hits

oktober 2010

Sm forskjeller mellom jobb og hjemme

Nringslivet gr systematisk til verks nr de kjper eller leaser biler, men valgene de gjr skiller seg ikke alltid s veldig fra privatmarkedet.

Tall er ukens tema, og denne gangen har flteanalytikerne ftt kjrt seg. Sprsmlet er rett og slett om nringslivet velger veldig annerledes enn privatfolk. En slags hypotese i bunnen av dette innlegget er at vanlig folk kanskje har litt lre av de som handler og leaser biler som en del av jobben, og ikke bare som en fritidssyssel.

Uten sl bena under mitt eget resonnement fr jeg er i gang, skal jeg rlig innrmme at en del privatpersoner nok bruker minst like mye tid p velge bil, som det en flteansvarlig i en stor virksomhet gjr. Sprsmlet om hvor vidt en bedriftsinnkjper kanskje legger mer rasjonelle og dokumenterte kjpsargumenter til grunn enn deg og meg, kan allikevel f st sin prve.

Topp 5 over de mest populre bilene blant privatkjpere (hittil i r) i Norge ser snn ut:

1. VW Golf,  2. Nissan Qashqai,  3. Toyota Avensis,  4. Volvo V70,  5. Peugeot 3008

Nringslivet byr p flgende gullrekke

1. VW Golf,  2. VW Passat,  3. Volvo V70,  4. Ford Fiesta,  5. Toyota Avensis

Og for LeasePlan sin del kommer sket tilbake med dette resultatet:

1. Ford Fiesta,  2. VW Passat,  3. Ford Mondeo,  4. Ford Focus,  5. Audi A4/Volvo V70

Vi m kjapt ut justere: Med ganske store enkeltkunder, vil vre tall raskt f slagside hvis en eller flere av disse kjper en bestemt modell som skal dekke ett  bestemte behov. Det er tilfelle nr det gjelder Ford Fiesta, og Ford Focus. Her er det mange store fltekunder som har valgt disse modellene, som gir en veldig gunstig totalkonomi, blant annet norske kommuner som har handlet biler til hjemmehjelpstjenesten.

Men noen umiddelbare forskjeller dukker allikevel opp: Peugeot 3008 har stor suksess blant privatkunder med 5. plass s langt, men nr ikke opp til topp ti verken blant vre kunder eller nringslivet for vrig. Volvo sin kompakte V50 ligger fortsatt p en meget sterk 8. plass hos de private, og 12. plass blant nringslivets kunder. Blant LeasePlan sine kunder derimot er den n havnet lengre ned p lista, forbigtt blant annet Opel Insignia, som p sin side ikke har samme grep om privatkundene.

En annen ting vi hengte oss opp i da vi gikk igjennom listene, var de skalte flerbruksbilene.  Multi Purpose Vehicles (MPV’er) har tidligere gjort det sterkt i firmabilsegmentet, men n s det plutselig ut som om de hadde mistet sin dragning. Touran, S-Max, Galaxy, Zafira og Mazda5 l alle bak den generelle kningen i markedet. Men s hadde ikke nringslivet helt mistet sansen for MVP'ene allikevel: Toyota Verso kte bra og ikke minst kom  Peugeot 5008 p banen og rappet kunder fra de andre modellene. Og i disse dager kommer ogs Touran med en ny modell, og dermed dukker de kanskje opp p listen igjen neste r. De er i hvert fall ikke borte.

Skulle vi driste oss til gi et rd, basert p konomiske argumenter: Vi er litt forundret over at ikke flere har “oppdaget” Mazda 6, som for tiden er blant de aller gunstigste stasjonsvognene du kan kjpe i denne klassen, totalkonomisk sett.

En annen modell vi fortsatt venter p at skal begynne klatre p salgsstatistikkene, er Skoda Superb stasjonsvogn. Hvis du kikker p spesifikasjonene burde den ha alle muligheter til gjre seg bemerket p listen over mye solgte firmabiler – og privatbiler. Den starter rundt 300 000, det er bare Mercedes E-klasse som har strre bagasjerom og allikevel er det ingen av konkurrentene som tar den p benplass. Skoda er ute av skyggenes dal for lenge siden, s denne modellen er det i hvert fall verdt ha med p listen over biler som skal sjekkes.

S drivstoff: Den totale dieselandelen i Norge utgjr 74 prosent, mens det tilsvarende tallet i vr flte er 90 prosent. Igjen, hvis man ser rent totalkonomisk p det, vil dieselutgaven i de aller fleste tilfeller vre den mest gunstige - ikke minst n som avgiftssystemet premierer lavt CO2-utslipp og straffer hestekrefter.

Elbiler er vel strengt tatt ikke noe snakke om enda, men kanskje nringslivet har noe lre av privatmarkedet her. Idealisme er som kjent ikke en strrelse du kan putte inn i et regneark, men av og til er det kanskje ikke bare ren lnnsomhet og avansert kalkyler som skal avgjre bilvalget. Jeg har sagt det tidligere og gjentar gjerne at vi stiller opp for kunder som vil tenke kreativt rundt innfring av elektriske kjretyer.

Vi legger ogs merke til at markedet generelt har en andel av firehjulstrekkere p 26 prosent, mens andelen i vr flte er 23 prosent. Og av vre biler, fr innkjpet av alle Ford Focus'ene, hadde nesten en fjerdedel automatgir. For ikke snakke om - og her benytter jeg muligheten helt p slutten til skryte litt - at LeasePlan sine biler i snitt slipper ut 138 g/km mens hvis vi akkumulerer det totale salget av biler i Norge hittil i r, s ender snittet p 141 g/km.

Jeg har vel kanskje ikke grunnlag for hevde at det er mer miljvennlig lease bilen, men at nringslivet ogs er opptatt av klima og verden rundt seg, synes jeg vi ser hver dag.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.