hits

april 2014

Elbil 20 % billigere over natten, fortsatt drlig samvittighet

I verdens strste elbilboom - det norske markedet - vil prisene for lease elbil snart kunne falle med 20 % over natten. Markedet kan dra seg til nye hyder. Moms p leasingleie forsvinner, i flge myndighetene. Vi jubler, og minnes p vr drlige samvittighet.

Det sies at en av verdens mest kjente konomer, John Manyard Keynes, hadde drlig samvittighet fordi de fleste misforstod hans konomiske teorier. Uten p noen mte stille oss i samme klasse har vi bilkonomer ogs drlig samvittighet for at vi ikke evner forklare godt nok kostnader og risiko som flger med bilmarkedets nye yndling - elbilen. En av fem nye biler registrert i mars er en elbil. Et enormt tall i internasjonal sammenheng.

I forrige blogginnlegg "Markedet ignorerer kritikerne" skrev jeg om hvorfor vi er positive til elbiler og ikke bryr oss s mye om de ganske mange motargumentene som finnes. Om elbilene n blir enda mer populre er det ogs enda viktigere at vi som bilkonomer evner forklare de konomiske konsekvensene. Vi gjr et forsk p bte p vr drlige samvittighet.

Frst den gode nyheten:

Moms p leie forsvinner

Moms p leasing av elbil (p mnedsleien) forsvinner. Det er en del av budsjettavklaringen mellom Regjeringen, Venstre og KrF. Forelpig vet vi ikke nyaktig nr, men "det jobbes med", i flge Finansdepartementet. Nr det skjer slipper vi legge 25 % moms p leiebelpet, og en elbil blir over natten 20 % billigere lease enn den er i dag. I og med at det er momsfritt kjpe elbilen er det ganske logisk at det ogs br vre momsfritt lease den. Vi synes det er bra, logisk og riktig.

Momsen er en av to rsaker til at nesten ingen elbiler er leaset. Ved kjp har man jo sluppet momsen. Den andre rsaken er langt mer komplisert forklare og grunnen til vr drlige samvittighet. Den rammer bde de som kjper og leaser, men p forskjellig tidspunkt.

Derfor er elbil dyrere

De neste par avsnittene m man kanskje vre konom for synes er gy, men heng med og bli konomisk oppdatert p det kanskje strste som har skjedd innen bilindustrien de siste 100 rene. Det er nyttig.

Det vil det fortsatt vre en god del dyrere lease (eller eie) en elbil enn en fossilbil (bensin/dieselbil). Et par enkle velser i finansmatematikk og en kikk p dynamikken i det europeiske bilmarkedet avslrer hvorfor.

Fordi det ikke er moms p kjp av elbiler, blir det naturlig nok heller ikke momsfradrag i kostnadskalkylene, slik som det blir p andre biler. Dermed blir investert belp hyere, rentekostnaden hyere og avskrivningskostnaden hyere enn om bilen hadde vrt en fossilbil. Nybilprisene vil dessuten g fortsatt ned, tror vi, og dra bruktprisene med seg. Stadig bedre nye elbiler i raskt tempo vil dra ned bruktprisene enda mer.

Ogs en annen faktor "plager" bruktmarkedet. Biler faller mye fortere i verdi i resten av Europa enn i Norge og fordi det ikke er avgift p elbiler kan brukte biler avgiftsfritt importeres inn til Norge. I tillegg er det direkte subsidier i en del europeiske land som presser prisene enda lenger ned. Summen av alt dette er at verdifallet p en elbil vil bli stort. Da blir ogs mnedsleien relativt hy. Denne kan brukerne igjen kan redusere noe med sparte drivstoffkostnader, bompenger, osv.

Sammenhengene er alts ganske komplekse.

Mindre verdt enn du tror

Det er ingen gitt vite hva en elbil er verdt om 3 r, men vi som er profesjonelle i markedet har heltidsansatte analytikere og bedre forutsetninger for mene noe enn en vanlig forbruker.

Alternativet er som Tesla gjr, lease ut bilene for 96 mneder (8 r), kreve en stor forskuddsleie, nedskrive bilen til null i perioden, og ta alt de fr for den som en oppside. Jeg trodde nesten "96" var en trykkfeil for "36" da jeg leste det frste gang, men nei. Tesla er nytenkende nok en gang. Det skal de ha ros for. Problemet er at mange kunder ikke er srlig interessert i p binde seg opp for nr tre ganger s lenge som de er vant til. Tre r er lenge nok for de fleste.

Vi tror mange grovt overvurderer hva de kan f for elbilen om tre, fire eller fem r.

Vr drlige samvittighet

Vi tror mange privatpersoner som kjper en elbil ikke er klar over alle disse faktorene og omfanget av risiko han eller hun ptar seg. Nesten alle elbiler er kjpt, ikke leaset, og kjperne har tatt stor risiko.

Vi er bilkonomer og setter vr re i gi gode bilkonomiske rd. At det konomiske regnestykket er s forskjellig for elbiler og vanlige biler er utfordrende forklare. Vi fr drlig samvittighet p vegne av de mange som ikke er klar over dette. Kostnadene fr de som leaser fra frste mned, kjperne frst nr de selger bilen.

Ikke misforst. Vi er tilhengere av elbil og synes fortsatt det er fint at mange velger dette og er med p drive utviklingen fremover. Vi nsker bare at du vet hva du gjr ogs konomisk.

Vi er veldig tilhengere av ta opplyste valg.