hits

oktober 2011

Bilavgifter i riktig retning

Politikerne viser godt skjnn i forslaget til neste rs Statsbudsjett. Endringene gir kun moderate avgiftsendringer for de aller fleste biler og budsjettet tar inn over seg allmenn kunnskap om miljpvirkning. Samtidig gir budsjettet et tydelig signal om i hvilken retning Regjeringen nsker at bilmarkedet skal bevege seg. Regjeringen fortjener ros.

Som styringspolitisk virkemiddel gjr budsjettet jobben. Alle vet n fremover i hvilken retning avgifter p ulike miljgasser som CO2 og NOx vil utvikle seg. Kritikerne vil hevde at dette er en tverrvending og helt motsatt av det synet som ble innfrt i 2007. Jeg synes tvert imot regjeringen fortjener ros. NOx er svrt uheldig for lokal forurensning. Jeg velger derfor se det slik at Regjeringen tar grep og legger en liten avgift p denne gassen. Dermed signaliserer de i hvilken retning avgiftspolitikken vil utvikle seg fremover, og det kan ikke vre feil. Tvert imot. Samtidig ser vi ogs at de reduserer avgiftene p motoreffekt (hestekrefter). Det har en samlet bilbransje lenge nsket at de skal gjre.

Det som er viktig fremover er at de fortsetter vre tydelige i sine signaler.

Hel-elektriske biler har lenge vrt fritatt for engangsavgift og for mva. I tillegg har de en rekke andre incentiver som at de kan kjre i kollektivfeltet, parkere gratis p kommunale P-plasser, halv firmabilbeskatning p brukers hnd, osv. Disse incentivene kommer helt sikkert ikke til vre evig, men vi vet lite om nr de vil fases ut. Kuttes de brtt vil vi f en brstopp i salget.

Jeg vil oppfordre politikerne til gi signaler og forutsigbarhet her ogs. Kanskje kan de lre noe av Norges Bank som guider renteutviklingen. De har sine faste rentemter. I tilegg til eventuelt sette opp/ned renten p disse mtene forteller de markedet hva de planlegger gjre i tiden fremover. De offentliggjr en rentebane som forteller markedet hva de sannsynligvis vil gjre med renten fremover i tid. Hva med gjre noe tilsvarende med for eksempel elbil-incentivene? Si at om tre r s vil de halveres og om seks r s vil de fjernes helt. For eksempel. Da vil kunder og marked tilpasse seg automatisk.

Jeg er ikke politiker, men etter det jeg kan skjnne vil da politikerne f en enda bedre styringseffekt inn i avgiftspolitikken. At ting aldri utvikler seg helt som forventet og at Stortingsflertallet kan endre seg underveis er ting vi kan leve med. Norges Bank treffer aldri helt med rentebanen sin de heller.

Nr vi ser p effekten det foresltte Statsbudsjettet har p bilavgiftene er det viktig ha det store bildet i hodet. Fordi det er noen pussige effekter.

I det store bildet nsker Regjeringen gjre dieselbiler litt, men bare litt, dyrere. Det oppnr de p motorsvake dieselbiler, mens det kan skje at motorsterke dieselbiler fr lavere avgift. Dette fordi avgiften p motoreffekt er redusert. Slik bilbransjen har nsket.

Et par eksempler kan klargjre. En Peugeot 5008 1,6 Hdi med 112 hk motor fr en avgiftskning p ca. 6000 kroner, mens den samme bilen med dieselmotor p 150 hk, fr 3000 kroner lavere avgift, til tross for at den slipper ut mer av bde NOx og CO2. Personlig har jeg ikke problemer med det. Jeg har heller ikke problemer med at en svrt motorsterk bil som Porsche Cayenne Turbo S Tiptronic fr ca 125.000 kroner lavere avgift av samme grunn. Enkelt sagt selges det s f slike biler at i det store regnskapet gir det null effekt. Og vi skal heller ikke glemme at en Porsche Cayenne fortsatt har en engangsavgift p over en million kroner.

S er det plug-in hybrid bilene, ogs kalt ladbare hybridbiler eller elbiler med rekkeviddeforlenger. Mange mener at dette er fremtidens biler. De er miljvennlige og relativt bruksvennlige. De har sttt p agendaen lenge, men ikke eksistert s mange andre steder. Frst n begynner det skje noe og bde Opel og Toyota lanserer modeller, med henholdsvis Ampera og en ny Prius. LeasePlan har inngtt samarbeidsavtaler med begge bilprodusentene, vi vil lre og vil aktivt gjre det som er riktig, sett fra et miljststed.

Til det trenger vi forutsigbarhet. Det frste signalet kom i forslaget til Statsbudsjett. Disse bilene vil f en lavere engangsavgift enn ”vanlige” biler. Jeg tror ogs at den retningen som budsjettet gir vil viderefres. S skulle vi som sagt gjerne sett at politikerne var enda tydeligere p fremtiden og kanskje tok seg en tur bort i Norges Bank for plukke opp noen tips for hvordan bli bedre p dette.

Mange i bilbransjen har den siste uken, basert p lekkasjene, kritisert politikerne for fre en uforutsigbar avgiftspolitikk som p lang sikt svekker miljarbeidet. Sett med vre yne virker det som om typen kritikk henger sammen med hvilke bilmodeller den enkelte bilimportren har i portefljen. En problemstilling vi i LeasePlan heldigvis slipper unna all den tid vi er merkenytrale.

Jeg og mine kollegaer er ikke enige i kritikken Regjeringen har ftt for bilavgiftene. Regjeringen kan kritiseres for ha vrt p ville veier ved at de i 2007 gjorde dieselbiler relativt sett s rimelige at det n nesten ikke selges annet. Nesten 8 av 10 solgte biler er diesel. Med de konsekvensene det har ftt for lokal forurensning. Men selv om de har vrt p ville veier tidligere, s gr de n i riktig retning. Det kan de da ikke kritiseres for. Vi synes forslaget til Statsbudsjett for 2012 er et konstruktivt budsjett med moderate endringer i riktig retning for bilavgiftene.

Sigbjrn Johnsen og resten av Regjeringen fortjener ros.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff