hits

juni 2014

Kina-bil til Norge, neppe billig

Det kinesiske bilmerket Qoros er p vei til Norge og kan vre her allerede om to r. Den er ganske sjarmerende og veldig trafikksikker, men blir neppe billig. En fremtidig vinner?

De mest optimistiske, potensielle importrene av det nye merket tror at bilen kan vre her allerede i 2016. Vi blir ikke overrasket om du m vente enda et r eller to. Det har vrt snakk om at kinesiske biler kommer i mange r. Slike ting tar nesten like lang tid som planleggingen av en gjennomsnittlig norsk riksvei, fr man inntrykk av.

Allerede for noen r siden gikk det alts rykter om at kinesiske biler var p vei til Europa. P det kinesiske markedet var det flere mer eller mindre vellykkede look-a-likes av kjente europeiske modeller - fra store BMW X5 til lille Mini. I drlig lys og p litt avstand var det vanskelig se forskjell p kopi og original, rent utseendemessig. Minst en kinesisk produsent hadde Europa-planer som raskt ble lagt nederst i skuffen etter mildt sagt skuffende resultater i den viktige Euro-NCAP sikkerhetstesten. Resultatene var de drligste noensinne, etter det jeg husker.

Best i test

Kanskje er den drlige sikkerhetshistorien til kinesiske biler en av grunnene til at Qoros n har blitt en av de sikreste bilene p markedet. Kanskje er det derfor en annen kinesisk produsent, Geely, kjpte Volvo, som er kjent for lage sikre biler, at Beijing Automotive kjpte restene etter teknologisk avanserte Saab, og at Qoros har ansatt en "brte" med erfarne europeiske bilindustriledere og ingenirer. For lre. Og lrt har de. Raskt. Unge Qoros, etablert i 2007, ble testet i fjor. Bilen fikk full pott og de beste resultatene i sin klasse av alle bilene som ble testet i 2013.

I fjor s vi Qoros 3 i sedanversjon p Geneve-utstillingen. I r stod 5-drs versjonen der, en modelltype som er langt mer interessant her hjemme. Ryktene begynte p nytt svirre p om "the new kid in town". "Han" er litt kinesisk, litt israelsk, litt europeisk - men i multikulturelle Europa og i et fargerikt felleskap er det kanskje ikke s viktig. Bilindustrien er for lenge siden blitt internasjonal. For mange er det nok langt viktigere at Qoros er veldig sikker og ser ganske bra ut.

Ikke billig, bare billigere

Mine kollegaer og jeg forsker se flere r fremover og forutse hva som vil skje. Ikke bare det penbare som at Kina snart for alvor vil begynne eksportere biler til Europa. Det vet de fleste og vi fr neppe noen stjerne i margen hos krevende kunder for vite det.

Vi forsker etter beste evne vite litt mer, se de videre konsekvensene. Som at Qoros ikke later til satse p sl seg inn i markedet p pris slik som f. eks. japanske Mazda og senere koreanske Hyundai gjorde det. Det kan selvsagt endre seg, men s langt ser det ikke ut til at det blir noen billig bil.

Qoros gjr s godt de kan markedsfre seg som et internasjonalt bilmerke, og ikke som et kinesisk merke. De vet s godt som noen at "Kina" er nesten et synonym med "billig", og om det nye bilmerket ikke blir srlig billig er det en fordel vre mest mulig internasjonal i merkevaren.

Det ser ut som om Qoros velger konkurrere mer p produkt enn pris. Et godt produkt som selv om det ikke er direkte billig, likevel kan vre billigere enn mange av de etablerte direkte konkurrentene og utfordre dem.

Det er et tft segment g inn i. Vi har tidligere skrevet om "the squeezed middle" og at standardmerkene m bli bedre eller billigere for kunne st i mot konkurransen fra premiumkonkurrentene ovenfra og lavkostkonkurrentene nedenfra.

Og attraktiv

Qoros 3 i 5-drs versjon - kombiversjon - er en variant som kan sl godt an i Norge. Populre Golf er et eksempel p en kombikup. Norske bilimportrer svermet rundt standen for sjarmere og for bli sjarmert. Bilen appellerer mange med sitt utseende og flere av de private bilimportrene kunne nok tenke seg et nytt merke.

Om Qoros viser seg bli en bra bil til en i alle fall litt billigere pris kan det vre at mange bilkjpere ogs kunne tenke seg et nytt merke. For egen del sitter vi klar med regnearket for finne ut om "the new kid in town" ogs blir billigere eie. Total Cost of Ownership, eller TCO som vi kaller det.