hits

september 2016

S mange vil ikke kjpe elbil igjen


Andelen elbilister som sier takk for seg og som vil bytte ut el med en fossil overrasker de fleste. Samtidig er det ingen som kjrer s mye bil som de som har elbil. Privat elbil i kollektivfeltet frister mer enn kollektive reiser.

Ingen kjrer s mye bil som de som kjrer elbil. Elbilister har lenger vei til jobben, de kjrer mer p fritiden, og de er strlende fornyd med kjre elektrisk. De fleste kjrer rett nok bare det samme som vanlige biler, rundt 15.000 km/r, men Tesla-eierne er unntaket. Halvparten av de kjrer mer enn 20.000 km, og hele 3 av 4 kjrer 15.000 km eller mer, i flge en fersk underskelse utfrt av Tranportkonomisk Institutt. Gratis strm, godt ladenetteverk og i alle fall tidvis adgang til kollektivfeltet stimulerer til kjring. TI-underskelsen bekrefter det bildet vi har funnet ved analysere vr egen LeasePlan-base p rundt 40.000. Tesla-brukere kjrer desidert mest. Samtidig ser vi at leasing og firmabiler generelt kjres noen tusen kilometer mer i ret enn andre biler.

Ekstremt bra?
S fornyd er elbileierne at kun 1 % svarer at de ikke vil kjpe elbil p nytt. 89 % svarer ja, mens 10 % er ubestemt, i flge den ferskeTI-underskelsen. 

Hmmm.... n prosent?

Ikke s bra
Selvsagt blinker det noen varsellamper nr vi ser slike ekstremtall. Alle elbileierne som svarer er medlem av elbilforeningen, leser vi. Det er vanlig at de som kjper elbil fr tilbud om ett rs gratis medlemskap i elbilforeningen. Likevel, synes vi at det sprre medlemmene om de er fornyd med elbilen er litt som sprre medlemmene i den norske presteforeningen om de tror p Gud. Eller sprre medlemmene i Norsk AmCar-forening om de liker store V8 bensinmotorer. Uansett, vre observasjoner er ogs at eierne er svrt fornyde med valget sitt og at mange faktisk kommer til velge elbil ogs neste gang, men vi tallfester det ikke s bastant.

Derfor velger du el
konomisk i bruk, miljvennlighet, fritak for bompenger og fremtidssikker teknologi er de vanligste grunnene til at snart 100.000 bileiere n har gtt for el. Akkurat det siste med fremtidssikker teknologi er litt tvilsomt, mener vi i LeasePlan. Elbilene blir raskt mye bedre og fr mye lenger rekkevidde. Da kan biler med kort rekkevidde raskt komme til kort i konkurransen, og falle mye i verdi. Nettopp kort rekkevidde, lademuligheter og ladetid er etter vr mening de strste hindrene for videre utbredelse av elbilen. Forelpig. At de er billige og komfortable ellers i daglig drift er klart p plussiden.

Den typiske elbilisten er tidlig i 40-rene, er del av en strre husholdning med flere barn og bor slik til at hun kan lade bilen hjemme.

Akkurat det at "alle" plugger bilen i laderen mellom kl 16 og 18 nr de kommer hjem er noe som opptar strmleverandrene. Strmnettet er ikke bygget med tanke p elbil og du kan dessverre ikke ta som en selvflge at det er nok strm i gaten der du bor. 

Hurtigladere rundt omkring brukes sjelden og kun for lse et mer akutt problem, viser underskelsen fra TI. Nr man skal lenger enn rekkevidden er det ikke overraskende fossilbilen som brukes.

Derfor kjrer de mest
At elbilene kjres mer enn andre biler m ikke mistolkes dithen at elbilpolitikken er feilsltt fordi eierne kjrer privat elbil i stedet for (enda mer?) miljvennlig kollektivtransport. 

Veldig mange elbilister er midt i kjre-barna-til-trening-og-hente-og-bringe-i-barnehagen alderen. De har to biler, hvorav en er en fossilbil. Bilen er en sentral og ndvendig del av deres liv. Nr de frst kjrer bil - som de nok ville gjort uansett - er det bedre med el enn diesel. 

Og da, siden Tesla-eierne med sin lange rekkevidde og utbygde supercharger-nettverk kan kjre elektrisk lenger enn noen andre, s gjr de nettopp det. Det demper heller neppe p kjrelysten at de kan lade rimelig eller gratis til evig tid. 

Ingen kjrer s mye i ret som en Tesla-eier.

Vi kjenner ogs familier i Asker som "timer" avreisen om morgen slik at de "treffer" kollektivfeltet p E18 innover mot Oslo ganske nyaktig kl 09:00, hvor det da blir lov kjre der med elbil. Livssituasjonen og mangelen p gode nok kollektivtilbud gjr at de m kjre bil for f en levelig hverdag. 

Folk gjr det de m. Gjerne i en elbil.

 

Foto: Sparebank 1