hits

april 2013

Forfrt av bilprodusentene

Bilprodusentene bruker concept stores for alt de er verdt for bygge egen merkevare i de strre byene nedover i Europa. La deg gjerne forfre om du har muligheten til g innom, men ikke mist hodet.

Her hjemme kan man fort f inntrykk av at det er en slags konkurranse om ha den nyeste bilbutikken, med de strste glassfasadene, de blankeste gulvflisene og de dyreste, spesialdesignede sofaene. Alt i henhold til krav fra bilprodusentene og med begrunnelse ”merkevare”. Som oppegende forbrukere har vi ogs for lengst skjnt at det er vi som betaler for dette.

Concept Stores

I de strre byer i Europa som Paris, London og Milano kan noen bilbutikker kanskje fremst som ganske enkle, men produsentenes concept stores i de samme byene er langt fra enkle. Ta Paris. I lpet av en rusletur nedover paradegaten Champs Elyssés ser du flere av dem. De franske merkene er der selvsagt. P L’Atelier Renault kan du f et innblikk i produsentens visjoner og vyer. Gjerne interaktivt og p en mte som passer for hele familien. Slik kan det bli konsensus og familiefred rundt bilvalget. Se Renaults fremtidsmodeller, og hvorfor ikke spise lunsj i den utmerkede restauranten p mesaninen med det samme, samtidig som du inntar mer av atmosfren ved stedet. Litt lenger opp i gaten lar Peugeot deg f vite alt du nsker og mer til om deres stolte tradisjoner med utstilte gamle biler i tidsriktig milj, bare noen f skritt unna konseptbiler fulle av fristende avant garde tanker om fremtiden. ”J’aime ma Peugeot!” – Jeg elsker min Peugeot! – forteller en av 1930-tallets blonde skjnnheter oss, fra en metallplakett plassert i en stor glassmonter uten s mye som et fingeravtrykk, til tross for tusenvis av beskende hver dag.

At Mercedes har en stolt fortid innen racing og at deres performance modeller i dag gr under sub brandet AMG er du ikke i tvil om etter en tur innom 118 Champs Elyssés.

For at du ikke skal glemme alt det positive du har opplevd har du rikelig anledning til kjpe med hjem en pepperkvern fra Peugeot, eller kanskje en skikkelig Mercedes-koffert hadde passet bedre? Et par sko kanskje? Utvalget er rikt og tilpasset ulik tykkelse p lommeboken. Noe for junior finner du ogs. Han skal jo tross alt kjpe bil en dag han ogs. Eller hun. Get’em young and keep’em long, som det heter seg.

Wow-opplevelser

Det er ikke tilfeldig hvor disse konseptbutikkene ligger. Vis a vis bermte Ritz hotell i London har Audi funnet plass til Audi City store. Et av 20 planlagte digitale showroom hvor de legger mye ned i gi urbane, prospektive kunder en interaktiv opplevelse – en wow-opplevelse – de vil huske lenge. I alle fall lenge nok til at de rekker kjpe en bil. Ikke der og da, kanskje, men snart. Gulv til tak og vegg til vegg skjermer lar deg se i virkelig strrelse den bilen du konfigurerer der og da. Snu den rundt, pne drene, om du vil. Virtuelt selvsagt.

Er du i motebyen Milano s ta gjerne turen innom Mercedes Visionary Store, sentralt i byen og med hy wow-faktor. ”Dressed to impress” er den, og det gjr den.

Kontrast

Opplevelsene kan trygt sies vre noe annet enn sparke i dekkene, f en brosjyre i den ene hnden og maskinkaffe i den andre hnden hos en vanlig forhandler. Alt av en provisjonsbasert selger som forteller deg at akkurat denne bilen passer utmerket for nettopp ditt behov, og ikke legger skjul p at han mer enn gjerne gir deg et konkret tilbud fr han slipper deg ut dren.

Behold hodet

Mer merkevarebygging, mindre hardsalg, er hva concept stores tilbyr. Jeg synes det er flott med concept stores. Bil er et herlig irrasjonelt valg, i mine yne. Men det kan ikke bare vre impuls og flelser heller, ikke som en flaske cola fra kjledisken. Bil krever ogs et godt innslag av fornuft. Om du skal vre virkelig fornyd over tid m du velge det du virkelig vil ha, innenfor de konomiske rammene du har, rimeligst mulig. Da du m vite hva som er tilgjengelig, og hva det koster.

Det finnes rundt 4000 bilmodeller og varianter velge blant her i landet. Nye modeller kommer hele tiden. Vi har analytikere p heltid som flger med p bevegelsene i markedet. Det sier noe om hvor krevende det er, men vi m det. Fordi det er et viktig grunnlag for hele forretningsdriften vr kunne rdgi deg ikke bare p hva som er konomisk best for deg, men ogs p hva som finnes i markedet og som passer det du nsker deg. Det er ytterst sjelden at noen har god nok oversikt til virkelig kjenne til alternativene, er vr erfaring.

La deg gjerne forfre av bilprodusentene, men ikke mist hodet. Dét kan bli dyrt.

Avgiftsfrie biler, nesten

Bilkonomer har sine metoder for finne frem til hvilke biler som gir deg mest for pengene. Lave avgifter er et godt tegn. De gunstigste bilene er nesten like billige i Norge som i resten av Europa. Den yngre generasjonens statusbiler kommer ofte best ut.

Utgangspunktet for en analyse vi har gjort i LeasePlan, og som er omtalt i siste utgave av Kapital, er en enkel hypotese om at betaler du lite i avgifter fr du mer bil for pengene. Dette da flere kroner gr med til bygge en god bil, og frre kroner gr til staten i form av avgifter. Selvsagt har denne tilnrmingen sine svakheter, men den gir et godt utgangspunkt for videre vurderinger. Det er om lag 4000 modellvarianter p det norske markedet, s en strukturert tilnrming til hva som gir ”mest bil for pengene” er svrt nyttig.

Det frste du vil se er at den gamle sannheten om at nr du kjper en bil gr halvparten bort i avgifter, den er mer gammel enn den er sann. Det finnes biler hvor det stemmer, men det finnes ogs populre biler som nesten ikke har avgift, bortsett fra alminnelig moms. Biler har en engangsavgift, som betales nr bilen registreres frste gang, og de har moms som de aller fleste andre varer. Rene elbiler er i en klasse for seg og har verken engangsavgift eller moms. Vi har sett p de spesielle bilavgiftene, og holder momsen utenfor i analysen videre.

Og da ser vi at bilavgiftene har et ufortjent drlig rykte. Alle biler dras ofte under én kam - og det blir veldig feil.

Hybridbiler kommer ofte gunstig ut. Det gjelder et eget avgiftsregime for disse fordi politikerne nsker at vi skal kjre mer miljvennlig.

Om du kjper en velutstyrt Toyota Prius 1,8 Vvt-i Plug-in Hybrid Premium slipper du unna med skarve 3  %  engangsavgift, regnet av veiledende pris. Det er s vidt over 11.000 avgiftskroner p en bil til nesten 375.000. Ingenting klage p, og du har en europeisk priset bil.

Hvis du sverger til biler med vanlig bensin- eller dieselmotor og vil ha en liten bil, da er Ford Fiesta og Citron DS3 to biler du kan ser nrmere p. 13 – 14 % engangsavgift har de. Blant de sm familiebilene topper VW Golf og Ford Focus listen vr. 17 – 18 % engangsavgift m du ut med.

Om du bare ”m” kjre SUV fler du nok mer det norske avgiftssystemet p kroppen – nrmere bestemt der lommeboken ligger. Selv hyest moderate SUV’er som Peugeot 4008 og Subaru XV koster deg rundt 100.000 kroner i engangsavgift. Det er ca 30 % av veiledende pris. Mot alts 3 % p hybridbilen vi s p.

Store, tunge biler med sterk motor og hye utslipp straffes hardt av avgiftene som kan komme opp mot 60 % av listeprisen, og det fr momsen regnes inn. Disse bilene gir slik sett lite bil for pengene her i Norge.

Tre poeng

Poenget her er ikke at det er lavere avgifter p sm, miljvennlige biler med alternative teknologiske lsninger – dét visste du kanskje fr du begynte lese.

Det ene poenget du skal ta med deg hjem er at det er store forskjeller mellom bilmodeller innen samme klasse, for eksempel innen klassen for sm familiebiler, og mellom ulike varianter av samme bilmodell. Bruk avgiftstabellene som en slags radar for plukke ut hvilke biler du skal bruke tid p se nrmere p.

S er det ikke s enkelt at lave avgifter er det eneste du br tenke p nr du vurderer bilkonomi. Det andre poenget er at du ogs m ta hensyn til verditapet p modellene og driftskostnadene.

Det tredje poenget er den yngre generasjonens verdivalg harmonerer godt med hva politikerne nsker og premierer med lavere avgifter – ny teknologi og miljsnille lsninger.

Med disse tre poengene er du godt skikket for gjre et opplyst og konomisk riktig bilvalg.

En oversikt over hvilke biler som har lavest avgift finner du her.

De beste bilkjpene i 2013

Bilmarkedet flommer over av nye og nesten nye modeller i r. Og det er kommet en ny trend vi liker: Nr en ny bilmodell lanseres er den ofte bedre enn den foregende modellen, og den har en lavere pris. Blant de mange nye og gode bilene i 2013, her er noen av de aller beste.

Mine kollegaer og jeg har en ting felles, sannsynligvis flere, men i alle fall én. I sosiale sammenhenger fr vi rett som det er sprsml omtrent som ”…. Jeg skal bytte bil snart. Du som jobber s mye med bil… Hva anbefaler du?” Det er ironisk nok i seg selv, siden vi er et finansselskap, men jo da, det er biler vi finansierer og vi kan mye om bil og bilkonomi.

