hits

mai 2017

Skattehull gir for billige biler. Tettes frst neste r

Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC, EDITION 1, SELENITGRAU, AMG Line Exterieur ;
Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC EDITION 1, Selenite Grey, AMG Line, exterior;

Bde Stortinget og bilbransjen har bedt om at Regjeringen umiddelbart tetter et skattehull som gjr ladbare hybrider svrt mye billigere enn de burde vre. Noen er helt uten avgifter. Hullet vil tidligst tettes om et r, opplyser Finansdepartementet.

Revidert statsbudsjett som ble lagt frem tirsdag overrasket alle. Regjeringen lyttet hverken til opposisjonen p Stortinget eller til bilbransjen som begge nsket hyere avgifter. 

Ikke s miljvennlig i praksis
En ladbar hybrid bil er en bil med en tradisjonell bensin- eller dieselmotor pluss en elmotor og et batteri som kan lades opp via stikkontakten. Dermed kan du kjre korte strekninger helt elektrisk, mens langturene gr p fossilt drivstoff. Batteriet holder ofte 20 - 40 km fr det er tomt. All den tid rekkevidde fortsatt er noe tenke p for de rene elbilistene er dette en god mellomlsning, mener mange.

Politikere har ppekt at ladbare hybrider ikke er s miljgunstige i praksis fordi de ikke kjres nok p elektrisitet. Dermed blir CO2-utslippene langt hyere. Batteriene er sm og brukerne ikke flinke nok til lade. Bilbransjen er bekymret for konkurransevridning. Deres argumenterer er mer teknisk. Ladbare hybrider fr et eget vektfradrag i avgiftsberegningen som er ment kompensere for det at batteriet og elmotoren (miljteknologi) gjr bilen tyngre og det at bilen ellers ville ftt hyere vektavgift. Man nsker ikke straffe miljteknologi og gir et fradrag. Fradraget er for hyt, mener Bilimportrenes Landsforening.

Salget gjennom taket
Salget av ladbare hybrider har tatt helt av i de delene av bilmarkedet hvor det er slike biler f tak i. Siden 2015 har andelen mer enn tredoblet seg. Enkelte bilmodeller selges nesten ikke med "tradisjonelle" motorer. I r vil det vre mange ladbare hybrider velge blant, og vi spr salget "gjennom taket".  

Oslo-effekten
I Oslo har byrdet satt seg et klimaml som innebrer at alle nye person- og varebiler skal vre ladbare hybrider eller g p fornybart drivstoff innen 2020. Slike signaler har ogs en effekt p nybilsalget i de strre byene og omrdene rundt disse. 

Skattehull
Det er sjelden vi ser s store skjevheter i bilavgiftene som dette. Du kan kjpe store SUV'er med betydelig rabatt, eller kjpe en mindre bensinbil uten betale avgift i det hele tatt. Tenker du i retning av ny bil s "Lp og kjp". Denne ordningen er for god til vare. Mest sannsynlig er den borte fr neste sommer.

De som da er de heldige eierne av slike biler vil nyte godt av bde ha kjpt bilen til en lav pris, og i tillegg at bilen holder seg uvanlig godt i verdi, fordi nye tilsvarende biler er blitt mye dyrere. Bil er nesten aldri en god investering, men her snakker vi om f i bde pose og sekk.

Det var neppe tilsiktet, tror vi, at denne biltypen skulle bli s favorisert. Mer trolig var det en byrkratisk inkurie - alts en feil. Et tall i avgiftsberegningen ble i 2015 satt s "feil" at Bilimportrenes Landsforening har bedt myndighetene om f hyere avgifter. Det har aldri skjedd fr. De har ikke blitt hrt. Slik sett er alt ved det gamle. Regjeringen holder om ikke annet st kurs. Det er ogs verdt noe. Vi nsker en forutsigbar bilpolitikk.

De mest populre
Dette er de 10 mest solgte ladbare hybridene pr 14. mai i r:

Av totalt 54.883 personbiler registrert hittil i r utgjr plug-in hybrider 16%.

 

Foto: Mercedes Benz