hits

juni 2013

Etter smarttelefonen og nettbrettet kommer smartbilen

I 2007 var mobiltelefonen p alles lepper. Apple annonserte i januar det ret den frste utgaven av iPhone etter lang tid med rykter og spekulasjoner. I 2010, tre r senere, var det iPad alle snakket om. I r mumles det om at det neste store innen den digitale utviklingen er "smartbilen".

Jeg tror ikke det neste som kommer ut av Apple er en iCar, men det er kjent at selskapet har det som omtales som "a very significant Automotive team", som ser p hvordan Apples produkter best kan brukes i en bil. Noe kommer, og det kommer antakelig like overraskende som det meste fra den kanten. Microsoft har ogs satt en ingenir eller hundre p jobben. Det er flere enn meg som venter spent.



I flge IT-giganten Intel er smartbilen eller den "digitale online bilen" den tredje raskest voksende teknologiske "dingsen", etter smarttelefoner og nettbrett. Og for sikre seg at de henger med p utviklingen, eller leder den, spytter selskapet 100 millioner dollar - minst - i potten de neste fem rene for drive frem den digitale online bilen.



Nr sagt selvflgelig ser de her lenger enn det penbare med dytte smartphone liknende app'er inn i bilen. Det kan vre fint ha en app som gir deg oversikt over bensinstasjoner i omrdet med drivstoffpriser, slik at du kan fylle tanken der det er billigst. Det kan ogs vre fint med en app som forteller deg hvor i byen det er en ledig parkeringsplass - veldig fint, nr jeg tenker meg om. Svakt sjarmerende kan det ogs vre - kanskje - med en app som forteller deg hvor mange sekunder det er igjen til det rde trafikklyset skifter til grnt. Likevel, revolusjonerende er det ikke.



For finne det revolusjonerende m vi over p det vi ikke tenker p er mulig. Bare spr noen som er - eller var - i musikkbransjen. For skru ned forventningene, s vet heller ikke jeg nyaktig hva det er som vil revolusjonere bilbransjen.



Sikkerhet er et nkkelord i denne teknologidiskusjonen. Blir vi litt for distrahert av alt dette, slik at vi ikke kan konsentrere oss nok om selve bilkjringen? I alle fall inntil selv-kjrende biler blir en realitet? Ja, google forsker p frerlse biler, og det en allerede tillatt p offentlige veier i Nevada, Florida og California.



- Faren ligger i sikkerheten, sa Ford globale sjefsteknolog for digitale tjenester og lsninger, John Ellis, under en diskusjon p CES 2013. CES er betegnende nok en stor, rlig messe for forbrukerelektronikk, ikke en bilmesse. Trafikksikkerhet er en alvorlig ting. Sikkerhet mot hacking er en annen. Sikkerhetskonsulenter har allerede demonstrert dette ved lse opp og starte en bil, uten nkkel og uten engang ta p bilen. Dette skriver PC World om her, og her kan du se YouTube videoen.



Allerede i 2020, det er mindre enn 7 r unna, sps det at 20 % av verdien i en ny bil vil vre relatert til dens digitale online liv. Det som regner p slikt mener det utgjr noe slikt som 600 milliarder dollar rlig. Nok til flere enn bare Apple, Intel og de andre tech gigantene. Det tror i alle fall vi i LeasePlan. Da kommer det vel neppe som en overraskelse at vi derfor ogs ser p hvordan vi kan bruke den nye teknologien til fordel for vre kunder. Hva det konkret betyr lover jeg komme tilbake til senere, men ikke bli overrasket om det har noen med bilkonomi og enkelt bilhold gjre.



Dette er mitt siste blogginnlegg fr sommeren. Vi er tilbake igjen etter ferien, nr skolen er i gang og vi alle er tilbake p jobb.



God sommer!

Dette er kommende firmabilvinnerne

Vi har sett p statistikk, og vi har pusset krystallkulen for finne noen av morgendagens vinnere i firmabilmarkedet. Privatkundene er raske til skifte til det siste nye. Firmabilkundene er mye mer konservative i sine bilvalg, men ogs de endrer seg.

Fire av ti nye personbiler gr til nringslivet som firmabiler, ofte som leasing. Her ser du hva de velger i dag, hva vi tror de vil velge om et r.

Kritikerne vre vil kanskje kalle oss nerder. Selv foretrekker jeg betegnelsen ”lidenskapelig opptatt av”. Hva skal jeg ellers kalle det nr det i mailboksen tikker enn en epost fra en av analytikerne med tittel ”interessant observasjon”. Den interessante observasjonen fremgr av tabellene nedenfor. Og for oss som er – nettopp – lidenskapelig opptatt av bilhold og bilkonomi, er det en interessant observasjon. Noe som umiddelbart fr oss til reflektere. Hvorfor er det slik? Hva betyr det fremover for kundene vre?

I mnedene rundt rsskiftet kom det en rekke nye bilmodeller som senere har gjort det skarpt p salgstoppen. P salgsstatistikken pr 20. mai i r er tre av de fire bestselgende modellene nye. VW Golf holder stand som Norges mest solgte bilmodell. Deretter flger p de neste plassene Mazda CX-5, Toyota Auris og Mitsubishi Outlander Alle er ganske nye p markedet, og de har solgt seg rett inn p topplisten. Velkjente biler som Ford Focus, VW Passat og VW Tiguan er kjapt og brutalt skjvet nedover salgsstatistikken.

Privatkjperne har flokket til nykommerne. Det bekrefter det vi har sagt tidligere om at kundene er lite lojale og at moten - rett bil til rett tid – er viktig. Dette kan du lese mer om i innlegget ”Moten avgjr bilvalget, kundene lite lojale”.

Fortsatt populre firmabiler

De fleste som har forsvunnet fra salgstoppen var i fjor svrt populre i firmabilmarkedet. Det er enda mer tilfellet i r. VW Passat har for eksempel kt sin nringsandel fra 59 % til 65 %. Ford Focus har gtt fra 48 % til 55% og VW Tiguan fra 23 % til 28 %. kning over hele linjen, alts. De er enda mer blitt nringlivets foretrukne valg som firmabiler. Forelpig. Ikke fordi flere firmabilkunder kommer til – modellene faller jo kraftig p salgsstatistikken, men fordi privatkundene velger noe annet. Da ker nringsandelen.

Gode rd

Slike tall tygger vi p nr vi skal tolke krystallkulen. Vi ser at privatkjperene er raskere til velge det nye. Eier du bilen din selv er det ganske fleksibelt nr du bytter bil. Du kan gjre det n om en ny bil frister, eller vente et r. Det betyr at det hurtig kan komme mange privatkjpere i markedet om det er noe fristende. Kjrer du firmabil bytter du nesten alltid nr bilen er 36 mneder. Noen ganger litt senere, nesten aldri tidligere. Vi ser vel ogs at firmabilkjperne er mer konservative i bilvalget, og i en del tilfeller er det rammeavtaler som definerer hvilke bilmodeller som kan inng i bilflter.

Nykommerne p salgslisten er gode og attraktive biler som vi tror vil holde seg godt i verdi og som ogs ellers har en god bilkonomi. Vi i LeasePlan tror derfor at nykommerne p vil ha en langt hyere nringsandel om et r. Vi tror de vil vre morgendagens vinnere som firmabiler. Det er ingen grunn til at de ikke skal bli det. Det er populre biler vi trygt kan og vil anbefale vre kunder.