hits

mars 2011

En lsning eller en modell?

Mens store deler av nringslivet har lsningsfokus og tenker funksjonalitet og risikospredning, er det fortsatt enkeltmodeller, farge og status som styrer valget av firmabil hos mange.

Dagens tema er lsninger; ikke bare som et tiltak som tilfredsstiller et behov, men som en mte tenke p. Og et fint utgangspunkt for tankerekken er en av de mest solgte varebilene i Norges gjennom tidene: Toyota Hiace.

Denne Toyota-modellen er blant de mest populre varebilene som noen gang har rullet p norske veier. Siden lanseringen i 1967 er det solgt 110 000 enheter av totalt fem forskjellige modeller, bruktimport ikke medregnet. Bilen har sannsynligvis vrt en pengemaskin for Toyota og verksteder rundt om i landet, og et godt kjrety i varebilsegmentet for bde nringslivet og privatpersoner. Dette pasjonerte og langvarige forholdet til denne modellen har vi for vrig i dette tilfellet til felles med Finland og Irland.

Men i Europa kommer det til bli stille – og har vel egentlig vrt det en stund allerede. Sprsmlene om hvor vidt en ny modell var p trappene har ikke blitt skikkelig besvart det siste ret, srlig etter at det ble klart at motoren i Hiace ikke klarer Euro5-avgasskravene som innfres 1. januar 2012. I slutten av januar i r kom den endelig ddsdommen; det kommer ingen ny motor som kan overta og det er ingen umiddelbare planer om en erstatningsmodell.

Selv om situasjonen ogs gjenspeiles i salgstallene – Toyota solgte dryt 27 prosent frre Hiace i 2010 enn ret fr – regner Toyota med selge 3055 Hiace i Norge i 2011  - en bil som ikke tilfredsstiller de kommende miljkravene i EU og som kommer til g ut av produksjon.

At de enkelte bilprodusentene frst og fremst er opptatt av sitt eget merke og sine egne modeller, er helt naturlig. Og fortsatt er det snn at mange offentlige innkjpere og flteadministratorer i det private frst og fremst er opptatt av enkeltmodeller, farge og status nr de kjper inn til bedriften. Kontrakter som binder kunden og leverandren til én modell gjennom hele kontraktsperioden, kan raskt gi en homogen flte, med for mange biler av samme merke og modell.

Gr du til en merkeforhandler ender du mest sannsynlig opp med en lsning som passer denne best. tenke lsningsfokusert betyr p mange mter sette prosessen p hodet; gr du til en rdgiver, som for eksempel LeasePlan, er det dine behov som str i fokus, rett og slett fordi vi kan levere det meste og ikke er begrenset av enkeltmerker og modeller. En rdgiver vil starte med en  behovsanalyse, vurdere risiko knyttet til et valg og s ta en beslutning basert p en multibrand-tilnrming. Kunnskap om utviklingen i bransjen og hos de enkelte produsentene er en viktig del av beslutningsgrunnlaget i denne prosessen, rett og slett fordi lsningen skal gi den beste kombinasjonen av konomi og funksjon i hele kontraktsperioden.

I en slik prosess ville man sett og forsttt utviklingen knyttet til Toyota Hiace og tatt dette med i beregningen ved inngelse av kontrakter som ofte gr flere r fremover i tid. Og alternativene er flere. LeasePlan vet dette, fordi det er snn vi har drevet i over 20 r. Derfor vet vi ogs at bildet i norsk nringsliv ikke er sort/hvitt; mange vet at hvis de er bundet opp i en leverandr og en modell s er det vanskeligere se mulighetene. De som tenker lsning fremfor produkt og i tillegg bruker en rdgiver med oversikt i markedet, vil se at mulighetene er mange.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff

Strst for en hver pris?

Kampen om vre strst og frst i bilbransjen fr aktrene til jukse med tall i jakten p topplasseringen. Men gir strrelse mening i vestlige markeder, der forbrukerne setter hyere pris p det unike fremfor det masseproduserte?

Eksemplene p produsenter som er opptatt av strrelse har vrt mange i det siste, og det groveste av dem er kanskje Renault-Nissan som var ndt til ta i bruk juks for passere VW og bli det tredje strste selskapet i verden. Etter ha regnet med rubbel og bit var de enn ikke helt i ml, og ble ndt til inkludere AutoVAZ, som produserer Lada, i regnestykket. Problemet var bare at de ikke eide nok av selskapet til kunne inkludere denne produksjonen i oversikten, hvis vanlig aksepterte regnskapsstandarder skulle legges til grunn.

Men ogs VW har signalisert at de nsker klatre videre p rankingen og Hyundai/Kia bruker sin 5. plass for det den er verdt.

Tilsvarende har Toyota innrmmet for ikke s lenge siden, at de nok ble litt vel ivrige etter lansere nye biler raskt, noe som har gtt p bekostning av kvalitet og sikkerhet. Resultatet har vi sett de siste rene i form av en rekke gigantiske tilbakekallinger p grunn av feil, noe som har rammet adskillig flere merker enn Toyota. Det er uansett ganske penbart at den tidligere s innovative produsenten har oppdaget at «just in time» ikke er det samme som «first to market».

Nr man ser markedet litt fra utsiden er det fristende tro at mange av de som streber mot toppen av listene har forlest seg p Michael Porters «Competitive Strategy» og slukt advarselen «avoid being stuck in the middle» r. Da gjr de flere feil p en gang, og en av dem er glemme at denne klassikeren innen strategi-faget ble gitt ut for mer enn 30 r siden. Mye har skjedd siden den gang.

Noe av det som har skjedd blir beskrevet av McKinsey, som i fjor sommer lanserte de frste funnene fra sitt «Global Forces»-prosjekt. Der jobber de kontinuerlig med kartlegge og beskrive de kreftene som former verden og markedene rundt oss. En av disse trendene som er relevante i denne sammenhengen, viser hvordan «emerging markets» spesielt i Afrika og Asia, blir stadig mer verdifulle for det globale nringslivet. I disse markedene, der pris er helt avgjrende for suksess, betyr strrelse mye.

De bruker Caterpillar som et eksempel, og viser hvordan denne produsenten av hjullastere topper listen over aktrer i markedet, ml i omsetning. De er faktisk dobbelt s store som nummer to, og ingen kinesiske selskaper har klart etablere seg p topp 10. Det er med andre ord lett tro at Kina ikke er noen trussel.

Men s fokuserer de p salgstall, og da dukker det frem en litt annen historie; ranket etter hvor mange enheter selskapene selger, ligger en kinesisk produsent p 2. plass. Faktisk er 9 av de 12 strste hjullasterprodusentene i verden kinesiske. Og de leverer ikke bare innenlands, men er i ferd med ta store markedsandeler i utviklingsland over hele verden.

I en verden der strrelse faktisk har betydning og blir viktigere og viktigere, er det kanskje ikke s rart da at ogs privatbilprodusentene tror antall produserte enheter er kortest vei inn i himmelen. Problemet er selvflgelig at denne pris/strrelse-logikken ikke gjelder i samme grad i et betalingsdyktig, rikt og bortskjemt vestlig marked.

En av de produsentene som har skjnt dette bedre enn de andre, er kanskje BMW. Der jobber det 6 ingenirer i avdelingen som blant annet har ansvaret for lyden drene lager nr du lukker dem. Og i en annen avdeling sitter det et nytt knippe topputdannede luktdesignere, som forsker frem lukten de putter inn i en ny bil. Nr de ikke driver med det, lider de seg igjennom lange tester p innsiden av biler som varmes opp til bde 30 og 40 varmegrader, for forsikre seg om at kjreopplevelsen ikke forringes av en lukt som blir vond i hye temperaturer.

Det hres kanskje litt i meste laget ut, men det de har skjnt er, at dagens bilkjpere betaler godt for en unik posisjon, en historie og et annerledes produkt, gjennomtenkt funksjonalitet – og lukt – og en merkevare som fr naboen til titte over hekken. Jeg tror til og med markedet er villige til vente, hvis de vet at det de venter p er verdt tiden det tar.

I s mte er jo den nye Saab 9-5 Sedan en lakmustest p denne teorien om at unike biler med en sregen historie p sikt kommer til selge bedre enn modeller som bare kan sl i bordet med at det er mange av dem. Saab selger knapt biler for tiden, naturlig nok etter det som har skjedd i selskapet de siste rene. Men de lanserte nettopp en bil mange har ventet p. En engere krets ville sannsynligvis ha ventet til Dovre falt for f kjre denne bilen, men det som blir spennende fremover er se om Saab klarer klatre oppover p statistikken, til der de befant seg for fem – seks r siden. Da solgte de et stykke under 1.000 biler i ret her i landet.

Hvis resten av markedet har samme tlmodighet med Saab som entusiastene, mener jeg unike biler som klarer finne sin posisjon uavhengig av salgstall, kommer til ha gode vilkr i det norske, europeiske og amerikanske markedet.

Jeg lover flge med p utviklingen og mot slutten av 2012 er det sannsynligvis mulig rapportere om resultatet.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff