hits

august 2009

En forskjell som betyr noe

Gjennomsnittsalderen p bilene i Norge har gtt opp fra 10,2 til 10,3 r. rsaken, tror mange, er den uavklarte situasjonen rundt vrakpanten. P tide ta en beslutning?

diskutere vrakpanten blir det raskt politikk av. Da beveger jeg meg ut i et landskap der jeg strengt tatt ikke har lyst til vre. Som markedsdirektr i LeasePlan er jeg styrt av mantraet om kundens beste - som heldigvis faller sammen med det som tjener resten av nringslivet og samfunnet.

Men du er faktisk ikke ndt til vre politiker for ha en velfundert mening om det mange mener er et politisk virkemiddel, men som jeg frst og fremst tenker p som sunn fornuft. Vrakpanten, selv p det nivet den er i dag, har bde en sikkerhets- og miljdimensjon. Sprsmlet er om vi ikke kunne ha tatt ut enda mer av disse fordelene, ved ke panten til et belp der den faktisk betyr noe i nybilregnskapet.

Tyskland og England har begge kt vrakpanten betydelig det siste ret. I England er de 2000 pundene du fr for en bil som er over ti r gammel, et midlertidig tiltak, og har frt til en kning i nybilsalget p over 35 000 biler. I Tyskland har de innfrt pant p 22 000, med det resultatet at Peugeot har solgt 80 prosent flere biler i r enn i fjor, mens det tilsvarende tallet for Opel er 30 prosent.

Bde Tyskland og England har egen bilproduksjon, og vrakpanten i disse landene er en del av en strre stimuluspakke satt sammen for motvirke effekten av den konomiske krisen. Men ogs i Norge ville vi sett en bransjeeffekt av at eldre biler blir tatt ut av sirkulasjon og erstattet med nye.

Miljeffekten av fornye bilparken er det vanskelig argumentere seg bort i fra. Selv om det kanskje er frst det siste ret det har skjedd veldig spennende ting innen CO2-reduksjon for biler, er det hevet over tvil at de neste rene vil representere store fremskritt. Da er det et poeng bidra til at bilistene bytter fra gammel til ny teknologi.

I Sverige har de nettopp regnet ut at hvis alle biler produsert fr 1989 ble fjernet fra veiene, s ville det representert en CO2-gevinst p 7 prosent og en redusert samfunnsutgift p 11 500 per bil.

Da sitter du plutselig igjen med ganske mye penger som du kan bruke til stimulere elbilkjp for. N har jeg selvflgelig ogs ftt med meg at miljvernminister Erik Solheim fr sommeren sa at dette ikke blir noe av n. Han venter p familievennlige elbiler med enda mer moderne teknologi, og det er ikke vanskelig se at han har et poeng.

Samtidig er det noe med at jo flere elbiler som blir solgt, jo mer penger fr produsentene til forske frem enda bedre modeller som igjen blir enda mer etterspurt i markedet. Da er kanskje Senterpartiets Liv Signe Navarsete p rett spor nr hun vil knytte en relativt hy vrakpant, inntil 40 000 har det vrt snakk om, til utslippsnivet p den nye bilen. Jo lavere utslipp, jo mer penger fr du i vrakpant. Kjper du elbil og kan skilte med nullutslipp, scorer du med andre ord full pott - og stimulerer elbilindustrien samtidig. Da varer det kanskje ikke s lenge fr ogs Solheim er med p opplegget.

S handler dette selvflgelig ogs om sikkerhet. At nyere biler er sikrere enn eldre, er hevet over tvil. For hver nye generasjon er det gjort fremskritt som i beste fall kan redde liv.

Den svenske underskelsen jeg referer til ovenfor, som har regnet p et trafikkbilde utelukkende bestende av biler produsert i 1989 eller senere, anslr rene innsparinger for samfunnet p 10 milliarder svenske kroner i ret. Hva dette representerer i spart lidelse, sorg og smerte kan vi bare spekulere i, men hvis det hadde eksistert et mltall p disse verdiene, ville det blitt hyt.

Selv om Erik Solheim har forskt gi en avklaring p sprsmlet om kt vrakpant for de rd-grnne sin del, er usikkerheten fortsatt like stor - regjeringskollega Navarsete foreslr den nevnte vrakpanten. I tillegg har Hyre og Frp har kjrt denne saken i Stortinget, og det Hyre og Frp som er den sterkeste utfordreren til den sittende regjeringen i hsten valg.

Uansett hvem som sitter i regjeringskvartalet etter valget, er det hpe at de kommer med en rask avklaring, uansett hva den blir. Hvis ikke risikerer vi at bilene neste r i snitt er 10,4 r gamle, og at alderen fortsetter stige.