hits

desember 2011

O’ hjul med din glede

Finansbransjen er nede for telling og i bilbransjen vet man ikke s mye mer enn at det stort sett er ruglete. Bilfinans, som kombinasjonen av de to, viser seg derimot ikke vre det helvete p jord man kanskje skulle tro.

Like sikkert som at det i desember ligger pepperkaker og klementiner rundt omkring i kontorene her i LeasePlan, like sikkert er det at jeg begynner reflektere over ret som snart er over. Litt stillere dager inn mot jul og en familie i julestemning gjr vel ogs sitt til det.

Biladministrasjon og billeasing er ikke overraskende en del av finansbransjen, men vi slipper heldigvis de verste konsekvensene av finanskrisen versjon II. Mye av det som plager bankene er ln i en eller annen form til land og bedrifter i alvorlige konomiske problemer. Shipping eller greske statsobligasjoner. Med dertil frykt for tap. Vi fr vr del lner ikke ut noe som helst, men leaser ut biler til bedrifter og offentlig sektor i relativt trygge Norge.

Med det andre benet str vi i bilbransjen og man kan si hva man vil om den bransjen, men kjedelig er den aldri. Av det som er verdt huske fra dette ret er at 5 rs garanti endelig ble en bransjestandard. Det er bra for kundene, men kynikeren i meg legger til at det ble slik mest av alt p grunn av kt konkurranse fra de frie verkstedene p service og ettermarked. Gjennom garantien forsker bilprodusentene holde kunden for seg selv lengst mulig, ogs p service. Forstelig nok.

Vi har ogs sett markedskampanjer og mer kundevennlige ettermarkedstilbud fra de store bilmerkene gjennom ret av samme rsak. For egen del har vi forhandlet frem svrt gode betingelser som vre kunder vil kunne nyte godt av i ret som kommer. Konkurransen virker.

Heldigvis m man vel kunne si ser det ut til at seigpiningen av det svenske bilmerket Saab er over. I bilverdenen er kattebetegnelsen vanligvis forbeholdt det eks britiske bilmerket Jaguar. Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) har p sin side vist seg ha minst like mange liv som kattens ni. Siste melding i skrivende stund er likevel at Saab har gtt til skifteretten og begjrt seg selv konkurs. Det s lenge ut til at Saab igjen skulle f luft under vingene ved hjelp av kapital fra kinesiske Zhejiang Youngman Lotus Automobile, men slik gr det alts ikke, om de ikke uventet gjenoppstr de nrmeste ukene. Det tror jeg ikke de gjr. Dersom Saab hadde havnet hos Youngman ville begge de to opprinnelig svenske bilmerkene – Volvo er selvflgelig det andre – hatt kinesiske eiere.

Det er et tegn i tiden at makt og kapital flytter stover. Prestigemerkene Jaguar, Land Rover og Range Rover er som en del sikkert vet p indiske hender – og de blomstrer som aldri fr. Ogs for det i all overskuelig fremtid tyske bilmerket BMW er ”sten” viktig. Verdens strste produsent av premium-biler gr fra rekord til rekord mye p grunn av velstende, statusorienterte kinesere. Volkswagens strste marked er ogs Kina. VW selger, som BMW, bra i Europa og Norge ogs. Det trenger de om de skal n mlet om vre verdens strste bilgruppe (inkludert Audi,  Skoda og Seat) innen 2018. For klare det m de g forbi Toyota og GM.

For de som er avhengig av Europa alene ser det litt mrkt ut. Tyske Opel, et europeisk datterselskap av amerikanske GM, varsler at de regner med tjene 1 milliard euro mindre neste r enn tidligere antatt p grunn av lavere salg. Da taper de penger og nr de vil g i pluss er helt i det bl, i flge velinformerte kilder. Bedre blir bunnlinjen deres heller ikke av at de n utsetter levering av plug-in hybriden Opel Ampera.

Her hjemme startet ret med at bde bilimportrer og andre i januar la frem markedsprognoser  - som bommet grundig. Rundt 120 000 biler ld de moderate prognosene. Det mest pessimistiske anslaget ld p snaue 110 000 biler. Rundt 170 000 biler ser ut til bli fasiten n et par uker fr ret er slutt. Dermed blir 2011 et veldig godt r. De konomiske kreftene har vrt snille med Norge.

