hits

november 2012

10 statusbiler som overrasker deg

Nyskapende teknologi, dristig design, miljvennlighet og en dash X-faktor. Det er det som skal til for skape en moderne statusbil. Listen over 10 nye statusbiler vil overraske deg.

 Pvirket av oppveksten ble jeg nok, der jeg vokste opp i bakgrden p en Mercedes- og Peugeot-forhandler. Likevel, det var ikke bare jeg som mente at kjennetegnene p en statusbil var at den var stor, hadde stor motor og ditto prislapp. Selve beviset p dette fikk vi hver gang sirkus Arnardo kom til byen og sirkusdirektren selv parkerte sin store Mercedes 600 Pullmann foran nesen p oss guttungene. Bilen var enorm. Mer status enn det ble det ikke p den tiden. Kanskje bortsett fra elefantene da.

I dag, noen r senere er alt annerledes. Elefanter i sirkus blir kanskje forbudt, mens biler i elefantstrrelse er i ferd med forby seg selv. Generasjon Y, fdt p ’80 og ’90-tallet – mange av de synes til og med det er en smule smaklst komme kjrende i en bil som er strre, dyrere og mer forurensende enn den behver. Bilbransjen hper de vokser det av seg. Kanskje gjr de det, kanskje ikke. Det ser like mye ut som om foreldrene til Y’erne, generasjon X, adopterer sine barns verdivalg. For det har skjedd et verdiskifte. Og etter at vi hadde satt vre hoder sammen her i LeasePlan for komme frem til eksempler p 10 typiske nye statusbiler – da ble vi for alvor overbevist om at det nettopp er det som har skjedd.

Megatrender

Vr liste med 10 nye statusbiler ser kanskje ut som en samling av svrt forskjellige biler. Og det er de, men de har noe felles. Ikke strrelse, motorkraft eller prislapp utenfor rekkevidde for de fleste, men noe helt annet. De har alle noe nyskapende ved seg. Det kan vre design, teknologi eller en annen X-faktor som gjr at de treffer de verdinormene som gjelder i samfunnet n.

Listen

Denne statuslisten representerer vr samlede kunnskap om bilmarkedet og om hva som kommer av biler neste r. Noen ganger har vi vrt i tvil, og dette er mer se p som eksempler enn som en fullstendig liste.  I alfabetisk rekkeflge:

  1. BMW i3: Vi tror denne revolusjonerende bilen kommer til ke statusen til bde smbiler og elbiler nr den kommer p markedet, muligens i 2013? Sjekk den ut p nettet allerede n.
  2. Fisker Karma: Ikke veldig kjent bilmerke. Hybridbil med oppsiktsvekkende design og eksklusivitet. En stor bil som forsvarer sin plass p status topp 10 listen.
  3. Mercedes A-klasse: Premiumbil i Golf-format. Downsizing, trenden mot mindre biler, tror vi fortsatt vil vre trendy og inn, og denne bilen bidrar til det. Viser at du flger med i tiden.
  4. MINI Countryman: Denne firehjulsdrevne Mini-baserte bilen passer for de som verdsetter design og egenart. Mini beviser at alle biler ikke behver se like ut.
  5. Opel Ampera: Meget avansert alternativ til batteridrevet elbil. Litt for hy pris til at den blir allemannseie, men  det er bare bra for statusverdien.
  6. Peugeot 508 RXH: Blant de frste dieselhybridene, et alternativ til tradisjonelle premiummerker i denne klassen.
  7. RangeRover Evoque: Merkenavnet alene gir en viss status, formatet er sosialt akseptabelt og designet er fantastisk. Selger godt tross hy pris.
  8. Tesla Model S: Neste rs statusbil nr. 1 i Norge? Bemerkelsesverdig at et s ferskt bilmerke oppnr s hy status p s kort tid. Bilen alle vil ha lenge fr den kan leveres.
  9. Toyota Prius Plug-in: Prius er "originalen" blant hybridene, og en bil som elskes eller hates. Med det kte fokuset p lokal forurensning tror vi plug-in versjonen vil gi modellen et statuslft. Bilen var kanskje forut for sin tid, men n er tiden den rette.
  10. Volvo V40: Mange har ventet p en Volvo i Golf-format, vi tror den vil bidra til at dowsizing fortsatt vil vre trendy.

Flere rette

P 60-tallet hrte du enten p Beatles eller Stones. P ’70 og ’80-tallet ble listen utvidet med Creedence, Zeppelin, Pink Floyd, Queen og en del flere. Spr jeg snnen min om hva han hrer p starter han kanskje med 50 Cent og trekker pusten en halvtime senere, rundt ”M” i alfabetet. For et par uker siden s jeg p Lydverket p NRK og fikk rene opp for Jarle Bernhoft. Det lter bra i mine rer. Denne store spredningen i smak og individualistisk stil gjelder musikk, mote, og heldigvis n ogs bil.

