hits

september 2012

Tilbake til fremtiden

Noe av det spennende med jobbe med biladministrasjon er at ingenting er helt som det var. Aldri. Og det finnes neppe den regulering som ikke et tilpasningsdyktig nringsliv finner en vei rundt, om det er ”good for business”. Bilindustriens siste vpen heter ”hybrid” og gir dem en forelpig 1 – 0 i kampen bilprodusentene vs byrkratene.

Du kan i dag ta service p bilen din p et hvilket som helst merkeautorisert verksted, og ikke behve vre redd for at du p den mten mister garantien p din nye bil. Det skulle egentlig bare mangle. Et frittstende, autorisert verksted har tilgang p akkurat den samme tekniske informasjonen og verkty som merkeverkstedene. Det er produsentene forpliktet til gi p en god mte, etter endringer i EU’s regelverk for noen r siden. Konkurransen blomstret opp, prisene p en del servicer og reparasjoner falt som en stein i dypt vann.  Vi i LeasePlan inngikk avtale med en frittstende kjede. Kundene sparer store summer.

Ny teknologi er noe som bilene fylles med fortere enn de fleste rekker flge med p. Noe av det som virkelig ligger an til bli ”in” det neste ret er hybrid-biler. Opel Ampera, Toyota Prius, Honda Insight, Lexus, Peugeot Hybrid4 og de aller fleste andre merker har eller kommer til introdusere hybrid i lpet av et dryt rs tid. Utvalget begynner bli bra. Verdens tredje mest solgte bil p verdensbasis frste kvartal i r var Toyota Prius – alts en hybridbil. I flge Toyota Norge skal 40 % av de bilene de selger neste r vre hybrider. Det vil si om lag 7000 hybridbiler. I det s ligger det ogs en mulighet for Toyota – og alle andre – til f tilbake noe av det de mistet gjennom endringene i EU-regelverket.

Den gamle bensin- eller dieseltanken var det sjelden noen som tenkte p. Nr drivstofftanken p en bil plutselig kalles ”batteri”, og nr batterier av den typen er veldig dyre, blir det ogs et sprsml om hvor lenge de varer fr de m byttes. Produsentene sier ”lenge”. Kundene trenger trygghet for dette og for at verdien p bilene vil holde seg over tid.

Forbrukerne trenger alts en form for garanti, eller forsikring, for at batteriene varer ”lenge”. La oss si omtrent like lenge som bilen. Hvis ikke fr bilene et kort liv. Ingen med et snev av konomisk forstelse putter veldig dyre batterier i en veldig gammel bil. Det har bransjen skjnt og et stykke p vei lst p ulikt vis. Bransjerykter forteller om en planlagt utvidelse av ”garantitiden” til 10 r for et merke. Det er skal de ha honnr. N vil de trolig ikke kalle det garanti, fordi det er noe du m kjpe ekstra. Kjpe p den mten at du m vre trofast mot merkeverkstedet. Detaljene er enn ikke klare. Det kan vre et smart trekk. En mte bde kjre rundt EU’s regelverk om at du ikke behver bruke merkeverksted for opprettholde garantien, og samtidig sttte oppunder bruktverdien p bilene. selge en brukt hybrid uten slik ”garanti” vil da bli svrt vanskelig. 1 – 0 til nringslivet vs byrkratene.

Et annet merke har valgt utelukkende lease ut batteriene, som da forblir deres eiendom. Fint p nyere biler. Villigheten til betale leasingleien p en, la oss si 12 r gammel bil lurer vi litt p. S langt har vi ikke hrt noe om ”merkeverkstedsplikt”.

Analytikere og observatrer som oss i LeasePlan sier fint, men…… Vi liker ikke srlig godt ”merkeverkstedsplikten”, om det er slik det skulle bli. Brukbare batterier er en viktig og omfattende del av en hybrid-bilen. Vi vil gjerne ha en reell garanti p levetiden p batteriene. Selvsagt m produsentene da kalkulere inn dette i prisen p bilen. La produsentene ta seg betalt det de kan og m for bilen inklusive reell batterigaranti. Og la oss som kjper, betaler og eier bilen velge fritt hvor vi vedlikeholder den.

Bilbransjen viser kreativitet og er slik sett representanter for et dynamisk nringsliv. Det tror vi p. Vi tror ogs p at batterigaranti kommer til bli en integrert del av bilprisen. Det vi er usikre p er nr.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her fr du din daglige dose kommentarstoff