hits

oktober 2016

Nedturen har begynt


BMWs nye 5-serie. Fortsatt status, men best som en tjeneste? Foto: BMW. 

Nedturen har begynt for bilprodusentene, selv om det selges biler som aldri fr. P den verdenskjente bilutstillingen i Paris for et par uker siden var mange av de ikke der. Bilprodusentene. 

Det mest interessante p den parisiske bilutstillingen i r, som har holdt det mer eller mindre gende siden 1898, var ikke de nye, flotte bilene som stod utstilt der. Det var de som ikke var der. Ford og Mazda for eksempel. To volumprodusenter som du skulle tro ville gripe denne muligheten til vise et bredt publikum alle sine lekre biler. Volvo var heller ikke der. BMW? Vel, de var der, men de gjorde det utenkelige ikke vise frem sin nye 5-serie! Derimot ble kanskje noen av dere som leser dette invitert til din lokale BMW-forhandler for en eksklusiv, lukket forhndsvisning, mens utstillingen fortsatt pgikk. 

Er verden blitt gal? Nei, men den er blitt mindre og den er blitt digital.

"Giga" er ute. Lite, eksklusivt, mlrettet og digitalt er inn.

Lrdag hele uka
Verden er digital. Gigainvesteringer i ditto stands p verdens bilmesser er ikke lenger gode markedsfringskroner for bilprodusentene. Den eneste formen for "giga" som klinger godt i markedsdirektrenes rer om dagen er "gigabytes" med digitalt markedsfringsmateriale. Selvsagt mlrettet, tilpasset og styrt mot deg - du, som algoritmen mener vil kjpe eller lease den nye bilen. 

Kundene kan p sin side hele uken, hele dgnet, frtse i helt uoverkommelige mengder videoer, presentasjoner, bygg-din-egen-bil funksjoner og en drss andre kreative tiltak som skal f deg gjennom salgstrakten og frem til kontrakten. Det er lrdag hele uka.

Det er bare det at mange ikke nsker bruke sin verdifulle tid p bil. Bil er ikke s interessant. Bil er ikke s gy. Bil er ikke s viktig. Det er mange andre ting som er viktigere. Den friheten vi bare for kort tid siden fikk gjennom bilen - derfor var den s viktig - fr vi n gjennom sosiale medier og smarttelefon i lomma. Dette gjelder spesielt i byene. Og byene, de blir flere og strre. 

Det er ikke det at vi ikke vil ha bil. Vi vil bare ikke bruke s mye tid p det. Livet er for kort til "styre" med bil. Et par klikk br vre nok, synes mange.

Nedturen
Det er der den virkelige nedturen for bilprodusentene ligger i dag. I status. 

Kundeopplevelser, merkevarebygging, spotlightbelyst blankpolert lakk, skinnende gulvfliser og hye glassfasader, espressokaffe i hnden og velformulerte denne-bilen-passer-veldig-godt-for-dine-behov ord fra selgeren, mens ungene tygger plse og tviholder i en heliumballong er for mange blitt erstattet av klikk p en skjerm.

Tjeneste, ikke vare
tviholde p en gammel struktur nr mange av kundene ikke lenger nsker den er en utrolig drlig id. Vi tror heller ikke noe p at vi m bevare gamle strukturer for beskytte deg som kunde mot deg selv, fordi at du ikke vet hva konsekvensene av det du gjr. Joda, vi har hrt argumentene.

Digitalisering og internett vil kunne gi enorme samfunnsendringer. Ikke bare endrer det mten vi holder oss informert p og mten vi handler p, men ogs hvordan vi konsumerer. Vi er p alle omrder blitt mer opptatt av tilgjengelighet enn av tradisjonelt eierskap. 

Platesamlingen er blitt historie mens vi lystig strmmer musikk fra Spotify, mot betale noen kroner mneden. Videobutikken p hjrnet er ogs borte, erstattet av Netflix p smart-tv'en. I bilbransjen vokser leasing, ogs blant privatpersoner, kraftig. Halvparten av alle firmabiler er leaset. En av tre privathandlede biler er leaset. Det er ikke s viktig eie bilen lenger. Mange vil helst slippe. Det er det kunne bruke bilen, eller musikken, som er viktig for mange. For noen kroner i mneden kjper vi oss de tjenestene vi nsker. Ogs bilen gr fra vre en vare til vre en tjeneste. En transporttjeneste.

Selvkjrende biler - et av bilbransjens aller hotteste satsingsomrde om dagen - vil bidra enda mer til at bilen blir en tjeneste. Du trenger ikke eie bilen s lenge den kommer kjrende og henter deg nr du ber den om det.