hits

februar 2016

Dramatisk lavere taxipriser



En av verdens strste bilprodusenter legger 4,4 milliarder kroner p bordet i et veddeml som vil gi deg dramatisk lavere taxi-priser.

Amerikanske General Motors kjper taxi-selskapet Lyft for 500 millioner dollar, om lag 4,4 milliarder kroner. Lyft er etablert i 190 amerikanske byer og er den strste konkurrenten til mer kjente Uber i det nye app-baserte taxi-markedet. Til tross for store protester fra den etablerte taxi-nringen bde i Norge, Frankrike og en rekke andre land har veksten til selskapene vrt formidabel. Forbrukerne ser ut til like tjenesten minst like mye som taxi-nringen misliker den. Oddsen for at forbrukersiden fr eller senere vinner den kampen er overveldende. Du som leser dette vil hyst sannsynlig oppleve kjre i en frerls taxi til en brkdel av prisen du er vant til betale. Om hvor lenge? Summen av ekspertenes mening ser ut til vre "neppe srlig mer enn 10 r". Innen 2025, hevder kjente Boston Consulting Group sine bileksperter.

Hndstyrte taxier vil da bli like sjeldent som hndsydde sko.

- "Vi ser fremtidens persontransport som tilkoblet, smls og autonom. Med et samarbeid mellom GM og Lyft, hper vi gjennomfre denne visjonen raskere og p en suksessfull mte, sa Dan Ammann, president i General Motors da nyheten ble offentliggjort tidligere i r." Det han mener, sagt p en litt annen mte er at GM vil forske sikre seg at den frerlse bilen du tilkaller med mobiltelefonen er en GM-bil. Lyft har kunder som vil fra A til B. GM har bilene som kan srge for at det skjer. Uber investerer ogs tungt i utvikle selvkjrende teknologi og har kjpt to kartselskaper, inkludert en stor bit av Microsofts Bing. Kampen om taxikundene er ikke avgjort.

Fra 80/20 til 0/100
I dag beholder Uber og Lyft 20 % av taxiregningen, mens 80 % gr til sjfren. I en selvkjrende bil kan selskapene beholde 100 % selv. Ikke rart investeringsviljen er stor. I et konkurranseutsatt marked vil dessuten taxiprisene falle omtrent like dypt og raskt som et fat nordsjolje.

Det vil forandre p det ta taxi fra "kjempedyrt" til "helt greit".

Ikke fjernt
Renault-Nissan kommer med 10 delvis selvkjrende modeller de neste fire rene. Allerede i dag er en Tesla sannsynligvis en like sikker "sjfr" som du selv. Om ett til to r er det teknisk mulig be bilen om svinge innom barnehagen for plukke opp barna fr den henter deg p jobben, om du tr. Alt i flge selskapets grunnlegger Elon Musk. Fortsatt m du sitte ved rattet og kunne "ta over" i vanskelige situasjoner, men det er bare et sprsml om tid fr du som sjfr blir helt overfldig. Den bobleformede google-bilen har hverken ratt eller pedaler.

Det hele virker kanskje litt fjernt i dag, men det er ikke mer enn 9 r siden Apple lanserte iPhone og gjorde smartelefoner "vanlige". Fr det virket det ogs rimelig fjernt lese avisen p telefonen eller skru p varmen p hytta, hjemmefra, med mobilen.

Hva betyr det for deg? Vil du slutte ha egen bil og heller basere deg p selvkjrende taxier. Noen vil nok det. I San Fransisco, hvor Uber har holdt p lengst, faller n personbilsalget, lot vi oss fortelle for et par dager siden. De fleste vil likevel ikke gi opp bil for taxi, tror vi i LeasePlan. En taxik er fortsatt akkurat like irriterende, med eller uten sjfr. Vi tror de fleste fortsatt vil ha sin egen bil, men vi tror ikke det vil bli "business as usual". LeasePlan eksperimenterer med Mobility Mixx som lar deg velge det transportmidlet som passer deg best der og da. Bil den ene dagen, tog, buss eller taxi den neste. Vi vil finansiere og tilrettelegge som vi alltid har gjort.

Nr det ikke lenger er noen drosjesjfr som skal ha lnn er det ikke store forskjellen p en leiebil fra Avis og en taxi fra Lyft eller Uber. Heller ikke i hva det br koste bruke den.


www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.