hits

mars 2012

Utviklingen krever bedre regneferdigheter

regne p kostnadene ved leasing av el-bil er ikke det samme som nr bilen bruker bensin eller diesel. Dessverre har noen en tendens til stoppe rett fr regnestykket virkelig begynner bli interessant.

Stadig flere elbil-modeller lanseres, teknologien utvikler seg og designet minner mer om tradisjonelle biler enn om de Tupperware-boksene du fr kjpt utenfor matbutikken p storsenteret. Plugin-hybrider, men ogs rene el-biler, har blitt et reelt alternativ til diesel- og bensinbiler, ikke bare blant miljbevisste forbrukere, men for strre deler av markedet, inkludert nringslivet.

Jeg tror rsaken til at en del litt for raskt avskriver disse bilene og denne teknologien som alternativer for nringslivet, skyldes mangel p erfaring og kunnskap om hvordan man skal sette opp regnestykkene for finne kostnaden ved leasing av elbiler. Men egentlig er ikke dette s veldig vanskelig – hvis du vet hva du driver med.

Den vanlige mten regne pris p ved leasing av diesel- og bensinbiler, er sette finanskostnadene over driftskostnadene, legge sammen og sette to streker under svaret. Vanligvis utelater man arbeidsgiveravgiften man fr p lnnspslaget, men s lenge alle gjr det og du sammenlikner biler som gr p fossilt drivstoff, s funker det.

Men ikke nr vi kommer til el-bilene, da er regnestykket litt mer komplisert. Frst og fremst br man ta med nettopp lnnspslaget i disse utregningene fordi dette blir halvert sammenliknet med diesel- og bensinbiler. Det gir to fordeler. Arbeidsgiveravgiften p dette pslaget blir mindre, og er med andre ord en ren kostnadsreduksjon.

Samtidig fr den ansatte mer penger p konto enn hun ellers ville ha ftt. Og selv om du neppe fr noen til g ned i lnn nr du gir dem en el-bil som firmabil, s kan de i hvert fall ikke bruke kostnadene knyttet til bilen som et argument for tjene mer.

Og ikke nok med det (jeg vet jeg hres ut som de tidligere omtalte Tupperware-selgerne): Du fr noe med gratis ogs! Frst og fremst kjrer du kostnadsfritt i bompengeringen rundt de store byene og gjennom bompengestasjoner over det ganske land. Det blir det penger av.

P Finny i Rogaland har de oppdaget dette. I fjor meldte Stavanger Aftenblad at 16 av de 2800 innbyggerne hadde anskaffet seg et elektrisk kjrety. Den frste var Arne Nordb og det han har spart p slippe bompenger de siste 10 rene, overstiger det han betalte for bilen.

Det Arne Nordb ogs vet, men som en del ukritiske journalister og noen leasing-aktrer lar vre huske, er at han ogs parkerer gratis p offentlige parkeringsplasser. P de av dem som er tilrettelagt for elbiler fr han ogs ladet gratis.

Parkeringsutgiftene vil variere fra kunde til kunde, men du skal ikke oppholde deg mange dager i Oslo sentrum hver mned, fr du m legge p minst en tusenlapp i bilbudsjettet. Og at det er billigere kjre p gratis drivstoff enn p diesel og bensin, det er ikke «rocket science».

Og til slutt et gode som buss- og taxisjfrer irriterer seg over daglig; Elbiler kjrer i kollektivfeltet s mye de vil. Denne fordelen er det ikke fullt s lett putte inn i et regnestykke, men si at du sparer en times tid hver dag p slippe st i k, og at den tiden heller kan brukes til jobb, ja, da blir det penger av det ogs. For ikke snakke om livskvalitet: Bytt en time i k med en time p ski med ungene.

Den «gamle» mten regne p stopper med andre ord lenge fr de virkelige verdiene kommer til syne, nr vi snakker om el-biler. Som alltid lnner seg snakke med noen som faget fr du tar en beslutning. Det liten tvil om at bildet er mer nyansert enn det man kan f inntrykk av hvis man bare baserer seg p diskutere ut i fra hvordan ting var da alle biler gikk p bensin eller diesel.

Liker du kommentarstoff? Da br du sjekke NA24s utskte samling av skribenter.