For du har kanskje allerede merket deg at de skalte premium-merkene som Pullmann 600 representerte ikke p noen mte er enerdende p listen. Det er ogs noe av det vakre ved den – det at vi forbrukere har blitt s diversifiserte i smaken. Her er noe for de fleste. Enten du henger deg p downsizing-trenden og velger en Volvo V40, eller mener at stor tross alt fortsatt er best og gr for hybridbilen Fisker Karma.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her fr du din daglige dose kommentarstoff

Fin bilhst

Bilbransjefolket samlet seg for ikke lenge siden under Paris Motor Show. Disse internasjonale Motor Show’ene er gigantiske arrangementer som trekker hundretusenvis av beskende. Midt oppe i bilbransjens strste nedtur  - bilmarkedet i Europa er det laveste p 17 r og pilene peker fortsatt nedover – var det glam, glitter og gode nyheter for deg som firmabilbruker.  Og bare for ha sagt det. I Norge gr bilsalget s det suser.

Riktignok var de grhrede herrer med tittel CEO, CFO eller en annen viktig CXX mer bekymret enn vanlig. Men s skulle det da bare mangle ogs nr konsernene de leder taper noen milliarder euro i r. Som i fjor. Og nr salget i viktige markeder som Italia og Spania er ned 20 – 30 % fra i fjor. Selv i store, stdige Tyskland ser det ut til butte n.

Noen ganger er det ekstra godt ikke vre produktpusher. I LeasePlan lever vi av finansiere og administrere biler og derfor spiller det ingen rolle for meg om du kjrer det ene eller andre merket. Derfor er det lett vre objektiv kommentator til alt det bilbransjen gjerne vil selge oss. Til alle bilene som ble vist p Paris-utstillingen og ogs til alle de andre som kom p markedet like fr, eller som kommer etter.

For alle

Frst til deg som ”bare” skal bytte ut firmabilen i en ny bil, og som kanskje ikke er s innmari opptatt av bil utover det. Det er legitimt ikke vre opptatt av bil, mendet er viktig vre opplyst. Det kommer en del nyheter du br vite om. For det er kanskje ikke lurt bare ta en ny modell av den bilen du kjrer i dag. Det er mindre lurt enn noen gang, tror jeg.

Aller mest spennende er det kanskje i Golf-klassen. Det kommer ny Golf. Bilen roses i pressen og kommer antakelig til gjre det bra, som den har for vane. I tillegg til vre en bra bil som har sosial aksept i alle lag kommer den i et utall motor- og utstyrsvarianter og appellerer ogs p den mten til mange. Men konkurransen blir hard. Det er mange andre gode, nye biler som har kommet ogs. Merk dere nye Audi A3 med 5 drer, nye Volvo V40 Cross Country, en litt hyere versjon av nye V40 – og jeg tar med nye Mercedes A-klasse ogs. Jo da, jeg vet at A-klassen kom litt tidligere, men den er en skikkelig tff utfordrer i den klassen. Pass p f med deg mulighetene.

Gr vi utenfor Golf-klassen, s f med deg at Mazda kommer med ny 6-serie, mens nye Ford Mondeo som alle trodde skulle komme i 2013, er blitt utsatt til sent 2014. Begge lover bra og br kunne gi veldig god konkurranse til VW Passat. Skoda kommer med nye Octavia. Den vises ikke fr p bilutstillingen i Geneve i mars neste r, men det hindret ikke at den ble snakket om allerede n.

For de progressive

I den mer progressive avdelingen finner vi Toyota Auris hybrid som stasjonsvogn. Dét har du ikke sett fr, men er det en bil i din klasse s sjekk den ut. Om du fler deg hjemme p den venstre siden av adopsjonskurven for nye produkter. Uansett m det bli tft hete Prius fremover nr du har en ny bror som heter Auris hybrid stasjonsvogn.

For de SUV-folk

De som liker biler som faller inn under kategorien SUV br merke seg at Honda kommer med ny CR-V og Mitsubishi kommer med en helt ny Outlander plug-in hybrid. Honda’en har potensiale for bli en ny folke-SUV. En populr og god bil til en god pris. Outlander plug-in hybrid blir en frste SUV’en p markedet med denne lsningen. Vi synes det virker interessant.

For nerdene – klasseopprr

Enda mer spennende bilhst er det for deg som liker flge dynamikken i bilbransjen. Dette avsnittet er spesielt for bilnerdene. Premium-produsentene angriper stadig hardere segmentene for mindre biler og mellomstore biler. Flere merker kommer inn og i tillegg lanseres disse sm premium-bilene med avansert teknikk og utstyr. Det virker som om de lanserer ny teknikk frst i de mindre bilene, og ikke i de store. Eller i alle fall samtidig. Hva skjer da med C-segment premium? Hvem vinner og hvem taper? Og hvordan vil det g for Golf n som det kommer flere hye og mrke svenske og tyske premium karer inn i samme klasse? Kanskje vil disse nye premium C-bilene ogs ta andeler fra standard D-segmentet? Kanskje til og med en og annen premium D? Hvis det er noe i det med strrelsen i alle fall ikke betyr alt. Tft blir det i uansett vre en helt alminnelig ikke-premium C-bil i denne klassen. Dette er noe mer enn et par nye modeller inn i klassen. Dette er klasseopprr, og en mulig kime til en migrasjon det er lenge siden vi har sett.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her fr du din daglige dose kommentarstoff