hits

april 2011

Ingen vei utenom elbiler

I global sammenheng er det mange skeptikerne til utbredelsen av elbiler. Basert p forskning, politiske mlsetninger, sunn fornuft og regnestykker er det mye som tyder p at de tar feil.

Elbiler har lenge nytt godt av en litt beskyttet tilvrelse, utropt til fremtidens kjrety av miljbevegelsen og redningen for en verden som ikke kan basere seg p fossilt brensel i all evighet. N er det imidlertid mye som tyder p at pendelen svinger den andre veien, og motkreftene slr til med like unyanserte og lite gjennomtenkte argumenter som fanskaren har ropt ut sine tidvis ensidige sttte-erklringer de siste rene.

I Borg Warner, en av verdens strste produsenter av turboer, drivlinjer og girkasser, mener for eksempel toppsjefen Timothy Manganello at elbiler neppe vil utgjre mer enn 5 % av den globale bilparken i 2020, kanskje s lite som 2 prosent. P den samme konferansen, i flge Aftenposten, var leder for Fords globale produktutvikling litt mer positiv, og mente tallet ville bevege seg opp mot 20 prosent, men da inkludert hybrider. Ogs han var skeptisk til rene batteridrevne biler, og mente 5 prosent av den globale bilparken i 2020 var et realistisk tall.

Den samme skepsisen og holdningene er i ferd med f fotfeste i Norge. For bare noen uker siden ble elbiler i Dagens Nringsliv nrmest karakterisert som en konomisk katastrofe for bedrifter i leasing-sammenheng. Det er helt feil. En slik pstand avslrer nettopp at man ikke egentlig har den fulle oversikten over det man uttaler seg om. Ved bare ta med de negative konomiske faktorene ved elbiler og se bort i fra de positive er i grunn svaret like penbart som det er feil. Bilkonomi er ikke s enkelt som det kanskje ser ut til ved frste yekast.

De som leser denne bloggen jevnlig vet at jeg er fan av tall og harde fakta. I den grad jeg beveger meg utp og prver meg p mer spurise resonnementer – eller gir rd som ikke er forankret i tall og erfaringsdata – blir jeg raskt lftet tilbake p fast grunn av LeasePlan sine Excel-kamerater i analyseavdelingen. Og nr de regner p elbil, og setter opp hele regnestykket, ser tallene slik ut:

Nissan Leaf VW Golf 1,6 Tdi 105 HK

Bmt DSG Comfortline

Skattepris, inkl ekstrautstyr, vinterhjul og lev. omkost. Kr 277.000 Kr 291.886
Inntektspslag for bruker/r Kr 41.550 Kr 85.007
Skattebelastning for bruker pr mnd ved rlig bruttolnn lik kr 500.000 Kr 1.551,- Kr 3.174,-
Kostnader pr mnd for bedriften Kr 7.000,- Ca kr 5.500 – 6.500,-
Pslag arbeidsgiveravgift for bedriften pr mnd (std. sats 14,1%) Kr. 488,- Kr. 999,-

Prisen for Nissan Leaf er et estimat ettersom salgsprisen ikke er bestemt enda. Vi har brukt 260.000 kr + metallic 6000 kr + vinterhjul 11.000 kr = 277.000 kr. Under kostnader har vi regnet med finansiering, vedlikehold, dekk, drivstoff, rsavgift, bompenger og parkering. Bompenger og parkering satt til null for Nissan Leaf og 500 – 1000 kroner/mnd for VW Golf. Utregningene er eks. mva-tall basert p leasing i 36 mnd og med 15.000 km/r.

konomisk sett kommer med andre ord elbilen ut av det p linje med en dieseldrevet bil. I tillegg kjrer disse bilene fritt i kollektivfeltet, noe som representerer tid og penger. De har ogs en milj- og omdmmeverdi for kundene og vi ender vi opp med en rekke gode argumenter for at store kunder med et riktig kjremnster – ofte lokalisert i de store byene – absolutt br vurdere en av de nye, fullverdige elbilene som et alternativ til dagens bensin- og dieselbiler.

Det er ogs viktig vre klar over at firmabilbrukeren slipper unna med halvt inntektspslag. konomisk er det derfor svrt gunstig for bilbrukeren kjre elbil. I tillegg til at han eller hun, litt avhengig av hvor de bor og jobber, kan f en time ekstra fritid om dagen ved at man kan benytte kollektivfeltet. Det er en verdi som man vanskelig kan mle i penger.

De elbilene som kommer p markedet i r og neste r er komfortable, sikre biler som ikke str tilbake for ”alminnelige” biler. Om du er nysgjerrig p Nissan Leaf kan du for eksempel ta en kikk p denne videoen p YouTube

P et overordnet plan handler ikke dette bare om hva som er mulig, men om hva som er ndvendig. CO2-utslippene m ned og forbruket av fossile energiformer reduseres. Midt oppe i dette er det LeasePlan sin jobb hjelpe sine kunder bygge en hensiktsmessig bilpark, der miljml er en av flere faktorer. Og da er elbiler en av flere muligheter vi er ndt til vurdere.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff