hits

september 2011

Ikke bli lurt av privatleasing

Det er fullt mulig finne gode tilbud og plitelige aktrer innen privatleasing. Men fortsatt dukker det opp kompliserte regnestykker med mnedspriser i store tall som ikke viser den reelle prisen p avtalen. Her er kunnskapen du trenger for unng bli lurt.

«Leasing lnner seg. Mnedsleie, kun 1.752.» Annonsen kunne ha sttt i en hvilken som helst dagsavis over hele Norge, og sannsynligvis str det et titalls p trykk i dag, nr du leser dette. Prisene er sympatisk lave og ganger du med leieperioden, minimum 36 mneder, er dette noe mange har rd til.

Og av og til er det gull, det som glimrer. Det finnes gode leasingtilbud til privatkunder. Ofte m du imidlertid holde tunga rett i munnen og trykke riktig p kalkulatoren nr du prver finne ut hva som er ekte gull og hva som bare glimrer.

Stikkordet her er totalsummen, og det er ikke alltid at den str med store tall i annonsen. betale 1.752 kroner hver mned for disponere en bil hres forlokkende ut, men det er dessverre ikke hele bildet.

Etter ha ftt noen kloke LeasePlan-hoder til sette sammen et regnestykke der vi brukte oss selv som den ene delen av eksemplet, blir snubletrdene synlige.

Vi starter med tallene som er basert p en bil av samme merke og modell - og det frste som er verdt merke seg, og som vel ikke kommer som noe sjokk etter innledningen, er at selve mnesbelpet i privatlease-tilbudet, er lavere. Dette skyldes naturligvis at vi i «vrt» regnestykke ikke opererer med forskuddsleie. Dette er i realiteten et rentefritt ln til selger, som kunden ellers kunne satt i banken og hatt egne renteinntekter p, eller benyttet som egenkapital ved opptak av ln.  Dette setter leasingaktren i stand til subsidiere rentesatsen, noe som bidrar til den pene mnedskostnaden.

I denne sammenhengen skal du ogs ha i bakhodet at nr du lner penger for kjpe din egen bil, s vil du f skattefradrag for rentene du betaler p lnet. Den fordelen har du ikke nr du som privatperson leaser.

Risikoen knyttet til privatleasing er det ogs verdt reflektere over - og ta med i regnestykket. Nr du betaler forskuddsleie er du p mange mter solgt, hvis du blir ndt til bryte avtalen fr den lper ut. Du kan riktignok normalt bryte avtalen etter 7 mneder, men forskuddsleien p flere titusener fr du ikke igjen, og du kan i tillegg bli ndt til betale 6 mneders ekstra leie for bli lst fra avtalen.

En del av denne risikoen er ogs sluttoppgjret med skalt pkost. (ekstra kostnader dersom bilen ved innlevering har skader utover det som regnes som «normal» slitasje). Der har en uproff leietager i realiteten ikke s mye kontroll og er ofte ndt til godta det leasingaktren/bilforhandleren kommer med.

P den annen side, en fordel ved leasing er at risikoen for selve verditapet ligger hos leasingaktren – og du slipper jobben med selv selge den gamle bilen nr du skal ha ny.

Og s til slutt, trenden med vedlikeholdsavtaler. Den innebrer i realiteten enda en form for forskuddsbetaling og et rentefritt ln til leasingaktren. Og plutselig er det ikke s vanskelig forst hvordan disse annonsene blir s forlokkende. Uerfarne potensielle kunder regner enkelt sammen mnedsleien ganget med 36 leasingmneder og sitter igjen med et tall som nesten er for godt til vre sant.

Realiteten er selvflgelig at ofte er det er nettopp det det er. Og kanskje det er p tide at ogs denne bransjen blir underlagt de samme kravene som for eksempel banker, forsikringsselskaper og mobilaktrer har mttet forholde seg til i mange r allerede. De serise aktrene er ofte flinke til f frem totalkostnaden, men s lenge dette ikke er lovplagt, skaper de ryddige i bransjen i realiteten et marked for de mer userise. Det kan enkelt endres ved et plegg eller en lov.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff