hits

juni 2009

En liten dytt i riktig retning

Hvis vi er s opptatt av milj som vi sier, burde strrelsen p bilene vi kjrer ha gtt ned. Det gjr den ikke - i hvert fall ikke i firmabilsegmentet, der vi har hentet tall fra.

N er det selvflgelig ikke snn at strrelsen er alt som teller - heller ikke nr vi snakker bil og milj. Men vi kommer ikke utenom at det er en sammenheng mellom hvor stor og tung en bil er, hvor mye den bruker p mila og dermed ogs hvor store CO2-utslipp den er ansvarlig for. Hvis milj er en viktig faktor i valg av bil, burde vi ha sett dette som et utslag i strrelsen p kjretyene som vr kunder velger.

Tallene jeg fr fra LeasePlan sine flteanalytikere nr jeg spr om dette, gir ingen holdepunkter for hevde at bilstrrelsen gr ned. Men de bekrefter det mange av oss ser p vei til jobb hver dag; Stadig flere ser behovet for en firehjulstrekker i garasjen, undertegnede inkludert. Ikke av de aller strste, men av typen "kompakt-SUV" som det er mulig kjre uten gi opp egne miljambisjoner.

Det kan til og med se ut som om SUV-segmentet har spist litt av mellomklassen. kningen i modeller som Toyota RAV4, Honda CR-V og Volkswagen Tiguan fra under fem til over 10 prosent av
flten i 2001 gr muligens p bekostning av modeller som Volkswagen Passat og Audi A4. Dette mellomklassesegmentet har gtt fra utgjre mer enn halvparten av flten i 2001 til litt under halvparten i dag.

Nedgangen vi ser er uansett s marginal at vi neppe kan snakke om valg basert nye verdier og kunnskap om milj ? spesielt ikke hvis de potensielle mellomklassekundene kjrer en SUV isteden.

Firmabilmarkedet er ikke det samme som privatmarkedet, og vi skal vre forsiktige med generalisere rundt hva folk gjr nr de er hjemme, nr tallene vre sier noe om hva de gjr nr de velger bil p jobb. Men firmabilmarkedet er s omfattende i Norge, og miljpotensialet knyttet til hvilke modeller som utgjr helheten i dette er s stort, at det er interessant tenke rundt hvordan valg av firmabil ogs kan bli et miljvalg.

I dag fr den ansatte et belp velge bil for, og sannsynligvis ogs en del modeller velge mellom. P individniv tror jeg alltid det vil vre snn, at vi optimaliserer valget innenfor den konomiske rammen vi har, og velger det beste vi kan f for pengene vi har. Enn s lenge har ikke miljfaktoren sltt sterkt inn i dette valget, og jeg tror nesten ikke vi heller kan forvente at enkeltindivider skal ta miljkampen p egenhnd.

Men det finnes alternativer. I amerikansk og engelsk politikk har man de siste rene vrt opptatt av det man kaller "nudge economy". Teoriene er utviklet av Barak Obamas gamle lrere fra Chicago og beskriver hvordan private og offentlige organisasjoner ved hjelp av hint (nudge) kan peke mot de lure valgene. Slik kan de hjelpe folk ut av den passiviteten som ofte gjr at lar vre ta en beslutning (status quo) - eller gr for noe som p sikt er direkte dumt - i dette tilfellet for samfunnet og kloden som helhet, nr det er miljet som str p spill.

Kanskje trenger ogs norske firmabilsjfrer et lite nudge? Vi har i dag kunder som har valgt sette en grense for hvor store CO2-utslipp de tillater at en firmabil har. En av dem har satt grensen s lavt at det legger klare fringer p hva slags biler og i hvilken klasse der er mulig velge fra. P den mten nudger de folk over p miljriktige alternativer.

Bedriftenes identitet og verdier blir stadig viktigere og i et nringsliv der yngre arbeidstagere fra den skalte Generasjon Y er i ferd med ta over for de eldre "babyboomer'ne". Da tror jeg ogs at denne typen nudging, forankret i et oppriktig nske om bidra som bedrift, ikke bare gir seg utslag i miljregnskapet, men p sikt ogs p bunnlinjen i rsrapporten.


Hvis du vil lese mer om nudge-konomi:
Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness (Yale University Press, 2008).

Elbiler gr p handlekraft

Elbiler er i vinden for tiden, bde som klimatiltak og redningsplanke for amerikansk bilindustri. Bare s dumt at det er s dyrt. Og upraktisk.

Bare for heise flagg med en gang: Jeg er for elbiler, i den grad det gr an vre for en bil. Det er LeasePlan ogs. Vi ville sannsynligvis ha leaset ut tandemsykler med pedaldreven propell hvis det var et marked for det, men nr det kommer til elbiler har vi for lenge siden innsett at dette er en av de mest lovende formene for transport, drevet av fornybar energi. Og det er ikke snn at bare fordi vi driver med biler - og vi kommer heller ikke utenom at noen av oss er over gjennomsnittet bilinteressert - s er vi mot alt som ikke lager lyd og lukter bensin.

Men det er snn at vi tenker bde praktisk og konomisk nr vi vurderer alternativer til de kjretyene vi leaser ut i dag. Da er det ikke vanskelig se at elbilene ikke bare str ovenfor et spennende gjennombrudd en eller annen gang p mellomlang sikt, men ogs at de mter en rekke utfordringer p veien mot dette gjennombruddet. I dag er det nemlig bde dyrt og upraktisk kjre elbil, og den eneste biten som gr i pluss, er CO2-regnskapet. Det er bra, men ikke nok.

Hva skal til for at elbilene fr et gjennombrudd i massemarkedet? Nylig presenterte prosjektet Grnn bil, der LeasePlan deltok, sine anbefalinger p en konferanse i Stavanger. Disse anbefalingene har senere funnet veien inn i EBL sin rapport om elektrifisering av veitransporten, som er utarbeidet p oppdrag fra Samferdselsministeren. Rdene i rapporten er klare; her er noen av dem:

*Det bevilges 100 mill. kroner per r til bygging av ladepunkter til biler
*Standardisering av strm- og spenningsniver, samt ladepluggen
*Alle eksisterende virkemidler for elbiler br opprettholdes
*De fleste eksisterende virkemidler for elbiler br ogs gjelde ladbare hybridbiler
*Biler eid av kommuner, stat eller offentlig eide bedrifter br vre ladbare der det er praktisk mulig innen 2020
*Gjennomgang av avgiftssystemet for biler innen budsjettet for 2011
*Moms p leasing av ladbare biler hndteres som for varebiler (klasse 2)
*Reduksjon i skattegrunnlaget for firmabiler: 75 % for elbiler og 50 % for ladbare hybridbiler
*Nullsats p moms for batteriskift og annet vedlikehold av ladbare biler
*Ladbare biler avskrives p 1 r
*Opprette et forskningssenter for miljvennlig energi (FME) med fokus p elektrifisering av veitransporten

Hvilke forutsetninger m oppfylles for at dette skal skje? Jeg tenker at det, grovt sett, er tre grupperinger som m levere, hvis punktene ovenfor skal gjennomfres.

Politikerne m bestemme seg for hva de vil. Hvis den beslutningen innebrer en tro p at elbiler er fremtiden, da er det bare sette i gang p toppen av listen med rd fra EBL og Grnn Bil-prosjektet.

Men hvis politikerne skal ta sjansen, m bilbransjen p globalt niv vre med. De m satse fokusert p elbiler. I forlengelsen av en slikt satsing, vil sannsynligvis ogs forskningen p batteriteknologi n et ndvendig hyt niv, og bedre batterier kan tas i bruk i rene som kommer.

TNS Gallup Klimabarometeret, som ble lansert i forrige uke, viser at det er en overraskende stor betalingsvillighet i befolkningen, nr det kommer til ta ekstra kostnader knyttet til fornybar energi. Men kaste penger ut av vinduet er det neppe noen som er villige til. Derfor er bde politikernes tiltak og bilbransjens satsing en forutsetning for at forbrukerne, bde privatbilisten og nringslivet, skal bli med.

Mens vi venter p teknologien, bilbransjen og politikerne er det kanskje plug-in-hybridene, kombinasjonen av bensin- eller dieselmotor og ladbart batteri, som er vrt strste hp. Som et perfekt kompromiss mellom de som mener vi kan fore bilene med fossilt drivstoff lenge enn og de som er overbevist om at det snart er for sent, ruller det stadig nye modeller ut p veiene.

Denne hybride utviklingen gir erfaring, bearbeider holdningene hos privatbilister og nringslivet og kjper bde bilbransjen og politikerne litt ekstra tid. Men noen erstatning for handlekraft er de ikke. Og handlekraft er akkurat n den drivstoffvarianten elbiler er mest avhengig av, for bryte igjennom fr det har gtt altfor lang tid.

Elbiler gr p handlekraft

Elbiler er i vinden for tiden, bde som klimatiltak og redningsplanke for amerikansk bilindustri. Bare s dumt at det er s dyrt. Og upraktisk.

Bare for heise flagg med en gang: Jeg er for elbiler, i den grad det gr an vre for en bil. Det er LeasePlan ogs. Vi ville sannsynligvis ha leaset ut tandemsykler med pedaldreven propell hvis det var et marked for det, men nr det kommer til elbiler har vi for lenge siden innsett at dette er en av de mest lovende formene for transport, drevet av fornybar energi. Og det er ikke snn at bare fordi vi driver med biler ? og vi kommer heller ikke utenom at noen av oss er over gjennomsnittet bilinteressert? s er vi mot alt som ikke lager lyd og lukter bensin.

Men det er snn at vi tenker bde praktisk og konomisk nr vi vurderer alternativer til de kjretyene vi leaser ut i dag. Da er det ikke vanskelig se at elbilene ikke bare str ovenfor et spennende gjennombrudd en eller annen gang p mellomlang sikt, men ogs at de mter en rekke utfordringer p veien mot dette gjennombruddet. I dag er det nemlig bde dyrt og upraktisk kjre elbil, og den eneste biten som gr i pluss, er CO2-regnskapet. Det er bra, men ikke nok.

Hva skal til for at elbilene fr et gjennombrudd i massemarkedet? Nylig presenterte prosjektet Grnn bil, der LeasePlan deltok, sine anbefalinger p en konferanse i Stavanger. Disse anbefalingene har senere funnet veien inn i EBL sin rapport om elektrifisering av veitransporten, som er utarbeidet p oppdrag fra Samferdselsministeren. Rdene i rapporten er klare; her er noen av dem:

*Det bevilges 100 mill. kroner per r til bygging av ladepunkter til biler
*Standardisering av strm- og spenningsniver, samt ladepluggen
*Alle eksisterende virkemidler for elbiler br opprettholdes
*De fleste eksisterende virkemidler for elbiler br ogs gjelde ladbare hybridbiler
*Biler eid av kommuner, stat eller offentlig eide bedrifter br vre ladbare der det er praktisk mulig innen 2020
*Gjennomgang av avgiftssystemet for biler innen budsjettet for 2011
*Moms p leasing av ladbare biler hndteres som for varebiler (klasse 2)
*Reduksjon i skattegrunnlaget for firmabiler: 75 % for elbiler og 50 % for ladbare hybridbiler
*Nullsats p moms for batteriskift og annet vedlikehold av ladbare biler
*Ladbare biler avskrives p 1 r
*Opprette et forskningssenter for miljvennlig energi (FME) med fokus p elektrifisering av veitransporten

Hvilke forutsetninger m oppfylles for at dette skal skje? Jeg tenker at det, grovt sett, er tre grupperinger som m levere, hvis punktene ovenfor skal gjennomfres.

Politikerne m bestemme seg for hva de vil. Hvis den beslutningen innebrer en tro p at elbiler er fremtiden, da er det bare sette i gang p toppen av listen med rd fra EBL og Grnn Bil-prosjektet.

Men hvis politikerne skal ta sjansen, m bilbransjen p globalt niv vre med. De m satse fokusert p elbiler. I forlengelsen av en slikt satsing, vil sannsynligvis ogs forskningen p batteriteknologi n et ndvendig hyt niv, og bedre batterier kan tas i bruk i rene som kommer.

TNS Gallup Klimabarometeret, som ble lansert i forrige uke, viser at det er en overraskende stor betalingsvillighet i befolkningen, nr det kommer til ta ekstra kostnader knyttet til fornybar energi. Men kaste penger ut av vinduet er det neppe noen som er villige til. Derfor er bde politikernes tiltak og bilbransjens satsing en forutsetning for at forbrukerne, bde privatbilisten og nringslivet, skal bli med.

Mens vi venter p teknologien, bilbransjen og politikerne er det kanskje plug-in-hybridene, kombinasjonen av bensin- eller dieselmotor og ladbart batteri, som er vrt strste hp. Som et perfekt kompromiss mellom de som mener vi kan fore bilene med fossilt drivstoff lenge enn og de som er overbevist om at det snart er for sent, ruller det stadig nye modeller ut p veiene.

Denne hybride utviklingen gir erfaring, bearbeider holdningene hos privatbilister og nringslivet og kjper bde bilbransjen og politikerne litt ekstra tid. Men noen erstatning for handlekraft er de ikke. Og handlekraft er akkurat n den drivstoffvarianten elbiler er mest avhengig av, for bryte igjennom fr det har gtt altfor lang tid.