hits

desember 2013

Lange ker ker bilsalget

Veinettet i og rundt de store byene vil vre sprengt i lpet av f r. Oslo fr permanent rushtid. Det kan gi rekordmange mange biler i nringslivet og store kte kostnader.

Hver eneste dag jobber vi med gi nringslivet s rimelige og gode bilordninger som mulig. Kanskje kan de klare seg med mindre og billigere biler? Med biler som bruker mindre drivstoff og som forurenser mindre? Med frre biler? Vi leter etter alle muligheter for redusere kostnadene deres.

Noen ganger trenger nringslivet likevel ikke frre, men flere biler for gjre samme jobb. Vi ser at lengre ker ofte gir flere firmabiler p veiene. Bilene er ute for gjre en jobb. Serviceteknikeren skal fra A til B og videre til C. Varene skal transporteres rundt i byen, til butikken, osv. Jobben skal gjres og man bruker s mange biler man trenger.

Redusert livskvalitet

La meg frst ta et skritt tilbake. I hst leste jeg i Dagens Nringsliv at mange jobbet deltid p grunn av lang reisevei og mye k. Permanent rushtid i Oslo om ti r var blant de dystre spdommene i en underskelse NAF hadde ftt utfrt. Jeg grsser litt p ryggen med tanke p at det kanskje ikke lenger vil vre tidlig nok dra hjemmefra fr kl 07:00 - for unng bruke godt over en time p de noen-og-tyve kilometerne inn til kontoret. Permanent k vil ofte si mindre tid med familien for mange. At dette kan gi redusert livskvalitet er lett se. Andre vil velge, som DN skriver, "frivillig" jobbe deltid.

NAF har beregnet samfunnskostnadene ved bilk til 6,6 milliarder kroner rlig. Vi har ikke regnet p belpet, men vi er enige i at mer k gir hyere kostnader for nringslivet.

Hvor mye vei?

K-scenarioet bringer opp sprsml vi neppe fr noe klart svar p. I alle fall ikke noe alles enes om. Hvor mye vei trenger vi? Vil det bli mindre k om vi bygger mange flere og strre veier? Eller vil det fre til enda flere biler og minst like lange ker? Begrenser kene seg selv fordi mange velger ikke ha bil?

Transport og vei var da ogs et hett tema under valgkampen tidligere i r med mange, mange milliarder i flyt mellom veier, kollektivtransport og oljefond.

Lite vei, flere biler

Som finansieringsselskap skal vi ikke ha for bastante meninger om hva som er den beste lsningen.

Det vi vet er at nringslivet har en jobb gjre som m gjres av biler p veien. Er det lite k kan bilene gjre dette raskt og effektivt. Str bilene mye i k trenger bedriftene flere biler for f jobben gjort. Den enkle logikken mter vi nr vi diskuterer bilbehovet hos vre kunder.

Det er heller ikke bare snakk om antall biler, som i seg selv er alvorlig nok. Kkjring gir kt drivstofforbruk, kt eksosutslipp, strre slitasje p bilen, kt behov for service, kt stress hos sjfrene. Listen kan gjres lang.

Gjennomsnittlig avgassutslipp fra nye biler kjrt under optimale forhold har gtt ned de siste rene. Om det reelle utslippet for biler som stort sett kjrer rundt i storbyene har gtt ned er vi usikre p. Forbruket pr mil kan bli stort nr ken er lang og treg.

Alle vet det

Dette leder frem til noe alle vet. At god infrastruktur av alle slag er helt vesentlig for at nringsliv og velferd skal fungere.

Et utviklet, avansert og velstende land som Norge burde ha noe av den beste infrastrukturen som finnes, tenker jeg. Flelsen av ha det er det sjelden jeg har ftt. Mye, god og kfri vei er det et stykke frem til vi har. Dette fr vi ikke i julegave, men vi nsker oss det som et politisk nyttrsforsett.

God jul!