hits

mars 2014

Elbil: Markedet ignorerer kritikerne

I februar satte elbilene ny rekord. 1 av 8 registrerte nye biler var en elbil. Produsentene har skjnt hva forbrukerne vil ha og hva myndighetene krever. Elbil er svaret. Tilbudet ker sterkt. Kritikere advarer forgjeves om at elbiler kanskje ikke er s miljvennlige som vi tror. Sprsmlet er om det er det viktigste akkurat n.

Godt hjulpet av kraftige konomiske incentiver og kende miljbevissthet selger elbilene bedre enn noen hadde forestilt seg. I februar var 12 % av alle registrerte nye biler en elbil. I februar i fjor var det 3 %. Etter to mneder er elbilen Nissan Leaf Norges aller mest solgte bilmodell med 5 % av markedet. Hva fasiten viser ved rsslutt vet vi ikke, men det vi vet er at i r vil det vre langt flere e-modeller p markedet enn i fjor. Kanskje ikke s rart salget stiger. Ikke engang trusler om stenge kollektivfeltene ser ut til dempe interessen.

Riktige argumenter, feil brukt

Men, er elbilene egentlig s miljvennlige? Spiller det forresten noen rolle p kort sikt? Kritikere med dybdekunnskap str i k med en hel rekke "men".

Elbilen slipper ikke ut avgasser, men...

  • ...batteriene er forurensende og energikrevende produsere.
  • ...selv om bilene kjrer p ren vannkraft, kunne vannkraften erstattet skitten kullkraft i Europa.
  • ...batteriene gjr bilene s tunge at de bruker mer energi.
  • ...om mange kjrer elbiler m vi bygge ut et mye kraftigere strmnett i landet.
  • ...elbilen blir en tilleggsbil og dermed fr vi mange flere biler.
  • ...det hadde vrt bedre fortsette kjre med den gamle bilen fordi da slipper man produsere en ny bil og bruke mye energi p det.
  • ...vugge-til-grav beregninger viser at...

Listen kan sikkert gjres lenger. Her kommer vrt "men"...

  • ...vi er ikke s opptatt av det.

Det er alltid mange grunner for at man ikke skal gjre en ting, for den som leter etter det. Samtidig er det verdt merke seg at det aldri noensinne er noen som har oppndd noe som helst ved ikke gjre noe. Det vi skal oppn er at utslippene gr ned fra i snitt 123 gr/CO2 pr km i fjor, til 85 gr innen 2020.

I riktig retning

Mine kollegaer i LeasePlan og jeg fr ofte sprsmlet om elbilene virkelig er miljvennlige. Gitt alle "men'ene" som florerer i media. Hva mener vi da om disse argumentene? Hvorfor er vi ikke opptatt av de?

Vi mener frst og fremst at selv om argumentene isolert sett er riktige er de mer enn noen annet ansvarspulveriserende og lite handlingsorienterte. Det er viktig huske p at en elbil er ren teknologi produsert i en skitten konomi. Selve elbilen er ren og grnn ved bruk. Om alle punkter i produksjonskjeden fokuserer p redusere sitt CO2-utslipp og andre utslipp vil det totale resultatet bli s rent som mulig. Og renere r for r. I overgangen fra en skitten til en ren konomi er det ikke realistisk forvente at alt er 100 % p plass over natten.

Vi bryr oss alts lite om alle reservasjonene mot elbilen. Vi er pragmatiske. Vi ser en verdi av g i riktig retning og elbiler er et skritt i den retningen. Vi aksepterer at det tar tid gjre alle ledd i kjeden rene. Alternativet er stillstand. P lang sikt mener vi at elbilene er miljvennlige og at de som kjrer de i dag bidrar til den utviklingen.

Et annet sprsml vi stilles er om det er riktig p bruke s store konomiske incentiver p elbilene som man gjr i Norge. Ingen registreringsavgift og ingen moms er de to viktigste. Vi vet at det virker. Elbilsalget ville bare vrt brkdelen av hva det er uten disse incentivene. Om det er riktig er et politisk sprsml vi overlater der det hrer hjemme. I Stortinget. Der kommer de til diskutere dette i tiden som kommer, leste jeg i Dagens Nringsliv i forrige uke. Vi flger spent med.

I mellomtiden viser markedet at de ignorerer kritikerne og handler elbil som aldri fr.