hits

desember 2010

Et verdifullt julebudskap

Vi har jobbet med verdier det siste ret i LeasePlan. Det er kanskje grunnen til at nettopp historien om Ebenezer Scrooge i « A Christmas Carol» dukker opp samtidig med at det lukter ribbe i kantinen, D2 skriver om « Mase-kulturen» og Theatercafeen setter omsetningsrekord p en vanlig torsdag.

Som innbygger i verdens rikeste land, p den mest velstende delen av kloden og i en periode av historien der det ikke finnes grenser for hva vi unner oss, synger Ole Paus om hvordan «vi har alt, men det er ogs det eneste vi har». Kanskje tar mange av oss litt mye for gitt, og muligens burde vi, meg selv inkludert, bremse ned, kikke i speilet og minne oss selv p alt vi har vre takknemlig for.

Verdiprosessen i LeasePlan har munnet ut i Expertise, Passion, Respect og Committment. Men det viktigste er kanskje ikke hvilke verdier vi har kommet frem til, men at slike prosesser i en hver organisasjon pner opp for reflektere rundt mer enn hverdagen, og kanskje gir en forankring som bde vi og andre kan trekke p fremover. Og da var det Charles Dickens og den bermte julefortellingen, eller sangen som tittelen pstr at det er, «A Christmas Carol», dukket opp. Frste gang publisert i 1843 fikk denne novellen ren for en oppblomstring av gamle juletradisjoner i England p 1800-tallet og har senere minnet folk over hele verden p hva julen egentlig handler om.

Kort fortalt var Ebenezer Scrooge en grumpy, gjerrig, sint og grdig eldre mann som hadde lite gi andre mennesker. S blir han oppskt av gjenferdet til sin gamle business-partner, Jacob Marley, natten til julaften og introdusert til tre andre spkelser. Det frste tok ham med til juler som har vrt, det andre til juler som er og det tredje til juler som skulle komme. Og hvis ikke Scrooge klarte endre seg, finne frem til litt andre verdier enn de monetre, hadde han lite se frem til.

Det finnes mer enn nok av dem og det som minner oss p verdiene vi kan f for penger - og at vi kanskje til og med fortjener det. Financial Times gir ut standardverket p omrdet flere ganger i mneden i form av bilaget «How to spend it» - og de samme holdningene lever i beste velgende for eksempel p varemagasinet Harrods. Historien forteller at en mann, det var ikke Scrooge, men det kunne ha vrt, kom inn i butikken, oppskte en ekspeditr og ba om f kjpe en elefant. Den ansatte tenkte seg om, leet knapt p yenbrynene og spurte: «nsker De en afrikansk eller en indisk?».

LeasePlan operer i en bransje der spennet mellom produktene gr fra fornuftige og hensiktsmessige familiebiler til de mest outrerte og luksuspakkede variantene. Og for all der, vi kan skaffe det meste til de som kan betale - og mener de fortjener det. Skal du virkelig kreve din rett er det kanskje aktuelt med en Posche 911 Carerra GT2 RS, noe som kan ordnes til den ublue prisen av 73 000 kroner i mneden. Er du litt mindre kravstor holder det kanskje med noen av disse:

Aston Martin DB9 til 63 000,- i mneden.

Mercedes Benz SLS AMG til 63 000,- i mneden.

Audi R8 5, 2FSI Quattro Spyder til 57 000,- i mnden.

Jaguar XJ 5, V8 Supersport LWB til kun 50 000,- i mneden.

Men husk at du ogs skal ha rd til drifte disse bilene – og at vi ikke kan gi noen garantier om denne prisen (jeg er bare ndt til si det).

Selv om Dickens ofte skrev historier der det mrket dominerte, slutter «A Christmas Carol» p opptur nr Ebenezer Scrooge vkner om morgenen og er fylt av godhet, glede og omsorg. Og husk at dette var mer enn 100 r fr Hollywood.

Det vi trenger er kanskje nettopp en pminnelse og litt perspektiv - en personlig verdiprosess ala den organisasjoner gr i gjennom, i ny og ne. Den kuren har vi tatt det siste ret, og istedenfor anbefale en Scrooge-mobil til vre kunder, hiver vi med et rd og leaser dem for eksempel en familievennlig Skoda Superb til 3.400 i mneden eller en Volvo V60 DRIVe til 3.250. eks mva (jeg er ndt til si det ogs). Det er mer i trd med de verdiene vi nsker formidle, det «nye» Scrooge ville vrt fornyd med - og et godt pskudd til nske alle bloggleserne en riktig god familiejul og et godt nytt r.

Kjr forsiktig!

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff

Restverdien handler om din neste bil

I vr verden er restverdien tre r frem i tid avgjrende for prisen p leasingkontrakten i dag. For privatbilisten handler det ofte om hva han eller hun har rd til betale for en ny bil i morgen – etter salget av den gamle. I begge tilfeller er det viktig gjre beregningen basert p noe annet enn ren gjetning

Antatt restverdi etter 3 r er tidvis et diskusjonstema nr vi inngr leasingkontrakter – naturlig nok, siden ingen sitter med fasiten. Men i motsetning til hva en del tror, handler dette om mye mer en ren gjetning. Nr vi gr oss selv etter i smmene, viser det seg at erfaring og statistikk bidrar til riktige priser for leasingkundene. Men s dukker det selvflgelig opp uforutsette hendelser fra tid til annen – for eksempel en finanskrise.

Gr oss selv etter i smmene

Nr vi inngr en leasingkontrakt for en ny bil, er restverdien antatt salgspris etter tre r. Jo hyere denne prisen er, jo lavere, og riktigere blir leien. Og fordi det alltid er mnedsleien som er den avgjrende utgiften for vre kunder, har begge parter mye vinne p at restverdien er s eksakt som mulig.

For sikre oss at beregningen av restverdien blir gjort p en kvalifisert mte, er det selvflgelig folk med erfaring hos oss som gjr dette. I tillegg frer vi en verdifallsstatistikk basert p ny-pris og bruktbilpris og gjr en estimering eller gjetning av hvordan utviklingen kommer til vre.

Til slutt kontrollerer vi oss selv nr vi sjekker hva den tre r gamle bilen faktisk ble solgt for, sammenliknet med vr restverdi fra 3 r tidligere. Det blir til en statistikk der grafen ville ha vrt flat p den sorte, stiplete linjen hvis vi i hvert enkelt tilfelle hadde oppndd vr gjennomsnittlige prestasjon. De fargede grafene viser variasjonene for de enkelte bilmerkene i forhold til gjennomsnittlig prestasjon.

En oversikt for de siste rene blir seende slik ut:

Statistikken forteller oss tre ting:

1. At finanskrisen fikk konsekvenser for bruktbilprisen kommer ikke som noe sjokk. Den slo til for fullt i andre kvartal i 2008 (da Lehman Brothers gikk konkurs) og vi ser en dipp i prisene i kvartalet etter for alle de tre modellene vi har fulgt. Poenget er imidlertid at 3 r fr, i 2005, s var det nrmest umulig forutse den dramatiske utviklingen vi hadde i vente. Det vil med andre ord alltid vre en mulighet for at det oppstr situasjoner som pvirker prisen etter 3 r, som vi ikke har noen mulighet til ta med i vre beregninger.

2. Variasjonene er relativt sm og tilfeldige, og skyldes ikke noen systematisk feil i beregningsmetoden eller beregningsgrunnlaget.

3. Linjene for bilmerkene krysser hverandre p begge sider av gjennomsnittsstreken, noe som igjen bekrefter at forskjellene ikke er systematiske. Vi er med andre ord like gode eller drlige uavhengig av bilmerke.

beregne verdifall handler mye mindre om gjette enn det man skulle tro, og mer om erfaring og et godt datagrunnlag. Resultatet er riktige leasingpriser – noe vi selvflgelig er avhengig av for hevde oss i markedet.

Penger til neste bil

Jeg har flere ganger skrevet om behovet for se totalkonomien i bilholdet, ogs for privatpersoner. Verdifallsstatistikken er et verkty som hjelper deg gjre akkurat det. Verdifallet er den strste kostnaden og med verdifallsstatistikken har du et godt utgangspunkt for komme nrme fasiten.

Dette virker kanskje ikke s viktig nr du str foran den nye bilen og skal signere papirene, men jeg kan love deg at du kommer til merke det noen r senere, nr du selger den gamle bilen og ikke har tenkt over hva du trenger av penger i mellomlegg for kjpe en ny.

I vrt leasingunivers handler evnen til sette en riktig restverdi rett og slett om god bedriftskonomi og er noe som i siste instans kommer vre kunder til gode. For en privatbilist handler restverdien p den gamle bilen ogs om hva du kan betale for den nye.

Trenger du et utgangspunkt deler vi gjerne med oss av vr erfaring her.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff