hits

mai 2009

God fisk stinker ogs

Vi har regnet sammen reelt drivstoff-forbruk for over 6000 LeasePlan-biler og har en drlig og en god nyhet til bilistene: Du er ikke s miljvennlig som reklamen kan gi inntrykk av, men den dagen du klarer fabrikknormen, kan du kjre videre med god samvittighet og bedre konomi.

Utgangspunktet for underskelsen var en diskusjon om hvor miljvennlig de enkelte bilmodellene egentlig er, nr du skreller vekk markedsfringen og tallene som produsentene selv oppgir, og dykker ned i konkrete data basert p reell bruk av bilene.

Vi hentet opp data for 6000 biler fra databasene vre, og matet informasjonen inn i et regneark. S punchet vi inn det fabrikken oppgir som gjennomsnittsforbruk pr. 100 kilometer ved blandet kjring (by og land) for modellene vi regnet p og trykket p knappen. Resultatet kommer ikke som noe sjokk, men gir god grunn til ettertanke:

I snitt bruker en bil nesten 16 prosent mer bensin eller diesel ved blandet kjring, enn det produsenten oppgir i sine brosjyrer og i sin markedsfring.

Vi skal vre litt forsiktige nr vi trekker frem enkeltresultater, rett og slett fordi den menneskelige faktor, manifestert i kjremnster og kjreatferd, slr hardt inn i drivstoff-forbruket. Audi Q7 kommer for eksempel veldig godt ut av testen, med et drivstofforbruk som ligger 3,81 prosenter under fabrikknivet. Etter ha sjekket tallene en gang til, viser det seg at denne bragden m tilskrives en enkelt sjfr, som sannsynligvis kan vente seg en telefon fra fabrikken i Tyskland etter dette blogginnlegget.

Men litt mer alvorlig talt: Hvis vi holder oss til resultater der vi har et godt datagrunnlag, det vil si stort volum, ligger bde Volvo V70 og Audi A6 godt an, med et overforbruk i forhold til standard p henholdsvis 7,87 prosent og 9, 40 prosent.

I den andre enden av skalaen ligger bde Audi 3 og Ford Focus p et forbruk i underkant av 22 prosent hyere enn fabrikkens, mens BMW 1-serie bikker 25-merket med 26,80 prosent.

Disse tallene har frst og fremst to konsekvenser for deg som bileier:

Driftskostnadene er strre enn det du kan regne deg frem til, basert p informasjonen du fr fr du kjper bilen. Og utslippet ker tilsvarende, siden du slipper ut mer CO2 enn det fabrikken har forutsatt. Det er som kjent ikke til komme forbi at en liter bensin og en liter diesel slipper ut henholdsvis 2316 og 2663 gram CO2 uansett, helt uavhengig av om du beveger deg eller kjrer p tomgang.

Oppsiden m vre er at det er penger spare p realisere det forbruket som fabrikken tross alt mener at du skal klare deg p. Jeg har skrevet om energismart kjring tidligere, og kan gjerne gjenta at fordelen knyttet til kjre lurt og gjerrig, er mange.

Nedsiden for mange er, at de ikke er fullt s miljvennlige som de kanskje tror. Selv om forbruket er noe du pvirker gjennom mten du kjrer p, et det ikke gjort i en fei lre seg kjre bil p samme mte som fabrikkens testfrere. Testene gjennomfres i henhold til detaljerte ISO-standarder og kontrolleres av en tredjepart, men samtidig m vi ha lov til regne med at fabrikksjfrene har bde Master og fordypning i energismart kjring, fr de gjennomfrer testene i et laboratorium med en rullende landevei i stabil temperatur, p sommerdekk og i flatt lende.

Bilindustrien har kommer langt p miljomrdet de siste ti rene. Hvis Barak Obama fr gjennomslag for sin plan som han annonserte i forrige uke, tar de enda et skritt fremover. Da skal amerikanske biler kjre lengre p hver liter, bruke renere drivstoff og kutte utslippene med 30 prosent.

Men det er fortsatt snn at du ikke br ta alle miljlfter, heller ikke de som bilselgerne gir, for god fisk. Noen underskelser, et par regnstykker og litt logikk viser nemlig at den ferske fisken ogs stinker ? om enn ikke s mye som den rtne.

Dende bilmodeller lever gode liv

I bransjen kaller vi biler som er p vei ut av produksjon for runout-modeller. Ordet har en negativ klang, men i realiteten snakker vi om et potensielt godt kjp.

Jeg m advare med en gang: Denne bloggposten er ikke skrevet for dem som velger bil utelukkende med hjertet.

For det er helt klart en gruppe mennesker der ute som bruker mye tid p surfe p nettet, lese magasiner og flge et knippe blogger, der informasjon om de nyeste modellene er ettertraktet stoff. Bilentusiasten vil alltid g for det siste og snn kommer det alltid til vre.

Men for oss andre; her er noen tanker om hvorfor vi ikke skal avskrive runout-modellene snn uten videre.

Det er ikke snn at fabrikkene p dd og liv vil avslutte produksjonen s fort som mulig, selv om de har en ny modell p trappene. Tvert imot, de vil utnytte den erfaringen og kompetansen de har brukt tid p opparbeide seg i produksjonslinjen, s lenge som mulig. P den mten drar de ned utviklingskostnadene p den modellen de er i ferd med innstille produksjonen av, selv nr de selger den billigere og billigere.

Og det er typisk noe som skjer nr en modell er p vei ut og en annen p vei inn: Kampanjeprisene dukker opp. Forhandlerne skal gjre gulvet klart til nyhetene og den eldre modellen selges billigere og med en mengde ekstra utstyr for gjre den enda litt mer attraktiv. Det er et godt argument for at man ikke skal avskrive disse bilene, selv om en mer spennende arvtaker str klar i kulissene.

Kjper du en runout-modell kjper du ogs en bil som har vrt testet i all verdens sammenhenger, som du kan f detaljert informasjon om og der andre eiere ganske sikkert har delt sin erfaring p Internett helt siden modellen var ny.
I tillegg vet verkstedene det mest om hva som kan g galt og hvordan det skal fikses, og det kan du ganske sikkert kapitalisere p.

Den strste x-faktoren knyttet til en runout-modell, er sannsynligvis bruktprisen. Det er alltid en fare for at bilen du nettopp har kjpt, faller i verdi nr den nye modellen lanseres. Vr erfaring tilsier dette. Samtidig er det viktig huske p at det kommer til ta lang tid fr det dannes et bruktmarked for de nye bilene. Vi snakker med andre ord om et prisfall, men neppe et dramatisk dropp og ikke et veldig tungtveiende argument for ikke vurdere bilen.

Et lite dypdykk i databasen fra 2005, da den nye Volkswagen Passat ble lansert, bekrefter for eksempel den nye holder seg bedre i pris, men forskjellen er liten, bare 1-2 %. Men for komplisere det enda litt mer; dette er forhold som kan variere mellom forskjellige merker, og det er umulig gi et fasitsvar p hva slags prisutvikling man kan forvente seg i bruktmarkedet.

Som de fleste vel har ftt med n: Jeg synes det er fornuftig vurdere kjpe en utgende modell fremfor hoppe rett p den nye, nr valgmuligheten er der. Det er ikke det samme som at det ikke finnes rasjonelle argumenter for ogs vurdere den nye. Husk for eksempel at en ny bilmodell ikke ndvendigvis blir dyrere enn den gamle, slik det gjerne var fr i tiden. Spesielt dersom den nye modellen har lavere forbruk og dermed lavere CO2-utslipp enn den gamle, kan lavere norsk engangsavgift bidra til at den ferske modellen faktisk fr en lavere listepris. Da m du forsikre deg om at det utstyret som er inkludert i run-out modellen er viktig for deg, at det ikke har blitt standard p den nye eller at du fr en rabatt som monner.

Og litt apropos, snn helt til slutt: Vi lever i konomisk turbulente tider, og i bilbransjen har vi en stund kunnet snakke om faren for at det vil dukke opp runout-bilmerker ? ikke bare modeller. Toyota taper penger for frste gang p nesten 60 r. GM, og dermed ogs Saab, snubler fra den ene redningspakken til den andre og fjorrets desembermned var den drligste i manns minne ? bokstavelig talt. Og hva skjer hvis en av gigantene faktisk gr over ende?

Bilfabrikantene har gjennom rene brukt milliarder av kroner p bygge opp spesifikke merkevarer, tilpasset segmenter i bilmarkedet. Jeg tror, uten at det er mulig vre helt sikkert, at disse merkevarene er for verdifulle til at noen frivillig velger gi dem opp. Det er ikke det samme som at GM ikke kan g konkurs - for et par dager siden varslet de nye 6 milliarder dollar i tap ? men noen kommer til viderefre bilmerket og ta vare p investeringene som er gjort. I GM sitt tilfelle snakker vi om Fiat, som nsker ta over virksomheten i hele verden, med unntak av USA, for den nette sum av null kroner.

Fr de det til, har jeg liten tro p at de kommer til bygge ned merkevarene som i realiteten utgjr en stor del av det som er igjen av verdi i selskapet.

Snarer tvert imot, de vil overta for satse. Og da er det med andre ord ingen grunn til fortvile, om du sitter med en Opel eller en Saab i garasjen!