hits

februar 2014

Frre kjper bil

Det ha bil i tradisjonell forstand er blitt for brysomt for mange. Andelen bileiere falt i fjor, selv om bilsalget var p topp. "Convenience"-faktoren overskygger det meste i samfunnet og eie sin egen bil er ikke ndvendigvis s bekvemt.

Bilsalget i fjor var svrt godt og kte med over 4000 biler fra ret fr. Antallet som eier bilen selv holdt seg imidlertid konstant. Flere valgte lease. Bruksgleden er viktigere enn eiegleden, er det forbrukerne viser oss med sine valg. Dermed gr "bil" samme vei som mange andre produkter - i full fart nedover "bekvemmelighetsveien". Vi vil gjerne kjre bilen, men er ikke i like stor grad interessert i kjpe den, eie den, lne penger til den og selge den igjen noen r senere.

Bekvemmelighet selger

Flere mener alts n at det er mer bekvemt bare kjre bilen, betale en mnedlig sum for det, og s levere tilbake bil og nkkel etter noen r. Ferdig.

Salater (!) har gtt ned den samme veien tidligere. Ferdig vasket og oppskjrt salat er n i alle butikker. Mye annet ogs. Vaskede poteter. Tomater er i halvkilosposer s vi slipper putte i pose selv, og det takeaway restauranter p hvert gatehjrne i byen. Nedlasting eller ren streaming av musikk er blitt standard hos mange. Mange tenringer synes det g i butikken kjpe en CD er "helt fjernt". Skal de kjpe musikk i fysisk butikk m det vre vinyl og skikkelig retro. Min egen CD-samling samler stv.

Butikk behver heller slett ikke vre fysisk. Det kan mange ganger vre mer bekvemt handle p nett. Nringslivsorganisasjonen Virke meldte nylig at internetthandelen vokser mye sterkere enn de tidligere har trodd, og frykter for at noen av de fysiske butikkene gr dukken.

I vr egen lille verden her i firmaet har vi tatt konsekvensen av det. N kan du lease bil fra kontorstolen din p leaseplango.no. Det er nytt av ret. Vi nsker flge med i tiden, tenker jeg. Kunden bestemmer, og kunden roper "bekvemmelighet". Enten er vi med, eller s er vi ute.

Gjelder mange

I motsetning til alminnelig oppfatning at dette bare gjelder den skalte "Generasjon Y" - som i dag er rundt 30 r - mener vi se tegn p at det ogs gjelder "Generasjon X" - de som er fdt mellom 1965 og 1980. Da snakker vi en stor andel av bilkundene.

Biler tilsvarende nr 20 milliarder kroner ble leaset i stedet for bli kjpt i fjor. Det er en milliard kroner mer enn ret fr.

De som er kjent med Maslow's behovspyramide ser da at vi sitter p toppen av pyramiden. Selvrealisering er det som gjelder. Bruksgjenstander vil vi bruke, ikke s mye eie. Og der er vi ved kjernen. Den vanlige bilen som tar oss frem og tilbake p jobb og i barnehagen er for de fleste en bruksgjenstand, tror jeg. Retro-ting og samleobjekter er noe annet. Noen finner eierglede i en vinylplate, andre finner det i en 30 r gammel bil med forkrommede eikefelger, polert nttetre og en motor som bare av og til starter.

Fordommer bremser

Nr det fortsatt er mange - tross alt de fleste - som fortsatt eier sin rullende bruksgjenstand skyldes det mye at den vanligste bilen er "bruktbilen" og den er det ikke s lett f p annen mte enn kjpe den. S skyldes det litt skepsis. Leasingbransjen sliter med en del fordommer som for eksempel at det er dyrere leie (lease) enn eie bilen selv. Akkurat det har bladet Dine Penger sett nye p og konkluderer med at det kan lnne seg lease. Den artikkelen finner du her.

Lettest viktigst

Enda viktigere sett med mine yne er det at leasing letter livet. Jeg vet jeg er subjektiv, men leasing og netthandel, gjerne i kombinasjon, er produkter som svarer p det kundene s tydelig viser de nsker. Vi tror fremtiden ligger der, mer enn p eie og p tvunget fysisk oppmte i butikk.

Men det er hp ogs om du fortsatt vil eie bilen selv. En av GM's verste ledere, Alicia Boler-Davis, senior vice president-Global Customer Experience and Quality, uttalte nylig at det i snitt tar to timer kjpe en bil hos en forhandler, og at det er en time for mye. Kanskje vil ogs bilkjp kunne g unna med et par klikk.

EU forlanger rene biler

EU vil gjre bilene s godt som rene og utslippsfrie innen 2025. Det lover godt for elbiler, hydrogenbiler og andre 0-utslippsbiler som mtte komme. Bilbutikken om 10 r, enten den er fysisk eller p nettet, vil vre fylt med helt andre biler enn de du ser i dag.

Metodikken til EU er velprvd, vellykket og av typen "frivillig tvang". Oppskriften er den samme som har gitt oss biler som Mercedes A-klasse, Audi A1, Mini og BMW 1-serie.

For drye 10 r siden fikk bilprodusentene beskjed om at bilene de produserte i gjennomsnitt ikke skulle slippe ut mer enn en viss mengde CO2/km. Som er en annen mte si at de ikke skal bruke mer enn s s mye drivstoff. Store premium-sedaner kunne ikke mte det kravet og produsentene trengte sm drivstoffsnille modeller som kunne dra ned snittforbruket. Det var i alle fall en sterkt medvirkende faktor tror vi, til at de nevnte bilene er p markedet i dag.

N er EU fremp igjen. Denne gangen er kravene s strenge at resultatet m bli mange null- eller ultra-lavutslippsbiler. To nye lovforslag skal gjre susen.

Frst halvering

Det ene er krav om at nye biler ikke skal bruke mer enn 0,2 liter/mil i gjennomsnitt. Uttrykt i utslipp av CO2/km betyr det ned fra dagens 130 gr til 68 gr i 2025. Utslippene henger direkte sammen med forbruket. Det betyr en halvering av gjennomsnittsforbruket p 11 r.

Ogs s enda litt til

Krav nummer to gnir salt i pent forbrukssr. Dagens mlemetode gir ikke realistiske tall for forbruket, mener EU, som vil innfre en ny, mer realistisk og langt strengere mlestandard. "Alle" vet EU har rett. Virkelig forbruk ligger et sted fra 10 - 40 % over det tallet bilprodusentene oppgir i dag. At du ikke vet om det er 10 % eller 40 % er et problem i seg selv.

Det er den nye og virkelighetsnre standarden som skal brukes p 0,2 l/mil kravet. Dermed snakker vi om mer enn en halvering av forbruket. Rundt 60 % reduksjon for de fleste er vrt stalltips.

Ikke bare "bad guys"

For ta produsentene litt i forsvar, de er i dag plagt av EU oppgi disse urealistisk lave forbrukstallene i sin markedsfring. P den annen side har jeg til gode hre en bilselger poengtere at "den bilen du er i ferd med kjpe vil ikke bruke s lite som vi sier, men faktisk en god del mer." Mer realistiske forbrukstall er i seg selv verdifullt, mener vi. Om ikke annet er det er smtt irriterende bruke la oss si 25 % mer enn oppgitt forbruk, selv om du vet at det er normalt.

Spesielt interesserte kan merke seg at den nye standarden heter WLTP (World Light Test Procedure) , mens dagens standard er NEFZ. Den nye mlestandarden skal etter planen komme allerede om tre, fire r. I 2017, snakkes det om.

Har du forresten lurt p hvorfor alle biler n har et start/stop system? Og kanskje tenker du at det umulig kan gi srlig besparelse? Svaret ligger i det at under laboriatorietesten NEFZ skal bilen st stille om lag 25 % av tiden testen varer. En gjennomsnittsbilist str stille kanskje rundt 1 % av tiden. Andre metoder for senke forbruket er tape over karosseriskjter for lavere luftmotstand, spesielle dekk, osv. Kort fortalt en god modifikasjoner p testbilene som vi ikke finner igjen p produksjonsbilene. Vi synes disse mlingene snarest br bli historie. Forbrukerne er ikke tjent med dem.

Ikke dyrere

Mange er bekymret for at den nye mlemetoden vil gi oss dyrere biler fordi bilavgiftene beregnes blant annet p grunnlag av CO2-utslippene, det vil si drivstofforbruket. I LeasePlan er vi ikke bekymret over det. Om du bruker regnearket blindt s stemmer det, men vi tror hodene i Finansdepartementet er kloke nok til p skjnne at epler og prer ikke kan ganges opp p samme mte, og at satsene blir justert.

Spennende

Det haster ikke med innfre nye krav og nye standard, mener bilindustrien, som ser ut til st overfor en av sine strste utfordringer noensinne. At de lobber imot, er neppe noen overraskelse.

Vi er p vr side begeistret over det nye forslaget. Bilbrukerne har rett p f vite hva bilen virkelig bruker, tenker vi, og roser EU for at de tenker p forbrukerne. At bilindustrien klarer komme opp med mange gode, spennende og kanskje revolusjonerende lsninger som flge av de to nye kravene er vi sikre p.