hits

august 2015

Dyrere biler

N vil bilprodusentene overtale deg til betale mer for bilen, mot at du fr fle deg litt spesiell. Se hvordan Ford og Citron kjemper om posisjonere seg der pengene ligger. Og hva BMW gjr for holde seg der.

De tradisjonelle bilmerkene slr n tilbake. I revis har de blitt skviset av ovenfra av vekstsultne premium-merker og nedenfra av enda mer sultne og rimelige merker fra Korea. Det vi ser er en overlevelsesstrategi fra to bilprodusenter som de siste rene har tapt milliarder av euro. De fikk som alle andre finanskrisen rett i fleisen, tok "samling i bnn" og n begynner det skje ting:

Merk deg "DS", "Vignale" og "i" som i "individual".

Nytt bilmerke - DS
Vi skrev i denne bloggen for et par r siden atvolumprodusenter -standardmerker -som Ford og Peugeot/Citren har tapt konkurransekraftog at de m f en sterkere og bedre posisjon i folks hoder, eller bli billigere.

At finanskrisen samtidig hadde nappet stort sett det som var av kjpekraft ut av de fleste europeeres lommebok - nordmenn unntatt - gjorde hverdagen enda grere og tristere for produsentene. Helsvart ble den nok for den rverdige Peugeot-familien. Styreformann Thierry Peugeot og Peugeot-familien mtte gi fra seg kontrollen av PSA-gruppen, eierselskapet for Citron og Peugot, for redde selskapet fra konkurs. Den franske staten mtte inn p eiersiden sammen med -og det sved nok aller mest -den kinesiske staten, via den statseide kinesiske bilprodusenten Dongfeng.

Den nye PSA-toppsjefen, Carlos Tavares, var raskt p plass med sin "back in the race" strategi. Citron og DS skulle skille lag, var en del av oppskriften. DS skulle bli et eget premium-merke, ha strre marginer og henvende seg til kunder med ditto lommebker.

Den jevne franskmann vil nok ha lettere for flge logikken i dette enn de fleste her hjemme hvor Citren tross sine kvaliteter ikke er noe stort merke. Men logikken er der. De mest velutstyrte og beste Citron'ene har lenge hatt gtt under DS-betegnelsen. Forkortelsen DS uttales som ordet "desse" og betyr "gudinne" p fransk. N skulle DS gjres til et stand-alone merke som det kalles i bilbransjen, og dertil til et premium-merke.

N hres dette kanskje ut som en hpls markedsfringsgimmick, men hpls er den ikke. Ulike bilprodusenter har gjort det liknende ting fr med rimelig godt hell. For si det litt enkelt s er en Lexus alt for fin til at det passer kalle den Toyota Lexus, og en Audi er best som en ren Audi selv om den er godt plassert i Volkswagen-konsernet, har sittutspring i den gamle bilprodusenten NSU, og har svrt mange tekniske likheter med "folkevognene".

At det tar 10 - 20 r gjennomfre strategien er de fleste enige om.

Vignale opp av skuffen
Ford som ogs har tapt store summer i Europa de siste rene -1,2 milliarder dollar bare i 2014-gr Vignale-veien. Vignale er et merkenavn de tar frem av skuffen i ny og ne nr de skal gjre noe spesielt. Frst ut erFord Mondeo Vignalesom kommer til Norge i hst.

Om du faller for en slik fr du en Mondeo med litt ekstra eksklusive detaljer, en egen kunderdgiver, gratis utvendig vask (hos forhandleren), og du handler bilen i en egen, pkostet del av Ford-butikken. Slike ting skal i flge Ford-strategene gi kundene en ekstra luksusflelse som de er villige til betale for.

Vi har latt oss fortelle at Vignale skal vre et alternativ for de som synes at de tradisjonelle premium-merkene som BMW og Mercedes er for flashy. Tidligere har vi sett tegn hos noen av vre egne kunder at de synes Mercedes blir for flashy og i stedet har valgt BMW, selv om frstnevnte kan ha vrt et minst like bra valg. S kanskje fr Ford-folkene rett? Samtidig ser vi at Vignale n blir for Ford det DSvarfor Citron fr DS ble eget merke.

Bde vesker og mbler skal visstnok ogs prydes med Vignale-merket for gi den rette stemningen. Om alt dette passer helt sammen med det mer trauste, men ogs driftssikre og gode grunnproduktet -Ford lager gode biler -det er det opp til markedet avgjre.

Ford prver, som Citron komme ut av en marginskvis som alle standardmerker sliter med.

Spesielt for deg
BMW er verdens strste produsent av premium biler og koser seg med gode marginer og rekordresultater. Lojalitetsmlinger vi har gjort i LeasePlan viser ogs at de har noen av de aller mest merkelojale kundene.

Synes du det n begynner bli vel mange BMW'er p veiene? BMW er n det femtemest solgte personbilmerket i Norge og det kan vre vanskelig bevare premium-glansen og samtidig vre et av de aller mest kjpte bilmerkene.

Med en individual-variant kan du skille deg ut fra "rkla" og gjre den litt mer "din". Hadde det vrt dresser det var snakk om ville vi kalt det mlsm. Litt fre var tenkning fra tyskerne her alts.

I sum er dette i bunn og grunn markedssegmentering, produkttilpassing og strre valgfrihet for kundene. Kundene bestemmer om Vignale, DS og individual-modellene er verdt de ekstra pengene de koster.


www.leaseplan.no-www.leaseplango.no.