hits

august 2010

Energigivende samarbeid

Hvis el-biler skal bli et reelt alternativ for bedriftsmarkedet, er vi ndt til tenke kostnader, funksjonalitet og lnnsomhet. Da m flere enn bilprodusentene sl seg sammen og samarbeide.

«Hvis vi ikke deler teknologi og arkitektur vil det ta mye lenger tid fr el-bilene slr igjennom enn noen av oss nsker,» sa viseadministrerende direktr Herbert Demel i verdens strste bilindustrileverandr, Magna International. Og han burde vite hva han snakker om; Magna leverer alt fra enkeltdeler og systemer til ferdige biler direkte til merkevareforhandlerne. Demel jobber med innovasjon og teknologi til daglig, og vet at det er samarbeid som gjelder hvis mlet er sette fart p utviklingen.

Og han har helt rett. Ikke bare er det lnnsomt for oss andre aktrer i bransjen tenke synergieffekter og verdier knyttet til deling av kunnskap. Vi har ogs en plikt til vre med ta regningen som bilfabrikantene - og til slutt selvflgelig bilistene - ellers ville ha sittet igjen med alene.

P konferansen «Automotive News Europe Congress» der Demel deltok, ble Toyota og Daimlers samarbeid med Tesla om batteriteknologi brukt som et godt eksempel. Norske «Think» fortalte ogs hvordan det indiske postvesenet var nysgjerrige p deres elektriske drivlinje (girkasse og drivaksel).

I forlengelsen av disse samarbeidsprosjektene er det ogs rom for andre typer konstellasjoner; Renault samarbeider blant annet med den italienske energileverandren Enel, og LeasePlan har vrt involvert i et prosjekt der vi deltok sammen med bilprodusenter, kraftleverandrer, forskningsinstitusjoner og en miljorganisasjon.

I tillegg inngikk nylig LeasePlan nok en intensjonsavtale, denne gangen med PSA-gruppen, som eier Citren og Peugeot, om samarbeide om distribusjon av el-biler. Fra fr av har vi samme type avtale med Nissan-Renault og siden vi driver etter en uttalt flermerkestrategi, er vi alltid pne for samarbeide med enda flere. Vi og vre konkurrenter representerer en bred kanal inn i markedet, og det trengs nr for eksempel Nissan Leaf, Mitsubishi I-MIEV, Citroen C-Zero, Peugeot iOn, ny Tesla Model S, Ford Transit Connect, Tata Indica og Renault Kangoo og Fluence nr markedet.

Leasingbransjen sitter dessuten p unike brukerdata om bedriftsmarkedet, der el-bil-utviklerne kan finne omfattende informasjon om behov, kjremnstre, preferanser og ettersprsel. Denne kunnskapen br ikke bare brukes i videreutviklingen av nye bilmodeller, men ogs nr man tenker innovativt rundt tilleggstjenester og nye markeder knyttet til denne store gruppen bilister. Med en betydelig andel av firmabilmarkedet i Norge er det ogs mulig for LeasePlan trekke ut tall og data som i mange sammenhenger vil vre representative nok til at man kan ta beslutninger basert p dem.

Fordi el-bil-teknologien utvikler seg gradvis, vil det neppe vre snn at disse kjretyene passer for alle med en gang. Det er for eksempel mer sannsynlig at en stor bedrift, med mange ansatte og mye lokal kjring i et omrde, vil kunne vre en tidlig kunde p den nye Nissan Leaf som kommer rundt rsskiftet, enn det en undertyselger p Vestlandet er. Samtidig kan vi gjre erfaringer med vre kunder som bilprodusentene kommer til ha nytte av nr de utvikler modellen som undertyselgeren kan kjpe. Her er det med andre ord en sammenheng som br utnyttes, samtidig som vi m ha vett p gi gode rd til vre kunder, som alltid vil vre ndt til forsvare sine valg p et konomisk grunnlag.

I det perspektivet er nringslivet enkelt forholde seg til - p godt og vondt; Jobben deres er rett slett ikke tape penger. Men det betyr ogs at i det vi, sammen med resten av bransjen og alle andre som lar seg engasjere, kan levere gode nok biler, s er de der for kjpe - eller leie.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff.