hits

august 2014

N blir det vanskeligere for elbilkjpere

I r har det kommet mange nye, gode elbiler p markedet. Og med det mange og kompliserte ting en elbilkjper m mene noe om, for ta et opplyst valg. De fleste gir blaffen, handler bil p utseendet, og tar tingene som de kommer. Likevel har vi stor tro p elbilen.

Over 30.000 bileiere har til n valgt elbil og blitt del av det som egentlig er et enormt utviklingslp mellom verdens bilfabrikanter. Tro ikke at det eneste det dreier seg om er strrelsen p batteriet og hvor langt du kan kjre fr det er tomt.

Til begynne med hadde du egentlig bare tre valg om du skulle ha en elbil. Mitsubishi i-MiEV (eller de helt like ssknene Peugeot iOn og Citron C-ZERO) om du gikk for inngangsmodellene, Nissan Leaf, om du skulle ha en folkebil, og Tesla, om du var i premium-segmentet. N er det kommet flere nye valg som frister mange: VW eGolf, VW eUp, BMW i3 og Renault Zoe er kanskje de viktigste. Tesla S og Nissan Leaf har lenge vrt elbilyndlinger.

Formatkrig

Med kt utvalg flger flere standarder, forskjellige ladekontakter, hurtigladere for et merke som ikke passer for andre, og batterier som i praksis slett ikke holder det de lover, men hvor noen er nrmere sannheten enn andre. S langt finnes det i alle fall fire ulike ladestandarder som alle stiller sine krav til hva du kan plugge bilen inn i. Tesla har et system, Renault Zoe har et annet. Tyske biler har et tredje system, og japanske biler har fjerde. Legg til underdimensjonerte sikringer og kabler, og et strmnett der du bor som kanskje ikke tler belastningen nr naboen lader samtidig med deg, og du har all spenning du kan nske deg p det omrdet.

De som husker videoformatkrigen mellom VHS, Betamax og Video 2000, eller den mer nylige formatkrigen mellom Blue ray og HD DVD, grsser kanskje litt p ryggen.

Flg med

Prisene p nye elbiler settes ned s ofte og s mye at det er vanskelig flge med. Ergrelsen over ha handlet bil uken fr den settes ned med 30.000 kroner vil du antakelig helst unng.

Produktutviklingen gr fort. Om dagens modell ikke har batteri nok til ta deg helt frem dit du skal, s kommer det kanskje en modell om et halvt r som har nok kapasitet. Ogs nr det er kaldt og surt ute. Selv Tesla-eiere med solide 85 kWh p batteriet m av og til taues til en stikkontakt.

Over 30.000 nordmenn har uansett gitt blaffen i alt dette og handlet elbil. Flere ville det ogs vrt om fabrikantene hadde kunnet levere flere. Bare avgiftslettelsene er gode nok er det fest, moro og elbil for alle pengene.

Utdatert strmnett

Ikke engang nr strmnettet nekter vre med, stopper festen. Slik som nr Renault kom med sin geniale Zoe, som lar deg hurtiglade hjemme fra stikkontakten - med mindre du bor i Norge, eller Albania. 65 % av strmnettet i Norge er for gammelt til kunne dra fordeler av Renaults ladesystem. Hvorfor Norge, som bruker strm til alt fra oppvarming og matlaging til lys, ikke har et landsdekkende moderne strmnett, mens gasslukende Europa har det, er p listen av ting jeg ikke helt forstr. Det er i alle fall lett mene at vi br ha et strmnett som hndterer moderne lsninger.

De som virkelig kan strm og som kan gi et enkelt svar p dette er velkommen til bruke kommentarfeltet nedenfor.

Ikke meningen

Det er ingen mening i at det skal vre komplisert velge elbil. PC-produsentene har for lenge siden innfrt "plug-n-play" prinsippet. Vi tror bilprodusentene etter hvert vil samle seg om en "plug-n-drive" lsning.

Oppsiden

Med fare for misforsts, vi velger se denne perioden med ulike ladestandarder, hyppige prisnedsettelser og rekkeviddeproblemer som noe positivt.. Det er en kamp om finne de lsningene som egner seg best. Det gir innovasjon. Nye og bedre lsninger. Etter denne mellomperioden tror vi at vi vil nyte fordelene av et felles og ikke minst godt ladesystem. Elbilteknologien vil ha modnet, prisene stabilisert seg og kanskje vil ogs batterikapasiteten i alle elbiler ha blitt s god at det ikke lenger er noe tenke p.

Da kan forbruker begrense seg til de valgene som naturlig ligger hos ham eller henne. Skal det vre diesel, bensin eller elektrisk? Skal bilen vre sort, rd eller hvit? Skiboks?

Konsulentfirmaet McKinsey har spdd at elektrisk drift vil bli forenklet til et valg du krysser av nr du bestiller bilen. Et valg uten snubletrder. Volkswagen Golf viser vei og lar deg allerede i dag velge mellom nettopp bensin, diesel eller el.

Tesla-grnder Elon Musk mener at alle biler vil bli elektriske. Mannen er visjonr. Kanskje han vil f rett.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.