hits

mai 2015

Dette statsbudsjettet gir oss alt vi har bedt om

Dette statsbudsjettet gir oss alt vi har bedt om og alt vi har drmt om. Bilavgiftene blir riktigere, bedre, enklere og lettere forst. Til og med lavere. En rekke srfordeler forsvinner. Nettopp derfor er det ogs stor fare for at "alle" vil kritisere budsjettet. Selv mener vi den strste faren er at budsjettforslaget aldri blir vedtatt.

Finansminister Siv Jensen br nok minne seg selv og sine kollegaer i og utenfor regjeringen om at "utakk er verdens lnn" i dagene og mnedene fremover.

Vi har s lenge jeg kan huske blitt lovet en "helhetlig gjennomgang" av bilavgiftssystemet, uten at noe har skjedd. Behovet for erstatte et pklattet system fra, tja, tidlig i 1960-rene, har vrt s penbart at ingen har vrt imot dt. Ingen har gjort noe srlig heller, det har vrt problemet. Litt bittert selv for en garvet politiker m det da vre bli kritisert av "alle" for levere noe "alle" har bedt om.

Revidert statsbudsjett er vanligvis ikke et sted man finner de store politiske markeringene, men n var tiden tydeligvis moden for de fire samarbeidspartiene til vise handlekraft, vise at de kan vre enige, og for tekkes utlmodige velgere.

"Et effektivt og robust avgiftssystem br ha frrest mulig unntaks-, fritaks- og refusjonsordninger. Srregler for bestemte typer teknologi (f. eks. elbiler, vr anmerkning) er uheldig, og teknologinytralitet br derfor vre et ml for utformingen av avgiftene over tid", str det i reviderte nasjonalbudsjettet.

Dette er noe vi bilkonomer liker. De f srreglene som fortsatt skal eksistere vil i tillegg fases ut etter det vi skjnner. Endringens skal skje gradvis over tid for unng uheldige konsekvenser p kort sikt.

Budsjettforslaget str samfunnskonomisk til en 6'er, det er enkelt og fornuftig, og det er velsignet med f unntak og srregler. De som leste vrt forrige blogginnlegg "Foreslr genialt enklere bilavgifter, lavere priser" ser at her er det mye som likner p det Civita-forslaget vi da omtalte.

Kritiske selvsagt

Det ligger litt i den norske kulturen vre kritisk og lete etter noe som kanskje ikke er s bra fremfor omfavne alt det som er bra. Djevelen ligger som vi vet i detaljene og det er ikke mange detaljer som er kjent eller for den saks skyld fastsatt enn. Det er kommet sm antydninger om at elbilene ikke vre fritatt for merverdiavgift i srlig lang tid. En midlertidig foresltt tilskuddsordning skal dekke opp for det meste av dette, men ikke fullt ut p de dyreste elbilene. Det har allerede ftt en ledende elbilist som Bellona's Frederic Hauge til protestere, leser vi i Dagens Nringsliv.

Vi blir ikke overrasket om flere kritikere kommer til orde i media de neste ukene. Flere av de som vil miste srfordeler vil trolig melde seg p i protestkoret. Noe annet enn obligatorisk kritikk fra den politiske opposisjonen er det vel heller ingen som forventer.

Seg selv nrmest

Bilbransjen har ftt komme med sine innspill til det nye avgiftssystemet gjennom en hringsrunde i forkant. Hver og en foreslo et system som ville gi en spesiell fordel til nettopp deres respektive modeller og teknologier. Forslagene spriket i alle retninger. Om ikke annet viser det hvor utrolig viktig det er at myndighetene styrer bort fra srinteresser.

Billigere biler

Det mer enn antydes i budsjettet at dette vil gi billigere biler, at bilsalget vil ke og at vi p den mten kan f gjort noe med det som er en av Europas desidert eldste, mest forurensende og mest trafikkfarlige bilparker.

Men fr du lper av grde for kjpe aksjer i den lokale bilbutikken, vr klar over at det er ikke sikkert dette blir noe av. Ingenting av dette blir gjennomfrt i 2015, forteller finansministeren. Det er fra 2016 at det nye systemet skal gjennomfres.

Bare m ha det

Vi "vet" at vi fortsatt vil ha samme regjering og samme finansminister i 2016. Like sikre er vi ikke p at regjeringen vil ha samme stttepartier, eller at ikke en bilavgift eller to blir hestehandlet bort i bytte mot noen sndagspne butikker eller annet. Det vil i s fall vre tragisk. Dette er et system Norge bare m ha.

Det nye - foresltte - bilavgiftssystemet er fornuftig, enkelt og gir forutsigbarhet. Fra LeasePlan gir vi det tommelen rett opp.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no