hits

mai 2011

Biler i skyen og p nett

I en verden der alt og alle er p nett, vokser mengden data enormt. Lagring i skyen og bedre analyseverkty representerer et spennende potensial for bil- og leasingbransjen.

Nr tema er bil, teknologi og fremtiden, dreier samtalen lett over p heftig funksjonalitet. Biler som bremser av seg selv, finner veien p egenhnd, snakker til sjfren og sender tekstmelding til smarttelefonen om hvor mye strm det er igjen p batteriet – og hvor nrmeste ladestasjon befinner seg.

Det handler om en spennende utvikling som det er fascinerende lese om, men som egentlig bare representerer en liten flik av potensialet knyttet til teknologien. De virkeligere verdiene befinner seg i de enorme datamengdene som produseres i verden hver dag, lagret i nettskyen, analysert og satt sammen p nytt og p nytt for skape kt innovasjon, bedre konkurransekraft og hyere produktivitet.

McKinsey kaller det «big data» og forteller om 5 milliarder mobiltelefoner i bruk i 2010, 30 milliarder informasjonsenheter som blir delt p Facebook hver mned og en 40 prosent rlig vekst i data, for vise hvilke mengder vi snakker om. De fokuserer p fem omrder der de mener innsamling og analyse av informasjon kommer til forandre bde driftsmodeller og forretningsmodeller: helse, retail, offentlig sektor, produksjon og personlig stedsinformasjon.

McKinsey burde ha inkludert transport, kollektivtrafikk og bil som et eget omrde. Fra mitt ststed er det ikke vanskelig se hvordan den utviklingen det internasjonale konsulenthuset viser til, representerer muligheter for LeasePlan til levere enda bedre rd og tjenester til vre kunder. For faktum er at vi allerede analyserer og tilfrer vre kunder store verdier ved utnytte de dataene vi sitter p. Dette er noe vi vil bygge videre p i fremtiden.

En som har skjnt det, er Bill Ford, oldebarnet til grunnleggeren av Ford-konsernet og dagens leder. I et intervju i siste utgave av Fortune, skriver han om sine visjoner for fremtidens bilbransje og hva som m til for at verden skal klare en enorm vekst i antallet biler, fra dagens 800 millioner til opp mot 4 milliarder i 2050. Elektriske motorer, kommunikasjon og data-analyse er tre viktige forutsetninger for at denne utviklingen ikke skal ende med k og katastrofe.

Bill Ford ser for seg en nr fremtid der biler kommuniserer med hverandre i sanntid ved hjelp av GPS og Wi-Fi. Du vet hvor det er ledige parkeringsplasser fr du reiser hjemmefra. Nr du nrmer deg et kryss sjekker datamaskinen i bilen at det ikke er noen andre innkommende kjretyer som har problemer du br vite om. Trafikk-kork lses opp ved at biler styres utenom for eksempel en ulykke via forskjellige ruter og sjfren kan f lpende tilbakemelding og rd om kjrestil og kjremnster for ferdes sikkert og miljvennlig.

Ford jobber allerede med en lsning de kaller V2V, «Vehicle-to-vehicle-communication», der biler snakker med hverandre og rapporterer til store databaser i nettskyen. Og nettopp dette siste er spennende for LeasePlan. Vi er allerede tunge brukere av data og analyse og gjr mye for forst vre kunder og hvilke faktorer det er som pvirker bilbruk i flter av forskjellig strrelse.

I takt med at datamengdene ker og analyseverktyene blir bedre, vil LeasePlan kunne flge en kunde i sanntid, fra dag til dag og mned til mned. Vi kan sette bruk, kjremnstre, oppdragstyper, passasjerantall og en rekke andre typer data sammen og gi rd om hva slags biler de har for mange eller for f av, hvordan andelen elektriske biler er i forhold til behovet, vurdere sikkerhet og kostnader mot andre businesscases og lpende justere en rekke forhold som til sammen gjr noe med kostnadsnivet, sikkerheten og miljprofilen til kunden. Vil du frtse litt i tanker om hvordan BMW ser for seg denne fremtiden, med elektrisitet som tema, finner du spennende stoff her.

Et tema vi ikke slipper unna, handler om bruken av sensitive og private data og utviklingen av et samfunn der veldig lite av det vi gjr kan holdes hemmelig. Jo mer data som lagres og jo sterkere analyseverkty vi fr, jo strre krav m vi stille til etisk standard i bransjen. Samtidig finner det underskelser som vi ser at folk fleste er villige til gi fra seg mye privat informasjon og kontroll over denne, nr de er trygge p at den forvaltes p en skikkelig mte og kommer dem til gode. Tenketanken Demo i England gjennomfrte en studie i fjor som bekreftet nettopp dette: Hvis du lar folk kontrollere hemmelighetene sine selv, s forteller de deg nesten hva som helst.

Dette er fremtiden, men i realiteten er vi der allerede. Vi gir rd basert p konkret erfaring og innsamlede data, men faktum er at mulighetene bare blir strre og strre. Og selv om dataanalyse kanskje ikke er like sexy som biler som kjrer mellom A og B p egenhnd eller en motor som ringer verkstedet selv og bestiller oljeskift, s er det adskillig mer lnnsomt og spennende fra et bedrifts- og samfunnskonomisk perspektiv – som ogs er LeasePlan sitt ststed.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff

En forsikring mot uforutsett verdifall

I gamle dager var det mye du kunne regne med. Snn er det ikke lenger. Og i en turbulent verden fungerer leasing som en forsikring mot uforutsett fall i restverdien p bilen. Det er verdt tenke over nr bransjen kritiseres for pslag og pirking med overkjrte kilometer.

Jeg er s gammel at jeg husker 70-tallet (siste halvdel, bare s det er sagt).  Det var den gangen Dagbladet kom i fullformat, brus i halvliters flasker ikke var oppfunnet, en «verdensborger» var de som hadde svensk TV og absolutt ingen hadde kommet p den absurde ideen det er blse luft inn i et plegg eller en sjokolade (for eksempel Nugatti eller Stratos), og s selge produktet til 20 prosent hyere pris.

Utviklingen gikk i det hele tatt ikke s fort den gangen, noe som ikke minst var synlig i bilmarkedet. Du hadde tyskerne, med sine solide ingenirprestasjoner, franskmennene med nasjonalisme p fire hjul, noen asiater som snuste p det europeiske markedet, svensker, engelskmenn – og selvflgelig amerikanerne og alt det de kunne tilby av modeller og merker fra Detroit.

Bare 30 r senere ser verden totalt annerledes ut; Saab holder stadig vekk p g konkurs. Amerikansk bilindustri holdt p g overende i kjlvannet av krakket i 2008. Toyota har snart like mye logistikkerfaring knyttet til tilbakekallinger som de har i sitt ordinre distribusjonsnettverk og knapt noen vet hvem som produserer hva for hvilke.

Men selv i turbulente tider er selve bilprisen relativt stabil. Og for en kunde som kanskje skal kjpe inn flere hundre biler p en gang, er det ikke innkjpskostnadene som utgjr den store x-faktoren.  Verre er det med restverdien p bilen.

Uforutsett verdifall ikke bare svir p pungen, bokstavelig talt, men vil i verste fall ogs svekke evnene til reinvestere noen r frem i tid. Og det er da jeg mener leasing har et fortrinn som gjr oss ekstra relevante i turbulente tider; nr du leaser en bil er det i realiteten vi som tar risikoen knyttet til et mulig verdifall. Det er litt som nr banken lar deg binde renta, og lar deg minimalisere risikoen knyttet til lnet ditt. Vi garanterer prisen og tar smellen hvis den kommer.

Bransjen er sannsynligvis ikke flink nok til selv sette fokus p akkurat dette aspektet ved leasingen. Vanligvis bruker vi energien vr p diskutere strrelsen i pkost og eventuelle ekstra kostnader knyttet til overkjring av kilometeravtalen. I sammenlikninger mellom kostnader knyttet til eie og leie, eller i diskusjonene med eksisterende og potensielle kunder, blir verdifallsrisikoen ikke regnet inn. Vi burde kanskje finne en mte lse dette p, for all erfaring viser at svingningene i restverdien er virkelige. Og selv om vi ikke har lyst til g ut med hvilke biler eller modeller vi har tapt penger p, er det lett dokumentere at risikoen vi tar p oss er reell og kan sl ut i vr disfavr.

Vi ser at det krever erfaring treffe riktig – eller i hvert fall s riktig som mulig – med en restverdi flere r frem i tid. Og dette bidrar igjen selvflgelig til det som er aller viktigst for kunden; en riktig mnedspris.

For en bedrift med bare noen f egeneide biler i flten, utgjr ikke det potensielle, uventede verdifallet ndvendigvis de helt store summene – selv om kostnaden, relativt sett, kan vre problematisk nok. Men jo flere biler, jo strre sum. Da er ogs behovet for forutsigbarhet strre, og leasingavtalen innebrer nettopp denne kostnadskontrollen – som ofte betyr mer for kunden enn spare noen tusenlapper p prisen.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff