hits

juni 2011

Drmmefangeren

Hva er det med biler som fr menn – for det er mest menn – til drmme om den perfekte maskinen som kombinerer teknikk, estetikk og image. Og hvorfor er det s mange som har lyst til bygge den selv.

Historien om Christian von Knigsegg har allerede rukket bli bilmytologi. Inspirert av filmen Flklypa og racerbilen Il tempo Gigante – det pstr i hvert fall Bloomberg BusinessWeek – hadde den adelige svensken i 30-rene alltid hatt en drm om bygge sin egen bil. Etter ha gjort suksess i aksjemarkedet og lagt seg opp en ikke uanselig formue, tok han skrittet fullt ut den 12. august 1994 og bestemte seg for realisere drmmen. Den frste dagen tegnet han det som skulle blir grunnrisset eller designskissen til den frste Koenigseggbilen som rullet ut av fabrikken i form av en prototyp to r senere.

- Det er mitt “heartbeat-moment” sier Christian von Knigsegg nr han i et intervju p hjemmesidene forteller hvordan det fltes kjre en “hjemmelaget” bil ute blant folk for frste gang. Han beskriver seg selv som en person som tror han kan gjre hva som helst, bare han vil det nok og mener han drives av nsket om skape en bil som representerer noe fantastisk.

Christian von Knigsegg er én type bilgrnder, men det fascinerende er at det finnes s mange av dem.  Fisker, Tesla, Spyker, Lamborghini, Ferrari og DeLoran – bak alle disse merkene str det en besatt mann, drevet av drmmen om den perfekte bilen.

De finnes her hjemme ogs, selv om prosjektene tar litt andre former – bokstavelig talt. Troll og Think har ikke samme sus av eksklusiv suksess, men i begge tilfellene er det personer bak som drmmer om eie sin egen bilfabrikk.

I tillegg tror jeg det finnes en tredje kategori, godt skjult bak mrke dresser, plassert p toppen av styrebord rundt om p hovedkvarteret til de store produsentene. Der sitter forretningsmenn og lar seg rive med av tanken p en Maybach eller Phaeton, biler som det sannsynligvis har kostet veldig mye mer utvikle enn det de har solgt for.

«Bil» og «drm» er rett og slett to ord som har en fascinerende dragning p hverandre. Her i LeasePlan ser vi det p hverandre og vrt eget forhold til biler, men vi kjenner det ogs igjen i samtaler med kunder, i forhandlingsrunder og i sosiale sammenhenger. Argumentene for kjpe en bil eller en flte kan vre s rasjonelle de bare vil, men det ligger alltid et element av flelser bak.

Og kanskje det egentlig ikke er s rart? Hvor mange andre produkter klarer p samme mte som biler dekke behov som handler om teknologifasinasjon, nsket om kraft og potens, former, estetikk og design, image og selvbilde i en og samme pakke. Kanskje en dyr klokke representerer litt av det samme, men den er drlig egnet til kjre kjresten hjem med etter en bedre middag.

Samtidig er det helt avgjrende at vi, som rdgiver, klarer holde hodet kaldt. Vi kan godt beundre engasjementet og dedikasjonen til de som om og om igjen drar i gang Think, og som i skrivende stund har vrt ndt til sl seg selv konkurs. Samtidig er det jobben vr etterprve markedsanalyser, selskapets vurderinger av markedet og konkurrentene, for s bygge dette inn i vre rd til vre kunder. Hvis vi ikke hadde gjort det, ville enda flere risikert fle p konsekvensene av det som skjer med Think i disse dager.

Vi er ndt til legge vekt p de rasjonelle aspektene ved bilkjp og fltedrift – det er tross alt store summer det dreier seg om for vre kunder og vi er rdgivere og bilkonomer, hele gjengen. Men det interessante er at vi ikke helt kan ignorere drmmen. En firmabil leaset av en arbeidsgiver som tross alt ogs brukes av en ansatt som nsker fortelle noe om hvem han er – og hvor han jobber – gjennom kjretyet han blir utstyrt med.

Noen ganger kan vi legge mer vekt p disse emosjonelle aspektene enn andre ganger: Et stort innkjp av varebiler eller en flte av kjretyer til en kommunal etat, m sende litt andre signaler enn ti biler til et mellomledersjikt i en privat virksomhet. Og dette ser vi i praksis. Toyota er Norges nest mest solgte bilmerke med 7.570 biler, mens Audi, med sine 3.539 solgte biler ligger p 7. plass. I vr statistikk, derimot, ligger Toyota og Audi skulder mot skulder – vi leaser ut omtrent like mange av hver. Kanskje det betyr at vre kunder som leaser, faktisk fr levd ut mer av drmmen i form av en firmabil, enn om de skulle ha kjpt privat.

