hits

november 2014

Dette vil alle ha i bilen

Det er tre ting alle vil ha i sin neste bil, viser en ny underskelse. Ingen av de tre tingene har egentlig noe med bilen gjre.

Det ble en slags aha-opplevelse lese analysefirmaet J. D. Powers underskelse av hva bilister aller helst vil ha av utstyr i sin neste bil. Det er ting som kommer utenfra, fra andre industrier. De er s viktige for oss at vi ikke vil vre foruten, heller ikke nr vi er i bilen.

Dette er det jeg aller helst vil ha i min neste bil: Trdlst nett i bilen som smarttelefon og nettbrett automatisk kobler seg opp mot, et informasjons- og underholdningssystem (infotainment), og tilgang til alle programmer og applikasjoner jeg ellers bruker. Jeg mener ikke ved fingre med mobiltelefonen, men som en del av bilen. Helst styrt via tale - mange kjenner vel til Apple-damen Siri - og via en stor touch-skjerm i bilen.

Snakk til Siri

Hele 8 av 10 vil ha trdlst nett i sin neste bil, og 6 av 10 amerikanske bilister ser det som s grunnleggende at de mener det br vre standard, i flge J. D. Powers. Trolig er ikke tallet noe mindre her hjemme. Flere av bilprodusentene er i gang med utvikle slike systemer. Ford er kanskje den, i alle fall i massemarkedet, som har satset mest. Sprsmlet er likevel om vi forbrukere som er vant til iPhone- og Android-telefoner hjemme, p gaten, p jobben og p hytta, er srlig interessert til skifte system bare fordi vi setter oss i bilen. Sannsynligvis ikke, tror vi i LeasePlan.

Apple har nylig lansert CarPlay, et system som lar deg bruke alle de grunnleggende appene slik du kjenner dem via bilens store touch-skjerm, eller ved snakke til Siri. Android Auto er samme sak. The "internett of things", det at en ting er koblet opp mot internett, forventes n 30 milliarder enheter innen 2020. Da snakker vi snart om "internett of everything", biler inkludert.

Lser pendlerproblemet

Stort sett hver dag pendler jeg 30 - 45 minutter hjemmefra til jobb, litt avhengig av om jeg drar grytidlig eller bare tidlig. Handsfree-lsningen sammen med en mental liste over hvem jeg kan ringe fr kl tte om morgenen gjr at tiden i k ikke er helt bortkastet. Om jeg hadde hatt lettvint tilgang til alle apper jeg vanligvis bruker, dokumenter i skyen, osv. ville bilen blitt til et kontor og jeg ville ftt en dry time lenger fullgod arbeidsdag - om bare n ting til var p plass. En selvkjrende bil, bil p autopilot.

Det er slett ikke s fjernt som det kanskje hres ut. Bde Google og Tesla er i gang med teste ut dette. Se Google-bilen kjre selv i denne videosnutten (2 min 52 sek). Begge firmaene er kjent for f til ting man kanskje ikke trodde var mulig. Ingen av dem er tradisjonelle bilprodusenter, men snarere varianter av IT-selskap med gener i Silicon Valley. Ikke rart den ene bilprodusenten etter den andre pner kontorer nettopp der. Der det skjer.

Bilen svekkes

Det er bare enda et tegn p at bilen ikke er i sentrum av solsystemet, at verden ikke kretser rundt bilen. Sentrum ser for yeblikket ut til ligge i vr egen lomme i form av en smartphone. Flere bilprodusenter tilpasser n bilene sine slik at de fungerer med bde Apple's Car Play og med Android Auto. Konsekvensen av ikke gjre det kan vre det utenkelige - at forbrukeren velger bort et bilmerke fordi det ikke er kompatibelt med mobiltelefonen. Det viser hva som er oss nrmest.

Tiden da ting som oppvarmet ratt eller Xenon-lys var det neste store virker plutselig s 2010, i beste fall. Den skinnende blanke lakken har falmet, forbrukerne har skiftet fokus. De er bare mye mindre opptatt av bilen enn tidligere. Dette er nok et tegn p at bilen mister noe av sin posisjon, mener vi. Vi lever av finansiere og drifte biler s det er nesten som banne i kirken.

Bilen blir aldri som fr

Om vi virkelig skal kikke langt inn i krystallkulen tipper vi at flertallet av bilene ikke blir selvkjrende fr om kanskje 30 - 50 r. Og da kan det like godt hende bilen kommer kjrende til deg nr du trenger den som at den str og venter p deg i innkjrselen din. Kanskje vil vi se tilbake p det kjre bil selv som vi ser p det ri hest i dag. Det er fortsatt mange som rir hest. De gjr det fordi de liker det, men de gjr det ikke som transport.

N som jeg vet hva jeg ikke har i bilen, savner jeg det veldig.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.