hits

august 2011

Det er lett unng bruktbilfellen

Alt for mange bruktbiler i Norge blir kjpt i blinde. Dermed blir noe som burde vre relativt trygt, en risikosport. At flere enn 30 prosent ikke underskriver noen kontrakt gjr ikke saken bedre. Men det er ikke ndt til vre snn.

LeasePlan i Norge og i verden selger titusenvis av bruktbiler hvert r. Vi selger dem direkte til oppkjpere - som ofte tar en eller flere biler usett. Og fordi vi har hatt ansvaret for disse bilene fra de var nye – og gjort en sluttavregning og vurdering sammen med kunden – vet vi mye bde om den enkelte bil og om det kjpe brukt generelt.

Forbrukerrdet underskte for en stund siden hvordan nordmenn kjpte bruktbil. Resultatene var ikke spesielt opplftende.

  • Mange kjper rett fra nett, uten ha sett bilen frst. Fra mitt ststed er det den rene og skjre galskapen – men det er jo et fantastisk marked for alle som nsker gjre en rask gevinst p en bil de ikke fr solgt p annen mte.
  • Bare to av tre bruker kontrakt nr de kjper bil, nok en tabbe som gir selgeren, uansett om han er rlig eller urlig, gode kort p hnden.
  • Og alt for f sjekker heftelser, tilstandsrapport, servicehefte og annen tilgjengelig informasjon for de ikke skriver kontrakt og kjper bilen.

Selv om denne informasjonen er interessant fordi den viser at det er kjperen, ikke bruktbilselgeren – eller for den saks skyld bilen – som er den store risikofaktoren i et slikt kjp, er det samtidig deprimerende lesing. Srlig fordi vi ser, med utgangspunkt i vr erfaring, at det ikke skal veldig mye til for flytte seg fra kategorien “bevisstls bruktbilkjper” til kategorien “trygg bruktbilkjper”.

Kan du lite om bil og har f venner i nrheten sttte deg p, tror jeg det beste rdet jeg kan gi er, kjpe fra noen som ikke har rd til lure deg. Det gjelder spesielt nr du kjper eldre biler. LeasePlan er et godt eksempel; den viktigste grunnen til at oppkjpere betaler for vre bruktbiler – ofte uten ha sett dem p forhnd – er at vi ikke har rd til tabbe oss ut, og at hvis vi mot formodning skulle komme til gjre det, s rydder vi opp etter oss. Det samme gjelder for merkeforhandlere og andre bruktbilforhandlere som baserer seg p et godt rykte.

Bare s det er sagt: Jeg anbefaler ingen enkeltpersoner kjpe bruktbil usett. Grunnen til at det kan skje nr LeasePlan selger sine biler, er at det dreier seg om en handel mellom to proffe parter som ofte har handlet sammen i mange r. Med andre ord, helt motsatt av de fleste bruktbilkjp.

I den sammenheng er det ogs interessant merke seg at folks tillit til bruktbilforhandlere ikke er srlig hy, et sted mellom politiker og journalist, samtidig som kjperen har flere rettigheter og bedre beskyttelse hvis han kjper fra en forhandler enn fra en privatperson.

Kjper du bil privat eller fra en aktr du ikke kjenner s godt, kan det vre et poeng g for et kjrety som fortsatt har noe igjen p nybilgarantien. Den har til n vrt tre r for de fleste og noe lengre for en del andre. N er imidlertid 5 r i ferd med bli en standard i bransjen, noe som i praksis betyr at du lettere kan kjpe bil med en liten forsikring med p kjpet.

ikke sjekke tilgjengelig informasjon om bilen du skal kjpe, er en annen ting som faller inn under kategorien “dumt”. Heftelser er en ting – og en dyr ting hvis du fr en med p kjpet – servicehefter og tilstandsrapporter er en annen. Noen ganger kan det ogs vre en trygghet f utarbeidet en egen tilstandsrapport eller kjrt bilen innom en teststasjon, men da skal du huske et en generell test ogs fanger opp all normal slitasje og kanskje skaper et inntrykk av at bilen er i drligere forfatning enn den reelt sett er.

Til slutt finnes det ogs en del kjente feil og svakheter ved de fleste biler som det er lurt vite om, spesielt om bilen er utenfor garantiperioden. I denne sammenhengen er bilnorge.no en god ressurs der de bde tester bruktbiler og har lagt ut en rekke gode rd om hva det er viktig huske p.

Her er en sjekkliste som jeg ville ha brukt, srlig hvis jeg skulle kjpt en bil privat over nettet (jeg ville aldri kjpt bil privat over nettet, funnet den ja absolutt, men ikke kjpt):

  • Sjekk om prisen er inklusive eller eksklusive omregistreringsavgift
  • Les eksisterende eller f laget en tilstandsrapport eller kjr bilen innom en teststasjon – men husk at disse ogs finner mange feil som du m regne med p en brukt bil
  • Sjekk serviceheftet. Hvis bilen nettopp har vrt p stor service, er det en ekstra trygghet. Hvis den snart skal p stor service, representerer det en potensiell stor utgift.
  • Undersk dekkene. Hvis det er sommerdekk p bilen nr du kjper den br du forsikre deg om at vinterdekkene faktisk er i god stand og ikke m byttes.
  • Sjekk for heftelser – surt kjpe gjeld.
  • Privat kjp har strst risiko og minst beskyttelse (det er Kjpsloven som gjelder – i praksis har du ingen eller liten reell beskyttelse.)
  • Bruk kontrakt for bruktbilkjp (http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/kontrakt_skjema/bilkontrakt) – og skriv inn ting dere har blitt spesielt enige om
  • Bruktimport – ikke alt som er standard i Norge, for eksempel varmeseter, er standard i utlandet – med andre ord dumt ta det for gitt

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff