hits

november 2017

Forbud mot diesel- og bensinbiler vil gi liten effekt

Forbrukere velger elbil om de kan (Foto: BMW)

Myndigheter verden over varsler forbud mot bensin- og dieselbiler om f r. Store land som England og Frankrike og Kina vil forby disse, i tillegg til Norge. Vi er veldig for elbiler, men mener selve forbudet mot noe annet vil gi liten effekt. 50 - 60 nye og gode elbilmodeller er snart her og da er det neppe mange som vil ha noe annet enn det uansett. 

Allerede n er det ventelister p over et r p de mest populre elbilene. Den siste statistikken viser at halvparten av alle nye registrerte personbiler n er ladbare, det vil si enten helelektriske eller plug-in hybrider. Ettersprselen er der. 

Snart forbudt
Norge har sagt de vil innfre et forbud mot salg av nye bensin/dieselbiler i 2025, England og Frankrike har sagt 2040, og landet med det desidert strste bilmarkedet i verden, Kina, har sagt de vil gjre det "i nr fremtid". 

Det som kan virke ganske skremmende er egentlig ganske udramatisk. Mer dramatisk er det at en del strre byer om f r vil forby bruk av fossilbiler i bykjernen, men det er tema for senere blogg.

50 - 60 nye elbilmodeller
Det kommer veldig mange nye elbiler de neste rene. De aller fleste bilprodusentene jobber n hardt for lansere de s snart som mulig og det er f som lenger tviler p at fremtiden er elektrisk. Volkswagen har allerede en god del og har varslet enda 5 nye elbilmodeller, Mercedes dobler dette og lover 10 nye elbiler, mens BMW topper dette igjen med lansere 12 helelektriske biler. Alle fr 2025. For alle bilmerker samlet tipper vi det er snakk om i alle fall 50 - 60 ulike modeller fr 2025.

S populre har elbiler blitt at "lille" Tesla n er like mye verdt som de gamle bilgigantene GM og Ford.

Rekkevidde lang nok
Rekkevidden p de nye bilene skal vre nominelt opp mot 700 km for de beste. Vi mener at alt over 500 km i praksis lser rekkeviddeproblematikken. Nettverk av nye 350 - 400 kW superladere og hyvolts batterier vil la deg fylle batteriet fullt eller nesten fullt p om lag 10 minutter. Kanskje 15 om du er helt tom. 

M bygge ut strmnettet
Det er selvsagt helt avgjrende at strmnett og ladestasjoner bygges ut raskt. Om alle Norges drye 3 millioner biler etter hvert skal kjre p strm vil jeg anta strmnettet vil kreve en skikkelig oppgradering. I gleden over alle elbilene synes vi i LeasePlan at det legges for lite vekt p dette. Myndigheter, Statkraft, netteiere rundt omkring i landet og en rekke andre aktrer m kjenne sin beskelsestid og bygge ut raskt.

Hva er det neste?
Her i firmaet spr vi oss hele tiden om hva som er det neste? Det neste som er virkelig viktig for kundene vre. De neste rene er vi helt overbevist om at overgangen til elbil for nesten alle bilbrukere er noe av det aller, aller viktigste som skjer. 

Store bedrifter bruker biladministrasjonselskaper som LeasePlan og andre fordi de nsker et profesjonelt og enkelt bilhold. Her har vi som bransje en viktig oppgave i holde oss oppdatert om hva som skjer fremover, utvikle tilleggstjenester til elbilene og bidra til at det finnes et profesjonelt annenhndsmarked for elbiler. 

Akkurat som de fleste bilprodusentene satser vi n fullt p sette fart p overgangen til elektrisk mobilitet. Vi er sammen med IKEA, Vattenfall, DHL, Unilever og flere en av grunnleggerne av EV100, et globalt initiativ for f fart p overgangen til elektrisk mobilitet. Vi mener fart og momentum er viktig. Derfor vil allerede i 2021 alle LeasePlan sine ansattebiler vre helelektriske.

Kan ikke velge el
Allerede n opplever vi at veldig mange av de som velger diesel- eller bensinbil gjr det fordi de m ikke fordi de vil. Kundene vil alts gjerne har elbil, men fordi rekkevidde eller lademuligheter ikke er gode nok, eller fordi den biltypen de trenger ikke finnes som elektrisk m de velge fossilbil. De som kan velger el. Og snart kan nesten alle gjre nettopp det.

Nr nesten alle bde kan og vil blir forbud mot noe annet overfldig, annet enn signaleffekten det gir. En og annen sjelden bensinbil innimellom som nostalgisk minner oss om tiden som var er vel mest av alt sjarmerende?