hits

august 2016

Snart kommer mye bedre elbiler

The concept car Audi e-tron quattro at the Volkswagen Group Night (IAA) in Frankfurt.
Audi, en av mange som satser stort p elbil

Elbiler vi snart f sitt internasjonale gjennombrudd. Salget vil skyte i vret, batteriene vil rekke mye lenger, ladetiden bli mye kortere og prisene vil bli mye lavere. Det er godt nytt ogs her hjemme hvor elbilsalget n faller.

Produsentene setter inn store ressurser p komme opp med nye og bedre elbiler. Etter flere r med elbiler som en litt eksperimenterende sideaktivitet tas de inn i varmen. N er ingen lenger fornyd med selge noen f elbiler, nrmest for vise at de kan. N er det store volumer som teller.

30 % av alle Audi'er vil vre elektriske, fortalte selskapet en sommerstille presse. Tretti prosent! Mercedes meldte omtrent samtidig under sin presentasjon av 2. kvartals resultatene at de fremskynder alle sine elbil-planer. Detaljer kommer de ikke med fr i oktober - vi tipper at planene nylig er blitt fremskyndet, men de understreket at de tenker stort p mer enn en mte ved fortelle at de ogs planlegger en elektrisk "heavy duty" lastebil. 

Solcelle-biler
N hadde Tesla gjort det samme uken fr, men det ble fullstendig overskygget av en annen Tesla-nyhet. Solcelledrevne biler. Med strm fra solceller p taket av huset eller garasjen din - ikke selve bilen - kan du lade bilen med ren strm hjemme. Gjerne om natten via en egen Power Wall (hjemmebatteri) i garasjen. Med de planene er det kanskje ikke rart grunnleggeren Elon Musk lenge har insistert p bygge verdens strste batterifabrikk. Vi forstr n ogs at det ikke er tilfeldig at han p siden av har bygget opp et solcelleselskap. N vil han fusjonere dette inn i Tesla og gi deg en automatisert alt-i-ett pakke. 

Store tall
At det er store tall det er snakk om skjnner vi nr vi ser at tross alt lille Tesla regner med omsette for nrmere 200 milliarder kroner i ret av sin kommende mellomstore modell, Modell 3. Hele Audi omsetter for rundt 600 milliarder, og 30 % av dette skal n bli elektrisk. I tillegg har vi Volkswagen, BMW, Nissan, Volvo, Renault... Listen blir lang.

kosystem
Det er ingen ekstra bonus for gjette at Teslas svrt sterke satsing p selvkjrende biler - og det at de installerer all ndvendig hardware i alle bilene allerede uten at du ber om det - betyr at ogs dette er ledd i en strre plan om bygge et helt kosystem for bilistene. Antakelig vil vi se at alt er svrt enkelt og bekvemt s lenge du holder deg innenfor dette kosystemet, og ganske mye mer trblete om du vil gjre noe utenfor. Ikke ulikt hva alle Apple-fans opplever.

Tffere holdning
Samtidig har svenske forskere utviklet et batteri som gir 70 % lenger rekkevidde enn dagens batterier - i tillegg til vre billigere. Legg dette opp rimelig solcellestrm s begynner det smake rekkevidde og billig drivstoff. Og solcelleforholdene ogs i Norge er langt bedre enn det man kanskje skulle tro, i alle fall sr for Trondheim.

Kanskje er det derfor bilprodusentene tr vre "tffere i trynet" og love 30 % elbilandel, elektrisk SUV og til og med elektrisk drevet stor lastebil.

Til slutt er ingenting nytt
Som vi skrev fr sommeren er det et rtt teknorace i bilbransjen om dagen. Det er det vi ser n. At elbilsalget i Norge falt 14 % i frste halvr i r skyldes ikke at elbiler er p vei ut, men at plugin hybdrid'ene akkurat n har et forsprang. Bilbutikken om 4 - 5 r vil se helt annerledes ut enn i dag. Jeg tenker ikke p det at den kanskje ligger p nett, men p hvilken teknologi som sitter i bilene som tilbys. 

Nr teknologiene til sist blir modne bryr vi som forbrukere oss kanskje ikke s mye om hvordan (bensin, batteri eller hydrogen), men mer om hva. Er bilen miljvennlig? Gjr den "jobben" p en god mte (tar meg dit jeg vil?) Hva koster det meg ha og bruke bilen? 

Nr stvet har lagt seg ser vi at det egentlig ikke er noen annet enn et klassisk "usability" og "Total Cost of Ownership" case. Slik som vi har hatt det i mange ti-r.