hits

april 2016

Paris-avslringer blottlegger

Tall sluppet fra Peugeot/Citron sitt hovedkontor i Paris blottlegger en hel bilbransje. For frste gang innrmmer en bilprodusent offentlig at bilene bruker vesentlig mer drivstoff enn oppgitt. 30 - 50+ % mer, viser de frste tallene.

Det var det velinformerte bransjemediet Automotive News Europe som slo opp nyheten for en dry uke siden. Produsentene har utnyttet regelverket maksimalt og ftt frem kunstig lave forbrukstall, noe som har spart de for store avgifter. Samtidig har de visst utmerket godt at tallene de oppgir ikke er i nrheten av bilenes reelle forbruk. Alle i bransjen har visst det, men n kommer innrmmelsen offentlig. Paris-avslringene avdekker ikke noe ulovlig p noe vis, men det er neppe noe bilindustrien skal vre srlig stolt over.

Panama-Paris
Paris-avslringene for bilbransjen blir litt som Panama-avslringene for DnB. Banken har etter det vi vet ikke gjort noe ulovlig ved fre penger inn i skatteparadis. Bilprodusentene har heller ikke gjort noe ulovlig ved fre kundene inn i forbruksparadis. 

Ikke ulovlig, men umoralsk.

PSA viser veien
PSA-gruppen med merkene Peugeot, Citron og DS gjr n det riktige. 

Fr sommeren vil de oppgi reelle forbrukstall for 30 av sine biler. For vise at de mener alvor har de allerede sluppet tallene for tre bilmodeller: Peugeot 308, Citron Grand Picasso og DS3. Alle med 118 HK 1,6 liters dieselmotor og manuelt gir. Resultatene viser at bilene bruker 30 - 40 % mer enn hva som er oppgitt i de offisielle mlingene. 

Det er tft gjort av PSA, nr alle konkurrentene - p papiret - bruker mye mindre.

Vive la France, vive PSA
PSA har jobbet med den europeiske miljvern- og lobbygruppen Transport & Environment for f frem en protokoll for hvordan man skal teste reelt forbruk: Vanlig kjring p vanlige offentlige veier rundt Paris, oppover og nedoverbakke, med passasjer og bagasje og med bruk av airconditioning. Under den felles PSA/T&E-testen brukte en Peugeot 308 0,5 liter/mil, eller 56 % mer enn de oppgitte 0,32 liter.

Bekrefter
Tallene og penheten som Peugeot, Citron og DS n viser kommer for oss i LeasePLan som en bekreftelse p vre egne mlinger. Vi har fra tid til annen presentert offentlig tall som viser hva vre kunder faktisk bruker av drivstoff. Tall som har gitt store oppslag i media som VG og Finansavisen, og kraftige verbale skyllebtter fra bilprodusenter - fordi vi kunne vre s frekke antyde at deres biler brukte mer drivstoff enn de offisielle tallene. 

  
VG, 11. desember 2011      Finansavisen, 8. oktober 2013

Motorpressens egne mlinger har senere stttet vre tall og til slutt visste de fleste at bilene brukte "mer". Et problem var at det var vanskelig vite hvor mye mer. Bilselgerne visste ofte ikke selv, og visste de s pushet de sjelden den informasjonen p kundene.

Vi har alts stor sans for det PSA n gjr. Vi er ikke like imponert over Opel som n ogs er p banen og sier de vil komme med "mer realistiske" tall for Opel Astra, og bruke en skalt WLTP-standard. Det vil EU uansett kreve av alle produsenter neste r.

Pinocchio?
De andre produsentene m n komme etter. Vi tror det vil vre vanskelig st igjen som Pinocchio med stadig lenger nese og tviholde p de samme gamle og usanne tallene. 

- Vi bestemte oss for at det var p tide gjenopprette tillitten med disse mlingene, uttalte PSA-toppsjef Carlos Tavares. Han har helt rett.


www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.