarekspertene. Alt dette er noe et bilmerke bare m ha for ikke falle helt ut av det gode selskap. Det er differensiering som skaper verdi.

At Toyota som merke byr p god kundeopplevelse og god verdi for pengene sammen med god kvalitet er noe mange nordmenn ogs vil kjenne seg igjen i.

Dermed faller alt p plass -for nettopp differensiering er en merkelapp vi kan sette p alt fra Faraday Futures til Mission E og 43 sider med digital bilglede.


Foto: Toyota


Listen
Her er listen over de mest verdifulle bilmerkene og deres merkevareverdi i milliarder dollar:
1. Toyota -28,9
2. BMW -26,4
3. Mercedes-Benz -21,8
4. Honda -13,3
5. Ford -13,1
6. Nissan -11,4
7. Audi -10,1
8. Volkswagen -9,3
9. Land Rover -5,0
10. Lexus -4,3

I det store perspektivet er dette beskjedne tall. Apple topper denne listen med en verdi p 247 milliarder dollar, fulgt av Google med 174 milliarder. Merkevareverdien og hvordan den fremkommer kan du lese mer om her. Det er for ordens skyld ikke det samme som markedsverdien p brsen.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.