Den muligheten har vi fordi vi leverer alle merker, og vet s mye om hvert av dem. Og derfor trenger vi heller ikke kompromisse p driftskonomi, sikkerhet, milj eller kvalitet for finne den beste kombinasjonen av funksjon og emosjon. Vi leverer p mange mter bildrmmen i en fornuftig innpakning - og til lavest mulig pris.

God sommer!

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff

Litt lure bilprodusenter

Hvis du ber om en bil, s gir vi deg et forslag til lsning. Snn m det vre i en bransje der stadig frre biler er unike. For jo lurere bilprodusentene er, jo lettere er det for kundene fle seg lurt.

Det var p mange mter enklere fr, da en bil var en bil og en modell ble laget av ett merke. I dag er bildet atskillig mer komplisert, og de frreste tror at de kun kjper en bil nr de handler inn kjrety til seg selv eller bedriften.

For det frste er det mulig at de kjper flere biler p en gang. Ikke snn helt konkret, selvflgelig, men det blir vanligere og vanligere at produsenter slr seg sammen om motoren, utvikler én ny sammen og pakker den inn design, karosseri, merkevare, posisjon og reklame. Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 og Citron C-Crosser er et eksempel p akkurat det; samme motor og teknologi, tre forskjellig biler.

S kan det jo rett og slett hende at du kjpe en bil som er p vei ut. Hiace har vi brukt som eksempel for en stund siden; den tilfredsstiller ikke de kommende kravene innen EU og kommer neppe til gjre det heller. Og selv om vi ikke skal vre slemme med svenskene (eller nederlendere og av og til kinesere heller), s er det ikke alltid like enkelt vite hva man skal tro om Saabs fremtid.

Misforst meg rett: Poenget mitt er ikke skremme potensielle bilkjpere der ut fra realisere drmmen om et nytt kjrety. Tvert i mot, jeg har alltid gy nr jeg vet at det nrmer seg tiden for skifte bil og fr muligheten til gjennomfre den prosessen som starter med drmmer, ofte i fargen rd, og endre med noe som knapt bruker bensin og som fr plass til ski, hund, hun og barna og aller helst noen kaffekopper ogs. Og nr vi snakke om en bil til meg og familien, s er ikke beslutningsprosessen ndvendigvis s veldig omfattende.

Men nr du skal handle inn 30 biler til virksomheten du leder, da er det egentlig ikke snakk om bilkjp lenger. Da har du en konkret utfordring, kanskje til og med et problem. Det du trenger er ikke 30 stykk av en modell fra et merke, men en grundig vurdering av hva slags lsning som dekker ditt behov i de neste tre rene.

I en snn situasjon er det dumt g til en merkeforhandler. Omtrent like dumt som sprre en bananselger om hva slags frukt han vil anbefale til lunsj.

Den fornuftige lsningen er selvflgelig se p leasingaktrene som rdgivere i en uoversiktlig bransje, med kunnskap og erfaring som bare blir mer og mer verdt. Hvis du komme til oss og ber om neste modell av Opel Combo, kan vi for eksempel fortelle deg at Fiat allerede selger den samme bilen som en Doblo, men til litt lavere pris. Og i en gitt situasjon ville vi ha anbefalt deg lease 30 Fiat’er (eller kanskje 25, og s 5 av en annen modell som dekker behovene dine bedre) – hvis det ikke hadde vrt for at i din del av landet og med den kjringen du beskriver, s har du mer behov for Opels verkstednettverk enn en bil som koster litt mindre. (Det kan godt hende det er Fiat som har mange verksteder i denne tenkte delen av landet, hva vet jeg, men det er bare et eksempel.)

drive en virksomhet som i praksis er en multibrandkanal, er forpliktende. Faktorene vi tar hensyn til for vre kunder blir stadig flere, i takt med at utviklingen, samarbeidet og teknologien knyttet til bilindustrien gr i rekordfart. Vi m tenke design, og vurdere hvor viktig det er for kunden. Vi tenker kvalitet og vi vurderer image; noen ganger er bilene du tilbyr dine ansatte en faktor i rekrutteringen, andre ganger ikke. Og vi er selvflgelig oppdatert p, og har en mening om, kvaliteten p forhandler- og servicenettverket i Norge.

Nr vi legger alt dette sammen og matcher det opp mot en kundes behov, kan vi love at du fr det du trenger – men ikke ndvendigvis det du ber om. Selv om du selvflgelig fr det ogs, hvis du insisterer.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff