hits

november 2013

Tohjulsdrevne SUV'er vinner terreng

Sm tohjulsdrevne SUV'er vinner terreng og drar innp klassiske stasjonsvogner og firehjulsdrevne ssken. En hndfull av de mindre og mellomstore SUV'ene vil nrmest garantert klare seg konomisk bra med drift p bare to hjul.

Vi legger mye ressurser ned i flge med trender og kikke inn i krystallkulen. Vre analytikere flger bilmarkedet og dets trender konstant gjennom nypussede brilleglass. Nr vi finner informasjon vi tror er spesielt interessant for mange nsker vi dele den gjennom denne bloggen. Det har n skjedd i SUV-verdenen.

Av og til skjer det at "sannheter" utfordres, og at nye dukker opp. SUV'er er populre i Norge og 1 av 4 solgte nybiler hrer inn i denne kategorien. Der finner du biler som Toyota RAV4, Nissan Qashqai, BMW X3 og Mazda CX-5, for nevne noen.

Det vi ser n er at billigere 2WD-varianter av sm og mellomstore SUV'er sammen med endrede holdninger i markedet gjr bilene mer attraktive. De kan i mange tilfeller n vre et aktuelt alternativ ogs til alminnelige stasjonsvogner. Tidligere visdom om at alle SUV'er mtte ha 4WD blir n helt feil, mener vi.

Tre ting f med seg

Bil er viktig og interessant for mange og det har stor konomisk betydning velge rett. Det er et alltid tilbakevendende tema i sosiale sammenhenger med venner og kjente for oss som jobber med dette. Alle vil vite hva vi mener. I denne bloggen har vi tre "take home messages".

Den frste "take home message" er at om du er i ferd med kjpe eller lease deg en stasjonsvogn eller en SUV, s ikke kjr p automatikken. Med "automatikken2 mener jeg at om du gr etter SUV s gr du automatisk for 4WD. Det kan fort bli feil, men ogs riktig - s gjr derfor en vurdering. Vi har noen eksempler lenger ned i teksten.

Nytenking

Nytenking og innovasjon. Tenke "out of the box". Det er populre ord. Vi bruker de - blant annet - nr vi analyserer bilmarkedet. Med det som bakgrunn kan vi anbefale et knippe tohjulsdrevne SUV'er som trygge konomiske kjp:

2WD andel
hittil i r pr 18.11

Fra pris 2WD

Nissan Qashqai

76%

241.000

Kia Sportage

73%

257.100

Mitsubishi ASX

49%

225.500

Opel Mokka

45%

239.900

Volkswagen Tiguan

31%

301.100

Disse bilene er ganske mye billigere enn de firehjulsdrevne variantene. Delvis p grunn av at de med trekk p bare to hjul leveres med mindre motor. De holder seg godt nok i pris til at vi kan anbefale 2WD-varianten.

"Take home message" nummer to er at dette kun gjelder mindre og noen mellomstore modeller. Blir de litt strre s br de fortsatt ha 4WD. Det gjelder for eksempel biler som:

Fra pris 4WD

Mazda CX-5

353.000

Volvo XC-60

521.400

BMW X3

541.400

Audi Q5

493.600

Range Rover Evoque

501.400

Selv om disse ogs er en del biligere med 2WD enn 4WD gjr bedre bruktpriser for 4WD at vi anbefaler deg velge firehjulstrekk.

Og med fare for vre overtydelig, for store og tunge SUV'er i klasse med Mercedes GL er det fullt og helt fortsatt 4WD som gjelder. Ingen tvil.

Tvist

S kommer en liten vri utenfor boksen og "take home message" nummer tre. De nevnte 2WD SUV'ene er ogs for deg som er i markedet for en stasjonsvogn i noenlunde samme strrelse og prissjikt. Det blir rett og slett feil se 2WD SUV'ene utelukkende som et alternativ til sine firehjulsdrevne ssken. De er like mye et alternativ til en del stasjonsvogner.

Kjrer du i dag en alminnelig stasjonsvogn i stedet for sedan fordi du trenger bedre plass til ski, hund og familie? Vr bevisst neste gang du skaffer deg ny bil. SUV gir deg nesten like god lasteplass som en stasjonsvogn, plass til lange ski, glad hund og fornyd familie i hy sittestilling med oversikt over trafikken.

automatisk g for - enda en - stasjonsvogn fordi du trenger plassen er forhastet.

Trender

Dette har alts mye med trender i markedet gjre. SUV-konseptet er "in" hos mange, de er populre i bruktmarkedet og oppnr gode priser.

Og, for ordens skyld, de fleste SUV'er enten det er med eller uten 4WD har ingenting med begrepet terrengbil gjre. Det er et helt, helt annet segment og kanskje verdt et eget blogginnlegg.

Vanlige biler angripes fra flere flanker

Tradisjonelt vanlige bilmerker som Ford, Opel og Peugeot, med flere angripes fra flere flanker av premiummerker som Mercedes og Audi, og av rimelige merker som Hyundai og Kia. Dette medfrer at stadig frre kjper de "vanlige" bilmerkene.

For 10 r siden var E18 full av Ford Mondeo'er i morgenrushet. I dag er den samme veien full av BMW 3-serie. Litt forenklet sagt. Hva er det som har skjedd?

Den brutale sannheten er at volumprodusenter - standardmerker - som Ford, Opel, Peugeot/Citron og Fiat har tapt konkurransekraft raskere enn norsk eksportindustri i en oljepresset konomi.

Vi mener at mange av standardbilene m f en sterkere og bedre posisjon i folks hoder, eller bli billigere for vre konkurransedyktige nok.

Presset fra to sider

Ovenfra presser premiumprodusenter som Mercedes, Audi og BMW p med stadig mindre og rimeligere modeller, ofte stappfulle av utstyr til en god pris. En Mercedes er i dag overkommelig for svrt mange. Fr mtte de fleste stoppe med drmmene. Nedenfra kommer aggressive lavkostmerker som Hyundai og Kia og tilbyr mye bil for f kroner. Et helt naturlig valg for de som ikke vil betale mer enn de er ndt til.

Bikkjeslagsml

P kontoret sitter vi p sidelinjen og observerer "bikkjeslagsmlet" i bilmarkedet. Standardmerkene er truet fra flere kanter og kjemper hardt tilbake. Mer utstyr for mindre penger. Lave kampanjerenter. Av og til ogs rene prisnedsettelser p nye modeller. Alt som kan gi et ekstra salg. Alt som kan gi kunden flelsen av f mer for mindre. Det fungerer selvsagt til en viss grad p kort sikt, men det lser ikke de grunnleggende rsakene.

I skvis

De alminnelige volummerkene, standardmerkene, er satt i skvis med strategiske trekk som premium-produsentene tok for 10 r siden, og av lavkostprodusenter i Korea. De klassiske volumprodusentene som Ford, Opel, Peugeot med flere str i en vanskelig posisjon.

Premium, spesielt i leasingmarkedet, kan bli mye strre, tror vi. I dag er det overraskende lite som skiller i pris mellom premium-modeller som BMW 1-serie og Mercedes A-klasse, og likt utstyrte standardmodeller som for eksempel Ford Focus eller Toyota Auris.

Nr du tar med i betraktningen at premium-merkene ofte holder seg bedre i verdi kan det vre bare noen hundrelapper dyrere i mneden kjre premium som dette regnestykket fra en av vre bilkonomer viser.

Mnedskostnader

Pris bil inkl ?nomalt? utstyr

(avrundet til nrmeste 1000 kroner)

Kost pr mnd eks mva

(avrundet til nrmeste 100 kroner)

BMW 114i 102hk

305.000

5.000

Mercedes-Benz A180 122hk

306.000

5.100

Toyota Auris 1,8 Hybrid Active Cvt

265.000

4.200

Ford Focus 1,0 100hk Trend+

247.000

4.300

10 rs forsprang

De tyske premiummerkene har ftt ti rs forsprang, mener vi. Og vi synes vi ser et kapplp mot premiumsiden. Fords kommende Vignale-konsept er et forsk p nettopp gjre Fords modeller mer premium og mer attraktive.

Ingen quick fix

Vi flger utviklingen nye og tror premium-merkene vil fortsette styrke sin posisjon. Selv om standardmerkene rent faktisk skulle produsere premiumbiler - og det gjr de faktisk ofte i praksis - s har de ikke den ndvendige merkevaren. Det er stor forskjell p en Opel og p en Mercedes i folks hode. I det mellomlange bildet vet vi samtidig at riktig modell til riktig tid er svrt viktig. Det ser vi eksempelvis p Mazda CX-5 som ble en umiddelbar suksess.

Bildet er sammensatt. Noen produsenter er akkurat n nede for telling, men historien har vist at bilmerker som fr en nedtur kan komme tilbake sterkere enn noen gang. Vi tror, vi venter spent, og vi avskriver slett ikke noen.