hits

november 2010

Det skal ikke koste vre normal

Litt riper i lakken og slitte dekk er helt normalt, og skal ikke trekkes fra bilprisen ved salg eller innlevering etter leasing. Men av og til er det greit vite hva man regner som normalt og hva som faktisk skal koste penger.

I leasingbransjen heter det «pkost», men ordet hres ut som en slags konomisk strafferegime som er utviklet for plage bileiere eller leasingkunder nr de leverer inn kjretyet - og det er ikke dekkende for hva dette handler om. I realiteten snakker vi om hva som er normal og hva som er unormal slitasje.

Den frste kategorien skal ikke gi fratrekk i innleveringsprisen, mens den andre regnes som en kostnad som skal beregnes. Bde nr du leverer inn en leasingbil, eller selger din egen bil, kan det lnne seg vite litt om hva som er hva – og hvordan man avgjr hvilke skader som reduserer prisen.

I LeasePlan har vi utviklet internasjonale regler for hvordan vi avgjr om en skade er normal eller unormal. Eksemplene nedenfor gir en pekepinn som du ogs kan bruke den dagen du selger din egen bil.

Normal slitasje: Riper i lakken som kan fjernes ved polering og som ikke gjr ny lakkering ndvendig.

Unormal slitasje: Riper lengre enn 100 mm eller flere riper p én del av karosseriet, og i tillegg riper som ikke kan fjernes ved polering og som gjr ny lakkering ndvendig.

Normal slitasje: Samtlige sommerdekk skal ha et mnster med minimumsdybde p 2 mm. For vinterdekk er tilsvarende minimumsdybde 4 mm.

Unormal slitasje Dekkskader p grunn av sammenstt med fortauskant eller annen feilbruk (for eksempel sommerkjrte vinterdekk med nedslitte lameller).

Normal slitasje: Steinsprut p overflaten av frontlysene, tkelysene eller blinklysene som ikke delegger glasset og dermed ikke skader lysets funksjon.

Unormal slitasje: Skader i frontlyset, tkelyset eller blinklys som gr gjennom glass eller gjennomsiktig materiale. Dette uavhengig av strrelsen p bruddet.

Normal slitasje: Setet viser spor av bruk, stoffet er tynnslitt og setet viser typiske slitasje som flge av at sjfren gr inn/ut av kjretyet.

Unormalt slitasje: Setet er skittent. Flekkene lar seg ikke fjerne ved vanlig rengjring, eller setetrekket er revnet.

Normal slitasje: Holdere til ekstra tilbehr sitter i kjretyet. Telefoner eller handsfree-installasjoner har blitt fjernet med hull p siden av dashbord eller p siden av midtkonsoll.

Unormal slitasje: Tilbehr, telefoner eller telefonholdere har blitt fjernet og hullene er synlige p sjfrsiden eller passasjersiden. Det vil si hull p forside av dashboard eller midtkonsoll.

kjenne til hvilke kriterier kjperen eller leasingselskapet legger til grunn nr de verdivurderer bilen, gjr det enklere vite hva man skal passe p i det daglige nr man tar vare p bilen. Det er ogs et godt utgangspunkt i en forhandling, vite at slitasje er et subjektivt begrep som m defineres fra situasjon til situasjon.

Og ikke minst kan det lnne seg ha samme innstilling til denne delen av salgsprosessen som kjperen sannsynligvis har: Det meste kan lses med noen felles retningslinjer og sunn fornuft. I bunn og grunn dreier det seg om gi og ta – og hvis begge parter er litt fornyde og litt misfornyde til slutt, er det grunn til tro at resultatet er riktig.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.

Unng merkevareforvirring

Forbrukerne vil helst ha rene merkevarer, mens bilbransjens fremtid avhenger av samarbeid og teknologideling. En umulig kombinasjon?

Top Gear kommer til Norge og jeg benyttet anledningen til friske opp noen av de legendariske episodene som ligger ute p YouTube. Etter et par klassikere av typen «P moped gjennom Vietnam» og den fantastiske testen av BMW X6 som jeg har nevnt tidligere, dukket denne opp:

Top Gear versus the Germans - Se video ved trykke p denne lenken

Oppgaven var tilsynelatende enkel: De skal konkurrere med tyskerne og hvert land stiller med den beste bilen de kan oppdrive. S langt s godt, men da lagene kom til start var det med to helt identiske Mini'er. Mini er jo erke-engelsk, og hrer hjemme i samme konsern som Rolls Royce - men de er begge eid av tyske BMW. Med andre ord, begge lag hadde like stor rett til stille med samme bil.

Hvis du lurer p hvem som vant, m du se klippet. Det interessante her er ikke konkurransen, men det faktum at BMWs produksjon av engelske Mini bare er et av utallige eksempler p hvordan sterke, nasjonale merkevarer innen bilmarkedet de siste 10 - 15 rene har emigrert.

Hvor japansk er en Toyota nr den er produsert i England? Er Volvo svensk eller kinesisk? Hva med den nyeste Mini Countryman, i utgangspunktet en engelsk bil, men satt sammen i sterrike for tyske BMW. For ikke nevne Jaguar og Land Rover, er de engelske eller er de indiske? Og til slutt Aston Martin sine nye Cygnet, som i realiteten er en ombygget Toyota IQ. Er det intelligent?

Produsenter, designere, produksjonslinjer, motorutviklere og resten av bilindustrien er med andre ord s sauset sammen at det er all grunn til sprre hvor bilene egentlig kommer fra. Hvis du kikker p dette kartet som britiske Car Magazine har satt sammen, skjnner du raskt at sprsmlet ikke lenger er s enkelt svare p:

Det som skjer i og med denne utviklingen, i tillegg til at bilene selvflgelig blir en sann miks av hverandre, er at merkevaren kommer under press. Og sprsmlet er om disse er sterke nok til fortsatt kommunisere svensk sikkerhet, tysk kjreglede og status, japansk kvalitet, sreuropeisk design, og amerikanske muskler - nr mange av dem i realiteten bare er forskjellige versjoner satt sammen med de samme delene.

Min innfallsvinkel er enkel: Denne utviklingen er helt ndvendig. S fr markedsfrere og kommunikasjonsfolk ta utfordringen med utvikle nye kundelfter og sterke symboler p hva den enkelte bil representerer. Og utviklingen er ndvendig fordi bransjen str ovenfor s store utfordringer at det ikke er noen vei utenom samarbeid, teknologideling og sammenslinger, og forskjellige merker og modeller basert p samme plattform, eller grunnkonstruksjon om du vil.

Vi trenger ikke 20 store produsenter som hver for seg sprer forsknings- og utviklingsbudsjettene tynt utover brdskiva og kommer opp med biler som bare er litt bedre enn den forrige modellen. Vi trenger frre aktrer som samarbeider, bruker masse penger og lager fremtidens biler som gr p fremtidens drivstoff.

Sett med mine yne nrmer dette seg Ole Brums drmmesituasjon med «ja takk, begge deler». Sjarmerende engelske Mini fr du n bygget med tysk teknologi, og kvalitetskontroll.  Tilsvarende gjelder for «japanske» Toyota’er som er bygget i England. Det er fortsatt kvalitetsforskjeller p biler, men de aller, aller fleste biler har god faktisk kvalitet. Det har blant annet dette samarbeidet p tvers av firma- og landegrensene srget for. Dermed blir det med biler som med mange andre produkter. De velges ut i fra merkevaren og oppfattet kvalitet. Bilprodusentene har heldigvis s langt klart holde merkevarene rene. Mini er engelsk, Nissan er japansk og Volvo er svensk. De av oss som kikker industrien i kortene vet noe annet. Men det spiller ingen rolle. Mini er fortsatt engelsk. La det forbli slik.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.