hits

juli 2009

Garantert lnnsomt

Det er tidvis billigere fly til Kbenhavn enn ta taxi fra Oslo sentrum til Gardermoen. Allikevel er det nok snn at ferie for mange betyr timer i bil, p vei til sommer, sol og strand. Da kan det lnne seg sjekke garantibetingelsene p bilen fr, ikke etter, at ferien er over.

Bilgaranti er noe vi kan til det kjedsommelig i LeasePlan. Vi leser dem og vi diskuterer dem, vi krangler der det er ndvendig og finner for det meste frem til gode lsninger for oss selv og vre kunder. Det skulle bare mangle: Nr vi drifter over 30 000 biler over hele landet, sier det seg selv at alle parter har alt vinne p at det meste gr p skinner og at uenighet lses i minnelighet.

Snn er det sannsynligvis ogs i de fleste tilfeller for privatbilisten. Allikevel kan vi si, basert p egen erfaring, at det vil lnne seg, bokstavlig talt, sette seg inn i garantien som flger med bilen nr det er ny. Spr nr det er noe du lurer p, og om en skriftlig presisering eller tolkning hvis du opplever at betydningen av det som str i garantien, er innlysende.

Flere bilmerker tilbyr en form for moblitetsgaranti, det vil si en form for ndstoppgaratnti som utvilsomt vil vre gull verdt dersom du fr problemer med bilen p ferieturen. Gratis tauebil, reparasjon, hotellovernatting, mat, osv. er fordeler du kan f dersom uhellet er ute. Dekningen varierer s sjekk hva som gjelder for din bil og hvilket telefonnummer du skal ringe.

Nr noe kalles en garanti, skal den dekke mer enn det som allerede er regulert i forbrukerkjpsloven. Gjr den ikke det, er det ikke lov kalle det en garanti. Av og til er det veldig tydelig at dekningen er sjeners, for eksempel da Mercedes-Benz ga 30 rs garanti mot gjennomrusting for noen r siden. Andre ganger kan du begynne lure, nr produsentene lover dekning for ting som ikke faller inn under "normal slitasje".

Hvor mye unormal slitasje er det p en bil? Er det for eksempel nr 3-ringen kjrer vinduene opp og ned 500 ganger mens vi venter p Kiel-fergen? Eller nr svigerfar drar til hndbrekket det han makter i bakkene ned fra Hardangervidda, fordi han tror du ikke flger godt nok med p trafikken foran?

Nr du har satt deg inn i garantien, er det selvflgelig ogs et poeng flge den opp. Her er noe tenke p:

  • S lenge bilen er dekket av garantien, vil verkstedet alltid gjre en vurdering i forhold til hvem som skal ha regningen for en reparasjon. Den tolkningen er det lov vre uenig i. Noen ganger er det ikke en gang en tolkning, men bare en vane, eller uvane, sende regningen til kunden. Ikke betal, fr du er sikker p at du er rett mottager.
  • Fabrikkgarantien gr vanligvis ut etter 3 r eller 100 000 kilometer (kan variere fra merke til merke og modell til modell). Srg for at du ikke venter med service til bilen har kjrt 100 500 eller til dagen etter at de tre rene har gtt. Og husk at det ofte er ventetid hos verkstedene; bestille service innenfor garantitiden hjelper lite, hvis selve servicen blir gjort etter at den har lpt ut.
  • NAF tilbyr en garantiutlpstest som kan vre nyttig. Kombinasjonen av at de kan garantibetingelsene for bilen din og at de sjekker den grundig, kan vise seg vre lnnsom.

Noen mener at forbrukerkjpsloven holder i massevis for privatkunder, og at bestemmelsene der for det meste dekker det en vid garanti ville gitt. Samtidig er det ikke til komme forbi at en bilprodusent som tr gi en omfattende fabrikkgaranti, samtidig signaliserer en sterk tro p produktet de selger. Hvis bilen ikke holder ml, er det tross alt de som taper ? og tapene kan bli store. Samtidig er bevisbyrden for deg som kunde langt strengere dersom du fremsetter krav med bakgrunn i forbrukerkjpsloven. Loven gir deg en reklamasjonsrett og det er slett ikke det samme som en garanti.


Om det er noen sammenheng mellom garantiens omfang og kvaliteten p bilen, har jeg ikke noe grunnlag for hevde. Men at tanken i seg selv er motiverende nr du allikevel er ndt til lese 15 sider med juridiske spissfindigheter, er hevet over tvil.

Fortsatt god sommer!