hits

oktober 2009

Lad batteriet i miljpolitikken

Statsbudsjettet ble nettopp sluppet og de fleste kommentatorene karakteriserte det som «mer av det samme» p de fleste omrder. For vr egen del ventet vi spent p en avgiftsendring knyttet til elbiler som ikke kom.

Jeg har blitt beskyldt for snakke for min syke mor en gang fr, og faren for at det skjer igjen er sannsynligvis overhengende.  Men jeg tar sjansen allikevel. Poenget, hvor lite det enn virker, handler om myndighetenes fokus i miljsatsingen, eller mangel p sdan, i samferdselspolitikken.

Elbiler skal vre avgiftsfrie, sier myndighetene. Det er de ogs, problemet er bare at hvis en av vre kunder nsker lease en flte med disse bilene, s vil det bli «momset» p selve leasingen. Og nr vi vet at bilene koster fra 150 – 300 000 i innkjp, representerer dette raskt en ekstra mnedskostnad p mellom tusen og femten hundre kroner.

Vrt inntrykk er at regelen gikk igjennom ved en forglemmelse; det var ikke meningen at leasing av elbiler skulle belegges med merverdiavgift. Ettersom tiden gr og ingen ting skjer, stiller jeg meg sprsmlet om fravret av handling bare er en form for passivitet, eller om regelen ikke var s feil allikevel.

Hvis det frste er tilfelle, synes jeg holdningen er litt karakteristisk for myndighetenes miljsatsing innen samferdsel generelt. De gjr det de skal gjre – de satser millioner p ladestasjoner gjennom Transnova og de reduserer avgiftene for sm biler med lave utslipp enda mer. Og s gjr de ting de ikke burde har gjort, nr de nsker avgiftsbelegge biodiesel. Men det er ingen driv, ingen kjempesatsing og liten entusiasme.

Vi trenger noe mer. Og n snakker jeg ikke om merverdiavgift p elbilleasing, som i denne sammenhengen bare er et symptom, men om helheten.

Sjefen for motorutvikling i Volkswagen Group, Wolfgang Hatz, med ansvaret for Audi, Volkswagen og de andre datterselskapene i Volkswagen Gruppen, sa under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt nylig at elbiler sannsynligvis bare kommer til utgjre fra en til fem prosent av den totale bilparken i fremtiden, og da frst og fremst i byene. Omtrent samtidig annonserte Volvo at den nye C30 har passert den magiske 100 gram CO2/ km p vei nedover, forhpentligvis mot null. Det forteller meg at det ikke bare er elbilteknologi som er fremtiden, men at en variert sammensatt bilpark, basert p mlsettingen nullutslipp, er mest realistisk. Mange lsninger og teknologier vil til sammen fre oss mot mlet.

«Vr ikke ett i dag, i gr, og noe annet om et r. Det som du er, vr fullt og helt, og ikke stykkevis og delt».

Det er kanskje litt vel pretensist bruke Ibsen for illustrere norsk samferdselspolitikk, men det er godt sagt. Og poenget er at Norge har bde penger, teknologi og sannsynligvis ogs goodwill blant befolkningen til satse skikkelig, fullt og helt. Ikke bare p elbiler, men p miljbilteknologi generelt. Hvorfor kan ikke vi vre ledende; myndigheter, bilbransjen, leasingselskapene og bileiere, i en satsing som virkelig skal bidra til forskning, utvikling og senere tilrettelegging for n mlet om nullutslipp?

Vi beveger oss fremover, sakte, men sikkert, med dagens politikk ogs, men Regjeringen har ytterligere tre Statsbudsjett til rdighet der de virkelig kan satse.

Vi venter i spenning, og i mellomtiden: Fjern den merverdiavgiften, da!

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.