S, for ikke bare glede vr sosiale omgangskrets, men ogs denne bloggens lesere med vre beste rd om hva som er anbefale p bilfronten i r: Her er litt om hvordan vi tenker og til slutt et dryt dusin anbefalte firmabiler i 2013.

Ny modell, lavere pris

De fleste av de bilene vi anbefaler er nye i 2013, det vil si at de kommer p markedet utover i ret. rsaken er s enkel som at trenden n er at nr det kommer en ny bilmodell lanseres den til samme eller litt lavere pris enn forgjengeren, samtidig som den har bedre egenskaper og mer utstyr. Mer effektive motorer gir bilene lavere forbruk, lavere avgifter og dermed muligheter for lavere pris.

Vi anbefaler biler ut i fra at vi som bilkonomer vet at noen biler har lavt verditap, lave driftskostnader og at de gir mye bil for pengene. Men ikke bare derfor. Kanskje er vi litt nerdete, men ikke mer enn at vi skjnner godt at bilhold ikke bare dreier seg om konomi.  Du vil selvsagt helst kjre en bil du liker, en som er attraktiv, litt uavhengig av hva den koster. De fleste nsker ikke at  det lukter ”snusfornuft” lang vei, men vil gjerne kjre noe de selv og ogs andre synes er en fin bil.

M vre attraktiv

Det pner jo for sprsmlet om hva som de fleste oppfatter som en attraktiv bil? Ikke bli overrasket, men vi har tall for det ogs.

Som en del av vrt Firmabilbarometer, som tar pulsen p firmabilmarkedet, har vi en t/m-faktor. Jeg har allerede sagt vi er et finansselskap, og ideen til t/m fikk vi en dag vi satt og s p noen p/e-tall . p/e (price/earnings) er som mange vet et forholdstall for om et selskap er dyrt eller billig.

t/m str for ”tatt/mistet” og er et forholdstall for om et bilmerke er attraktivt. Tar et bilmerke flere kunder fra konkurrentene enn det mister til konkurrentene er det attraktivt. Vi ser av vr siste analyse at Volvo tar 2,2 kunder fra konkurrentene for hver kunde de mister til konkurrentene. Det er meget sterkt og forteller oss at mange oppfatter Volvo som attraktivt, mange vil ha Volvo, og at de har lykkes med den nye V40 som er deres frste utfordrer i Golf-segmentet. BMW har den nest hyeste t/m-faktoren med 1,7, Volkswagen 1,4 og Audi 1,0. Tall over 1,0 betyr at merket er attraktivt og vokser i det frie firmabilsegmentet.

Stor i teknologi, liten i strrelse

Biler i Golf-klassen er attraktive. Mercedes A-klasse, Audi A3 og Volvo V40 vil selge godt. Firmabilene vil bli mindre, men de vil vre stappfulle av utstyr, ny teknologi og ha en god design.

Premium-merkene vinner dessuten terreng i forhold standardmerkene. Og det er ikke bare fordi norsk konomi gr godt. Vi ser det samme i en kriserammet EU-konomi.

Listen

S, helt konkret, hvilke bilmodeller er det vi serverer vre venner og bekjente nr de i tiden fremover garantert stiller oss det uunngelige sprsmlet? Jo, vi anbefaler, i tilfeldig rekkeflge:

Kompaktbil

Mercedes A180 Cdi, 109hk

Volvo V40, 1,6 D2 115hk Momentum

VW Golf, 1,6 Tdi 105hk Comfortline

Audi A3 Sportback, 1,6 Tdi Ambiente Sportback

Toyota Auris Kombi, 1,8 Hybrid Active Cvt 136hk

Mellomstor familiebil

Skoda Octavia, 1,6 Cr 105hk Dpf Sport Edition Stv

Mazda 6, 2,2d 150hk Vision Auto Stv

BMW 318d, 136hk Aut Touring

SUV

Honda CR-V, 2,2 I-Dtec 4wd Elegance Auto 155hk

Mitsubishi Outlander, 2,2 Di-D Instyle+ 4wd Auto 7 seter 150hk

Mazda CX-5, 2,2d 150hk Sport 4x4 Auto

Toyota Rav4, 2,2 D-4d 150hk Vanguard Executive Auto 4wd

Subaru Forester, 2,0d Premium

Husk at vi snakker om de nye modellvariantene som kommer p markedet i lpet av 2013 eller som nettopp har kommet. Et utmerket oversikt over hva som kommer nr finner du p bilnorge.no sin lanseringskalender.

Om du som skal bytte bil i 2013 velger en av disse eller noe helt annet, det er selvflgelig helt opptil deg. Heldigvis velger ikke alle det samme.

Har du meninger om denne saken? Interessert i hva andre mener? Flg debatten pBilkonomen.no