hits

februar 2017

Derfor er verkstedprisene p vei ned

Mechanic looking at a car engine

Skyhye priser p verkstedtjenester og deler kan g mot slutten. Dette ekstremt lnnsomme ettermarkedet i bilbransjen kan sl sprekker n som en av verdens strste bilprodusenter lager reservedeler til og reparerer andre bilmerker. Det kan tvinge andre til flge etter. For bileiere er dette svrt godt nytt. 

"Kom til oss, sier Ford, uansett hvilket bilmerke du kjrer. Vi har reservedeler til din bil og reparerer gjerne." Hensikten er penbar. De nsker mer trafikk p verkstedet, selge flere timer og flere deler. 

De har sett et delemarked p over 4000 milliarder kroner rlig, med en estimert vekst p 70 % de neste seks rene som en for stor honningkrukke til klare holde labbene utenfor. Det lave bilsalget i rene etter finanskrisen i Europa og USA gjr at gjennomsnittsbilen er eldre og trenger mer deler og verkstedtid enn p lenge.

Bilprodusenten sier de mener alvor med det nye delemerket. Som bilkonomer ser vi at det betyr begynnelsen p slutten for de svrt hye verkstedpriser vi opplever, og begynnelsen p slutten for rdyre deler. Dette vet vi virker. Fr eller siden skjer dette i alle markeder med kartelliknende tilstander. Honningkrukken blir for fristende.

De nye reservedelene gr under navnet "Omnicraft". "Omni" betyr som kjent "flere". Ford vil selge deler til flere merker, og reparere flere merker. 

Fremmedmerker
Fr var det mye vanskeligere for forhandlerne reparere "fremmedmerker" fordi de ikke hadde deler, og kjpe de fra konkurrentene var bde dyrt og tidkrevende. N kan de reparere og bruke egne deler - som de fortsatt tjener godt p. 

Konkurrentene jubler neppe, men alle bileiere br. 

Mange husker kanskje kampanjer av typen "bytt ikke ut din bil bit for bit, bruk originale reservedeler"-kampanjer. Nr som et st stort selskap som Ford snur 180 grader kan det f betydning for hele bransjen. 

Det har "alltid" eksistert en form for konkurransebegrensende markedsdeling mellom bilprodusentene p dele- og verkstedsiden. Mens de p nybilsiden har konkurrert relativt fritt og hardt, har konkurransen p ettermarkedet vrt veldig mye mindre

Uhrt
Det Ford n gjr er mot normalt. De vil ha en strre del av det lukrative ettermarkedet. De vil ha en del av andre merker sin del. Omnicraft starter i det sm med vanlige forbruksdeler som oljefilter, bremseklosser, bremseskiver og sttdempere, men sier de i lpet av tre r vil ha 10.000 ulike deler. Blir det vellykket kan det bli mange flere.  Noen filtre og bremseklosser vil ikke utgjre noen stor forskjell i seg selv, men nr et stort selskap bryter ut av et kartellaktig fungerende marked vet vi at det raskt kan g fra veldig hye til lave marginer.

Vi hper dette er starten p noe som kan ke konkurransen i det svrt beskyttede markedet for deler og verkstedtjenester. Vi hper at andre bilprodusenter flger etter. Om den nye toppsjefen, Mark Fields, str p sitt - og det er han kjent for gjre - tror vi de andre ikke har noe valg. 

Ford er for store til kunne ignoreres.

Slutt p 
Nyheten om dette sprakk i slutten av januar. Vi er entusiastiske og gleder oss. Vi har i LeasePlan i flere r styrt vre kunder i retning av uavhengige verksteder og deler der vi har sett at det har vrt gunstig. Kundene har spart mange tusen kroner hver. N ser det ut til at vi vil f flere muligheter.

Dette er godt nytt. Vi yner starten p slutten for verkstedregninger de fleste opplever som urimelig hye.

 

Photo Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com