Dermed har det skjedd det som nesten alltid skjer i over gjennomsnittelig gode tider. Bilimportrene blir mer kravstore overfor forhandlere og forlanger mer i form av forhandlerbygg, eksklusivitet, kvadratmeter, demonstrasjonsbiler og solgte biler. Om de kostnadene som det medfrer fremover kommer samtidig med at det alltid sykliske bilmarkedet snur nedover – hvem vet? – s kan det bli mye rdt blekk i forhandlerregnskapene fremover. Prognosene for 2012-salget fra bilimportrene vil vi vite om et par uker. Markedsandelene, de vil som alltid summere seg opp til et sted mellom 110 og 120 %.

De som ventet p de kinesiske bilmerkene i r ventet forgjeves. Neste r kommer Geely Emgrand p det britiske markedet. Geely eier Volvo. Bilene tilfredsstiller n europeiske krav p sikkerhet – gjett hvem de har lrt av – og utslipp, og er dermed rykket mye nrmere ogs Norge. Til Norge neste r kommer muligens ogs billigmerket til Renault – rumenske Dacia. Om de gjr de skal vi vre raskt p banen med kalkulere restverdien og ”total cost of ownership” slik at vi vet om bilene er billige eie ogs, og ikke bare billige kjpe.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff

Bilkuppene du kan gjre fr nyttr

Du kan fort spare ti-tusenvis av kroner, kanskje 50.000 eller mer, om du benytter deg av de mange tilbudene bilforhandlere lokker med i desember. En del av tilbudene er gode, men all blankpolert lakk glimrer ikke i gull, viser underskelser.

Om du er en av dem som har tenkt gi deg selv en stor frjulsgave i r, en p fire hjul, s er det en del ting du br vite. holde seg orientert til enhver tid om hva som er ”Best Buy” i bilmarkedet er ingen lett jobb. Heldigvis har LeasePlan en analytikeravdeling som hjelper meg. Der finner jeg en utrolig mengde bilkunnskap. En analytikerkollega har satt opp en liste over det han mener er de beste bilkjpene du kan gjre akkurat n p biler som i utgangspunktet koster opp mot drye 500.000. Som listen nedenfor viser kan du spare opp mot 75.000 kroner p en BMW. I beste fall.

Klikk her for se strre bilde av listen

Besparelsen som er oppgitt er maks-besparelsen. Sannsynligvis sparer mindre. Ikke misforst, dette - og de andre p listen - er gode tilbud, men i praksis vil du neppe spare 75.000 kroner. Hvorfor? Fordi alle som kjper ny bil fr en rabatt av selgeren. Du trenger ikke engang sprre etter den. Og vr erfaring og de tilbakemeldingene vi fr fra folk som er ute for kjpe bil, er at jo strre den annonserte kampanjerabatten er, jo mindre blir den andre rabatten. Den blir heldigvis ikke like mye mindre. Hvor mye mindre kan det jo vre morsomt sprre bilselgeren om.

Analytikeren som har satt opp denne listen har vrt ute en vinternatt fr, s tilbud som ikke er ”reelle” er ndelst utelatt. Med ”reelle” mener vi her at det skal vre mulig regne seg frem til en besparelse, og at bilene faktisk skal ha blitt solgt til fr-prisen. Det er ogs mange andre tilbud som er utelatt fra listen. Vi har kun tatt med de som kan spare deg for kr 25.000 eller mer, og som er nasjonale.

Noen av tilbudene er p utgende modeller. Kjper du en slik bil vil du fort ha en bil som er ”gammel”. Det kan ogs bety at du fr mindre for bilen nr du skal selge bilen om 3 – 5 r. Dette gjelder frst og fremst dersom det er store endringer p ny modell og den samtidig ikke er blitt vesentlig dyrere.

I tillegg skal du f et stalltips: For de innvidde kalt storforbrukersttte. Kort fortalt fungerer det slik at dersom din arbeidsgiver gir deg kjregodtgjrelse nr du bruker din egen bil i jobben, s vil bilimportren vanligvis gi bilforhandleren en ekstra rabatt, som forhandleren igjen gir videre til deg. Hang du med? Les det en gang til. Det kan fort vre verdt 3000 – 4000 kroner.

N er jeg ganske sikker p at det er en del bilforhandlere og bilimportrer som mener at akkurat deres tilbud er like godt som de vi har listet opp, og at de fortjener en plass p listen. Vel, det mener ikke vi.

Ha en fin adventstid!

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff