hits

oktober 2014

Sjokkerende billig kjre bil

En dry krone kilometeren - det er hva vre siste regnestykker viser at koster kjre bil. Fjernt fra de vanlige seks, syv kronene du er vant til lese at bilen koster deg pr kilometer. Les hvordan det henger sammen.

Med sansen for utfordre det vedtatte ppeker vi at nr du skal regne p hva det koster deg kjre p hytta er du ikke s langt unna sannheten om du regner om lag en krone kilometeren for en ganske alminnelig familiebil. Da er det enkel hoderegning sette bde tog og buss i sjakk. Er dere mer enn n person i bilen er det nesten umiddelbar sjakk matt. Skolematt, ville kanskje Magnus Carlsen sagt.

Tallene vil kanskje overraske mange, men at for eksempel kene p veiene ker s lenge det er spass billig kjre bil br ikke overraske noen. Det gjelder skille mellom hva det koster ha bilen, og hva det koster bruke den.

Ikke feil, ikke relevant

Vi leser hvert r i media om beregninger som viser at en gjennomsnittlig familiebil koster deg et sted mellom seks og syv kroner pr kilometer. Det er ikke feil, det er bare ikke relevant hvis du skal se p om det lnner seg for deg kjre bil eller ta tog - for eksempel til Bergen.

Forskjellen mellom en krone og syv kroner pr kilometer ligger i forskjellen mellom en marginalbetrakting og en totalbetraktning. Det betyr at det er ganske dyrt ha bil i Norge, men om du frst har bilen er det ikke s dyrt bruke den. Bompenger gjr det litt dyrere, helt avhengig av hvor du kjrer selvsagt. Derfor har vi ogs utelatt bompenger fra regnestykkene nedenfor.

M du ha bil? Vi ser at personbilbestanden i Norge vokser s fort at vi nesten ikke rekker trekke pusten mellom hver gang vi m oppdatere tallene - s veldig mange og stadig flere mener at, ja, de m ha bil. Rett eller galt. Og har du frst bilen - ja, da er det konomisk vanvidd ikke bruke den.

Bilbruk blitt billigere

De siste fem rene er det i reelle, inflasjonsjusterte priser gtt fra billig til billigere kjre bil. Det gjelder ikke for alle biler, men to av vre tre tilfeldig valgte biler i tabellen nedenfor er billigere kjre n i 2014 enn de var i 2009. Uten egentlig ha sjekket har jeg ikke ftt inntrykk av at det samme gjelder for billettprisene p buss og bane.

Det kan kanskje virke som om vi i LeasePlan er mot kollektiv transport, det er vi slett ikke. Det vi er i mot er stikke hodet i sanden. Vi er konomer. Vi vet at de konomiske lovene virker og s lenge det er til dels vesentlig dyrere reise kollektivt vil folk sette seg bak rattet. All erfaring viser at miljbevisstheten ikke stikker srlig dypt i lommeboken hos de fleste.

Vi har sett p tre biler som alle var populre for fem r siden og som fremdeles selger bra. Regnestykket vrt viser de marginale kilometerkostnadene for en Volvo V70, Volkswagen Golf og Nissan Qashqai. Alle bilene har en kraftig reduksjon i drivstofforbruket selv om to av de har ftt sterkere motor. Ikke engang en dieselpris som har kt 22 % i perioden, to og en halv gang den alminnelige prisstigningen i perioden (9 %), klarer forstyrre hovedkonklusjonen:

En dry krone pr kilometer er en god tommelfingerregel for hva det koster kjre en alminnelig familiebil. Flere biler er billigere kjre n enn for fem r siden.




I praksis

Fra Oslo til Bergen er det 463 km, og det tar 6 timer og 50 minutter kjre, i flge Google maps. Toget gr fire ganger i dgnet og bruker 6 timer og 59 minutter fra stasjon til stasjon, i flge samme Google. Ordinr pris med NSB er 829 kroner kommende fredag. Vr tommelfingerregel tar familiebilen inn p en ganske klar seier med 463 kroner i kilometerkostnader. En Minipris-finte fra NSB til kr 599 hjelper lite og besvares dessuten med at kone/mann/samboer er med i bilen som da ruller i ml til kr 232 pr person. Om ikke det er nok vil reis-nr-du-vil, dr-til-dr transport og null problemer med nedfallne kjreledninger f mange til la toget st forsinket igjen ved perrongen, og sette seg bak rattet nr det passer.

Og det er muligens like politisk ukorrekt som det er en konomisk realitet.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.

konombudsjettet - N m du ha leasingbilen i fire r

Fra neste r av m du vente et r til med bytte leasingbilen. Det er den ene store overraskelsen i budsjettet. Den andre er at vi ikke fr vite hva som skjer med elbilfordelene neste r. Dramatikken ligger i det som blir utelatt.

Kundene vil neppe bry seg om de m ha leasingbilen i fire r. Mange er der allerede. Slik det er i dag er det marginal forskjell i kostnaden pr mned p lease i 3 eller 4 r for en typisk familiebil. Og som sagt, det er allerede i dag mange som forlenger 3-rs kontrakten fordi de like gjerne fortsetter kjre samme bil. Ingen dramatikk i dette.

konomens budsjett

Vi fr inntrykk av at fagkonomene i r har ftt sl ned en del, svrt gamle og mer eller mindre politisk begrunnende "rariteter". En Rusken-aksjon.

Omregistreringsavgiften settes ned med 35 % og gir over en milliard i lettelser. Uten tenke s mye p den milliarden tenker vi i LeasePlan at det er p tide at den litt rare skatten p selge bilen din til naboen trappes ned. For ja, bruktbilmarkedet vil da fungere bedre, ppeker Finansdepartementet. Vi er helt enige. Det er for oss mye viktigere enn den milliarden. Siden vi er en av Norges strste selgere av bruktbiler er vi avhengige av at markedet fungerer.

Mange bedrifter som i dag eier sine biler vil neste r vurdere selge bilene og lease de tilbake n som transaksjonskostnaden blir vesentlig mindre. Det er erfaringen fra da omregistreringsavgiften p varebiler ble satt ned for noen r siden.

S forsls det at engangsavgiften skal forholdsmessig tilbakebetales om bilen eksporteres ut av landet. Ogs det vil f bruktbilmarkedet til fungere bedre og er en seier for fagkonomene, vil jeg tro.

Selve bilavgiftene inflasjonsjusteres flatt opp med 2,1 % og er nesten en ikke-nyhet i budsjettet. Noen er sikkert skuffet over at ikke miljvennlige biler fr mindre avgifter og miljverstinger mer, men sannheten er at de miljsnille betaler lite avgifter allerede. Da er det en strre nyhet at drivstoffavgiftene ikke inflasjonsjusteres og dermed reelt sett gr ned. Dog er det langt fra dramatisk.

Dramatisk det som ikke str der

Det som mtte vre av dramatikk og spenning er det som ikke str i budsjettet.

Vi holdes i spenning - les Finansdep. har ikke bestemt seg - for hva som skjer med elbilavgiftene og moms p elbiler nr grensen p 50.000 biler ns. Det vi vet er at de skal vre avgiftsfrie frem til solgte 50.000 biler. Bil nummer 50.001 fr skilter p seg sent p vinteren eller tidlig vren neste r. Hva gjelder etter det? Og hva med plug in hybrider - som det var mange nyheter med p Paris Motor Show tidligere denne mneden? Og hva med brenselscellebiler? Verdens store bilprodusenter satser milliarder p utvikle dette. Vi kan ikke da ha et avgiftssystem som omtrent later som om slike biler ikke eksisterer.

Men den som leter finner. Godt "gjemt" inne i teksten leser vi: "I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2015 tar regjeringen sikte p presentere en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene. Hensikten er stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljvennlige valg."

Dt kan vre bde spennende og dramatisk . Begrepet "helhetlig gjennomgang" har vi hrt mange ganger av mange regjeringer uten at det har skjedd noe som helst. Denne gangen tror vi at det vil skje noe. Fagkonomene har ftt gjennomslag og gamle dogmer faller.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.