hits

juni 2016

Blinde styrer biler

I EU har man kollektivt styrt biler i blinde. Det viste seg vre lite vellykket, men n har de sett lyset. La oss hpe det samme gjelder her hjemme.

Vi utviklet en slags kollektiv blindhet, uttalte den belgiske EU-toppen Kathleen Van Brempt til Bloomberg News forrige uke i en kommentar til hvordan det var mulig for alle bilprodusenter som ville - og det var mange - komme unna med forbrukstall for drivstoff som er langt unna virkeligheten. 

Metodene varierte fra mer eller mindre avansert software til ganske enkelt - og ganske utrolig - finne p et tall. Direktrhoder har rullet som bowlingkuler i ettertid. Tiden for pfallende kollektiv blindhet blant fabrikanter og regulatoriske myndigheter er historie, lar vi oss fortelle. N har EU sett lyset og satt ned en komite. Ja vel.

Det m ha vrt snblindhet som rammet. Lystet skinner s sterkt at de fleste andre har mttet g med solbriller. 

Komiteen har kun bilindustriens beste i tankene forsikrer, den belgiske politikeren. Industrien fler seg ikke sikre og lobber imot. Andre politikere, fra Europas strste bilproduserende land, er ogs imot. Snn for sikkerhets skyld. Kanskje er det bedre vre blind enn se noe ubehagelig? 

Komiteen kunne heller prve ha bilkundenes beste i tankene? De har i alle fall ikke s sterke lobbyister. 

Fremtiden er elektrisk
"EU har for mange dieselbiler, luften i byene er for skitten og fremtiden for veitransporten er elektrisk, hevder EUs Van Brempt". Mulig det. Alt er i alle fall et direkte resultat av en europeisk "clean-diesel" strategi som har ftt dieselmotor inn i halvparten av alle biler i Vest Europa. "Clean-diesel" som skulle redde verden fra global oppvarming har i stedet forurenset byene vre. Det var vel neppe det man s for seg.

Dette er det alts slutt p. EU har ftt synet tilbake og ser lyset gjennom smog'en. Nvel, s ille er virkelig ikke de nye dieselbilene. De er bare ikke s rene som noen trodde, eller i alle fall hpet.

Ille, og overraskende, var det derimot vkne opp til nyheten om at det fra 2025 kun skulle selges elbiler. Blendet av avgiftsfritatte elbilers suksess hadde noen norske politikere blitt rammet av kollektiv blindhet og p egenhnd bestemt dette. Kanskje hadde noen hrt EUs utsagn om at fremtiden er elektrisk? Like uventet som selve "avgjrelsen" var det at det ikke var sentrale samferdselspolitikere eller finanspolitikere som kom med avgjrelsen. Det var en gruppe energipolitikere fra samarbeidspartiene som hadde bestemt seg for hvilken energi bilene skulle g p, mens de holdt p med en energiplan. Dette virket enda mindre gjennomtenkt enn poseavgiften fra i fjor. 

Jeg mtte sjekke kalenderen. Nei, det var ikke 1. april. Forrige gang noen politikere var s rrende enige om hva vi burde kjre p var i 2007. Da skulle vi kjre p ren diesel. Jeg tror kollektivt hukommelsestap har rammet alle som var med p det. 

Hestehandling?
Vi som jobber med bil til daglig var mildt sagt overrasket. Vant som vi er med sortere inn under samferdsel- og finansdelene av statsapparatet var vi plutselig en del av energipolitikernes blomsterbed. Overraskelsen var stor ogs for en del andre sentrale politikere og enigheten varte ikke mer enn et snaut dgn. Heldigvis. Iden - det var mer en id enn en plan - var urealistisk, for si det pent. 

Kynikerne vil ha det til at enten s er bilpolitikk nok en gang hestehandlet bort mot fortsatt Regjeringsmakt under dekke av det uangripelige "milj-ordet". Ikke ulikt 2007. Eller s var det hele en i-scene-satt og ganske vellykket avledningsmanver for Oslo-pakke 3 som ble lansert dagen etter, hvor bompengekningene kommer kjapt og kollektivutbyggingen kommer langsomt. Vi tror vel det like mye skyldes en blanding av entusiasme og ubetenksomhet. 

Vi synes politikken rundt bil og avgifter de siste rene har vrt fornuftig, langsiktig og forutsigbar. Slik hper vi det vil fortsette.

Foto: Mick Tully