hits

august 2013

Tffe tider for europeiske bilprodusenter, bra for deg

Den globale bilproduksjonen har aldri vrt strre enn i fjor, men det gjelder ikke Europa. 84 millioner nye biler rullet ut av verdens bilfabrikker. Det er ny rekord, men i Europa gikk mange fabrikker p "halv fart". Det skal du som forbruker vre glad for.

Europa som bilprodusent vil nok komme tilbake i en ny og bedre utgave av seg selv, men akkurat n er det er egentlig ikke overraskende hre det som Fords toppsjef Allan Mulally annonserte i sommer. Ford ser for seg at Kina kan bli en eksport-hub for selskapet. Og han legger rundt 30 milliarder kroner p bordet - som en start - for vise ta han mener alvor. Det er en grunn til at Kina er blitt kalt "verdens fabrikk".

Designet "der du liker det", produsert i Kina

Mac'en jeg skriver dette p, mobiltelefonen ved siden av, joggeskoene i skapet, hurtigmikseren p kjkkenet - alt er kjente europeiske og amerikanske merker, made in China.

Vestlige bilprodusenter investerer tungt i Kina. Produksjonen av vestlige merker i landet ker - mens mange av de samme merkenes fabrikker i Europa har stor uutnyttet kapasitet. Verst stilt er volumprodusentene. Ford, Peugeot, Citron, Opel, Fiat.

Som et eksempel annonserte Fords europeiske sjef Stephen Odell i sommer at selskapet stenger tre fabrikker i lpet av neste r. Den europeiske bilindustrien som helhet har kuttet rlig produksjonskapasitet med opp mot to millioner biler allerede, men trenger kutte ytterligere fire millioner. Frst da vil kapasiteten stemme snn noenlunde med ettersprselen, som i r ventes bli p rundt 13,5 millioner biler, kunne Ford-sjefen fortelle. Topplederne for andre merker har kommet med liknende uttalelser tidligere.

Fabrikkene som produserer premiummerker som for eksempel BMW og Porsche gr det bedre med.

Krisen i bilindustrien som fulgte med finanskrisen hndteres for vrig helt ulikt i USA. Obama-administrasjonen stttet - og reddet - deler av amerikansk bilindustri fra konkurs, men satte som en betingelse for sttten at de fabrikkene det ikke var behov for ble lagt ned. I Europa har det vrt eksempler p at politikerne setter som betingelse for sttte at fabrikkene ikke legges ned. En politikk Fiats toppsjef Sergio Marchionne ppekte og advarte mot allerede i 2009. Storpolitikk, og stor forskjell i politikk, her alts.

Styrke gjennom motgang

Men om europeisk bilindustri n gr p halv fart i en tid hvor verdens bilproduksjon aldri har vrt strre skal de ikke avskrives av den grunn. Bilindustrien i Europa har vrt nede for telling fr, og reist seg. P begynnelsen av 1900-tallet mtte du kjpe engelsk produsert bil om du skulle ha noe som var skikkelig. P 1970-tallet var britisk bilindustri nrmest dd. Selvmord, vil mange hevde, men det er en annen historie. I dag, i Sunderland i England ligger en av verdens mest effektive bilfabrikker. Engelske bilarbeidere slr n sine franske kollegaer ned i stvlene i produktivitet, og selv tyskerne m bite i gresset etter det jeg har ftt med meg. 80 % av produksjonen i Sunderland gr til eksport. 460.000 biler ble produsert der i fjor og i r ser det ut til at over 500.000 biler vil rulle ut av fabrikkportene.

Parkert etter hverandre vil de strekke seg fra Lindesnes i sr og nesten frem til Nordkapp i nord. Det vil i s fall vre frste gang noensinne at en engelsk bilfabrikk produserer mer enn en halv million biler i et kalenderr.

England har gjenoppsttt som en sterk, bilproduserende nasjon, ser det ut til. Denne gangen er det p kontinentale Europa at de store problemene n ligger.

Europeisk innovasjon

Enn har vi ikke sett europeiske merker produsert i Kina og solgt i Europa, men det vil nok komme. Prinsippet er velkjent og europeiske merker produsert i Thailand, Tyrkia og Brasil har vi sett fr.

N er det ikke noe kvalitetsstempel, i alle fall ikke enn, at et produkt er produsert i Kina. Derfor tror jeg vi vil se mange lsninger la den Apple har valgt p baksiden av iPhone - "Designed by Apple in California. Assembled in China". Det frste lukter det innovasjon og spenst av. Det siste lukter lave kostnader.

Spenstig er for eksempel Volkswagen konsernets "Autostadt" bilbyen. To millioner mennesker finner rlig veien dit, mange av dem for hente sitt nye Volkswagen-produkt i et av de to 60 meter hye glasstrnene, og for ta en tur rundt i fabrikken der den nye bilen deres ble produsert. Dermed er bilkjpet innovert opp til en opplevelse og noe vi synes vi - rett eller galt - fortjener i vrt selvrealiserende samfunn. Et eksempel p at vi kan velge mellom Kina-lave kostnader og ren funksjonell nytte, eller europeiske kostnader og en opplevelse p et hyere niv.

Bra for deg

Overkapasitet i Europa og flytting av produksjon til lavkostland virker i retning av lavere priser. Og det er nettopp derfor du som forbruker skal vre glad for denne utviklingen. Jobber, eller jobbet, du i en bilfabrikk s er det selvsagt veldig annerledes, men det gjr du neppe om du bor i Norge.