hits

september 2013

Valgfri moms p elbiler

Elbiler er noe helt spesielt. S spesielt at det er valgfritt betale moms. Kjp den uten moms eller lei den med moms. Hva de fleste velger er ikke vanskelig gjette. Vanskeligere er det vite om det vil fortsette slik.

Det er lett skjnne at de fleste elbilistene har valgt en lsning som gjr at de slipper betale moms. Det blir fort flerfoldige titusener av kroner spart.

Logikk

Det er ogs lett tenke at enten burde alle betalt moms p elbilen, eller s burde ingen betalt moms. Slik tenker jeg egentlig. Og mange med meg har kanskje aldri skjnt hvorfor det skal vre momsfritt kjpe en elbil, men om du velger lease den samme bilen s m du betale moms. Muligens er det en glipp i Finansdepartementet? Hvordan den nye Regjeringen tenker rundt dette blir spennende for alle som har noe med elbiler gjre.

Vr ptroppende statsminister snakket i valgkampen mye om "nye ideer og bedre lsninger". Da m det m vre lov hpe p at det gjres noe med dette.

Farlig liten sak

Konsekvensene av dagenes regelverk med "valgfri" moms er neppe tilsiktet. Mange bde i og utenfor Regjeringen mener kanskje til og med at det br endres? Faren med saken er at den i Regjeringskvartalet kan anses som vre s liten at den ikke prioriteres i yeblikket, og deretter glemmes. Oljeboring i Lofoten, formuesskatt, ja, til og med ostetoll kan lett f mer oppmerksomhet.

Derfor benytter jeg anledningen til minne om at denne "lille" saken ikke er s liten. Den berrer veldig mange.

Ja, jeg er selvsagt opptatt av at det er en konkurransevridning bort fra leasing (25 % mva) og over p kjp (0 % mva). Det frer til at vi av og til rder kundene vre kjpe elbilen fremfor lease den. Med p kjpet flger en risiko for hva bilen vil vre verdt om noen r frem i tid. Det er det vanskelig vite i et marked hvor prisnivene enn ikke er etablert. Dermed berrer denne saken alle som kunne tenke seg en elbil.

Vite, ville, gjre

At dagens system virker uheldig ligger spass opp i dagen at jeg tror de fleste er enige i det. De som kan gjre noe med det vet antakelig ogs om det. Kanskje nsker de ogs endre det. Da gjenstr det "bare" gjre det. Jeg har forstelse for at en ny Regjering har mange oppgaver og prioriteter og at det derfor ikke alltid er "bare" gjre en endring. Likevel, elbiler er bde i tiden og fremtiden og det berrer s mange at jeg velger hpe p nye rammebetingelser.

Utfordringen med f ting gjort har for vrig vrt kjent lenge noe Henrik Ibsens klassiker Peer Gynt viser: "Ja, tenke det; nske det, ville det med; - men gjre det! Nej; det skjnner jeg ikke!".

Hstens strste firmabilnyheter

Et par gamle travere er denne hstens strste firmabilnyheter. De vil gjre det skarpt i kompaktklassen, et segment med stort potensial.

Ha ynene oppe for det som skjer i kompaktklassen, Golf-klassen, denne hsten. Der finner vi to av de strste og viktigste nyhetene i hst, mener vi. Jo da, det er nyheter av typen biler i ?millionklassen? ogs, og fine er de, men srlig relevante for oss som lever av finansiere firmabiler er de ikke. Riktignok er nesten alle slike biler firmabiler, men typiske er de ikke. Det er for f av de. Det er en veldig viktig nyanse ha med seg videre. Mellomklassen, kompaktklassen og mellomstore SUV?er er der de fleste firmabilene hrer hjemme. Den typiske firmabilen er pkostet, velutstyrt og fin. Og med hstens nyheter tror vi den vil bli litt mindre. I alle fall utenp.

Folkefirmabilen

La oss hoppe i det. I kompaktklassen, av mange kalt Golf-klassen, er det nettopp folkebilen nummer 1 ? Golf ? som kommer i stasjonsvognutgave, og med det er en av de to store nyhetene i hst.

Ola og Kari Nordmann elsker stasjonsvogn. Ikke noe annet land er s stasjonsvognfrelst som Norge. I mellom-Europa skjnner de ikke hva vi snakker om nr vi ?m ha? stasjonsvogn. Hva er feil med sedanen?, tenker de. Men s skal de kanskje ikke p hytta hver helg med 1,85 barn, 1 hund i bur og ski og brett og alt mulig annet. Her hjemme er det i alle fall stasjonsvogn som gjelder og stasjonsvogn som selger. Og kjrer du ikke stasjonsvogn s kjrer du sannsynligvis en SUV.

Atypisk nok har kombiversjonen av Golf s langt solgt mye bedre enn stasjonsvognutgaven. Det tror vi vil endre seg. Nye Golf stasjonsvogn ser bra ut. Den produseres i Europa, og fr dermed kortere leveringstid enn den gamle modellen som ble laget i Mexico. Den nye leveres med fornuftige motorer i kombinasjon med 4WD.

Er den for liten sier du? Ikke plass til all bagasjen? Trenger du storebror VW Passat i stedet? Nye Golf stasjonsvogn har n strre bagasjerom enn Passat. Utrolig nok. Bare 2 ? to ? liter strre og med et annet flate/hyde-forhold, s la oss i stedet kalle det uavgjort.

Den utviklingen passer rett inn i det fremtidsbildet vi tegnet for et rs tid siden hvor vi spdde at firmabilene i rene fremover blir mindre, og ogs mer velutstyrte. Downsizing, kalte vi det.

Gull for firmabilkjrere

Mye gull ligger det ogs i Toyota Auris stasjonsvogn, den andre av de to store nyhetene i hst. Auris er nest mest solgt i kompaktklassen allerede, og stasjonsvognen av Auris vil gi Golf sterk konkurranse om vre den heteste nyheten i firmabilsegmentet i hst. Den kommer med hybrid, til hyggelig pris, og fra et merke som er kjent for god kvalitet.

Vi tror den kan fylle et tomrom Toyota har hatt siden de sluttet selge Corolla stasjonsvogn i 2007. Navnet Auris er for vrig avledet av latinske aurum, som betyr gull.

Disse to nyhetene vil vre med befeste kompaktsegmentet som Norges ledende firmabilsegment, og det vil styrke downsizing-trenden.

Og s mye, mye mer

Nr vi har gjort unna de to strste ? les antatt mest populre ? nyhetene i er det fritt frem for frtse i andre nyheter. Alle kjrer heldigvis ikke mainstream ? jeg er en av dem ? og for oss er det ogs masse goodies velge blant. Peugeot 308 og Mazda 3 er nyheter i kompaktklassen og gode alternativer. Bde design og motoralternativer er hva vi p huset kaller spennende.

Er du urokkelig i troen p at ?bigger is better? s vit at bde BMW X5 og Range Rover Sport kommer i helt nye utgaver. Uansett hvor store og fine de er, noe stort innslag i vr firmabilporteflje vil de aldri utgjre.

Elbilene br jeg vel ogs nevne. BMW i3 og Tesla Modell S er de mest hyspente nyhetene der akkurat n, spr du meg. De er ikke glemt av oss i LeasePlan, elbilene, men muligens litt glemt av myndighetene. Elbiler har s langt ikke sltt srlig an i firmabilmarkedet. Delvis skyldes dette, tror vi, at avgiftssystemet gir moms p leiebelpet for elbil, men ikke ved kjp.

Den typiske firmabilen i dag er gjerne en fornuftig ?value for money bil? med en prislapp et sted mellom 375 og 425.000 kroner.

Uenig?

Om du har en helt annen oppfatning av hvordan akkurat din nye firmabil skal vre s flg med i media. Denne uken arrangeres det 65. International Motor Show i Frankfurt, Tyskland, og aviser og nettsteder vil de neste ukene flomme over av nyheter om det siste nye bilindustrien lar deg velge blant.