hits

februar 2013

N skal alle ha BMW

BMW, Audi, Mercedes, Volvo. N skal alle ha dem. Salget gr til himmels og ”alle” skal kjre et skalt premium-merke. Noen produsenter har vrt ekstra flinke til forutse hva folk vil ha. Er de virkelig flinke srger de for ikke selge for mange.

Jeg er ikke s sikker p at det siste skjer. Bilbransjen har en lang historie for selge s mange biler de klarer.

Du ser kanskje det samme som meg p vei hjem fra jobben. To BMW’er og en Audi foran deg og en Mercedes rett bak. Hva skjedde med alle Opel’ene, Ford’ene og Toyota’ene? Fr var veien full av Mondeo’er. N er den full av BMW’er. For sette det litt p spissen.

Motebiler

Det er ikke bare velstand, det er ogs mote som spiller inn. Vi i LeasePlan er bilkonomer og regner p hva som gir lavest kostnader, men vi flger ogs med i motebildet for bilene. Mindre, avanserte og godt utstyrte biler. Moderne og miljvennlig teknologi. God opplevd kvalitet. Alt dette er inn. Jeg kunne snakket om hvilke farger som er inn ogs, men skal la det ligge akkurat n. I fjor tok de fire premiummerkene jeg nevnte 24 % av markedet, mot bare 19 % for fem r siden.

Nye nisjer

Mercedes er n innen rekkevidde for de fleste som virkelig nsker seg det. Du kan f en A-klasse med stor stjerne i grillen for samme pris som en middels utstyrt Toyota Auris. Den viktigste grunnen til det er at de, og noen andre merker, har fulgt lreboka i strategisk utvikling og innovasjon. Mercedes kan n bli en av de frste nye bilene du kjper deg. Ikke en stor Mercedes, men en liten.

Selv p det kriserammede europeiske kontinentet vokser premiummerkene p bekostning av standardmerker som for eksempel Ford og Opel. Villighet til utforske nye nisjer, finne ut akkurat hva kundene nsker seg, og investere de ndvendige milliardene for kunne tilby akkurat det er rsaken til at premium n vokser s sterkt. For ti r siden hadde Audi rundt 20 modeller, n har de rundt 40. Mercedes uttaler at den viktigste driveren for deres fremtidige vekst er utvide merkets serie av kompaktbiler fra dagens to til fem. Standardmerkene vil mer og mer fle presset.

Det er forbrukertrender det handler om. De nye inn-bilene er sm, drivstoffeffektive, velutstyrte og ikke minst stappfulle av ny teknologi. Ut er store biler med store motorer. For generalisere det noe. Det er mye viktigere at bilen har en rask Wi-Fi-forbindelse enn at den har en sterk motor, tenker mange.

Lre av klesmote

Bekjente som har jobbet med motebransjen forteller at det verste som kan skje med et klesmerke er at de selger for mye! Det slr bena under merkevaren og reduserer den mer eller mindre eksklusive flelsen kunden har ved ha akkurat det produktet. Gensere med krokodillemerke og treningsty med tre striper er velkjente eksempler. Et kjent dansk klesmerke passer nye p at de av og til er utsolgt, og vil for all del unng selge s mye de kan. De vil selge ”passe”. Ikke mest mulig.

Og de har et poeng.  For la oss vre rlige, det er ikke like moro kjre en bil som du ser over alt rundt deg, som om du er en av de f. Det skal vre mange nok, men ikke for mange. Den skal vre ettertraktet, ikke pushet ut til rabattpriser.

Som bilkjper er det ikke lett velge. Nr du kommer dit at det er p tide bytte ut den gamle bilen, er kanskje den bilen du har hatt lyst p lenge p vei til bli ”for vanlig”, eller kanskje den mangler den aller siste X-faktoren som noen andre nye biler nettopp har ftt. Biler du kanskje ikke vet om eller har vurdert som aktuelle. Det kan vre lurt flge med i noen serise bilmagasiner eller sosiale medier fr du handler. Og om det bare ikke er helt ”deg” gjre det, s sk rd hos noen som vet. LeasePlan og alle andre som driver serist med flere merker har eksperter som kan gi rd og tips.

Inflasjonsfare

Selve suksessen til bilmerkene kan vise seg bli deres strste problem. Den vanskeligste oppgaven deres kan bli ikke selge s mange biler som mulig. Oppgaven kan bli selge s f at merkevaren beholder sin verdi og samtidig mange nok til at de tjener fornuftig med penger.

Bilprodusenter nr konkurs

Bilprodusenter str i fare for g konkurs. Det europeiske bilmarkedet er en katastrofe, salget har falt til det laveste nivet p 18 r og faller fortsatt. Det norske bilmarkedet noterer seg samtidig for det nest hyeste bilsalget siden 1986, og det femte hyeste gjennom tidene. Himmel og helvete.

Paradoksalt nok er den usikkerheten som dette skaper til fordel leasingbransjen. Det rasjonelle vant over flelsene, og vi ser lyst p det kommende ret. Mer om det mot slutten av dette innlegget.

Vi er jo glade for at det kjpes mange nye biler her hjemme. Vi tror 2013 blir et godt bilr. Konsensus i bilbransjen ligger p 130.000 nye personbiler. Det er litt ned fra fjorrets 137.967 biler, som igjen var rlite ned fra 138.345 biler i 2011. Kall det krusninger p vannflaten eller naturlige variasjoner, men nedgangstider er det i alle fall ikke. Det er utrolig hva noen gamle, flytende dinosaurer kan gjre for et land. Et slags konomisk himmelrike.

I resten av den verdensdelen vi tilhrer er det helt annerledes. Et helt annet h-ord er mer nrliggende. Listen kunne vrt gjort lang som skjrsilden, men kortversjonen er at salget er p det laveste nivet p nesten 20 r, og at det fortsatt faller. I noen land har det falt med over 50 %. Bil er ikke det frste du kjper, om du er arbeidsledig.

Det er et faktum er at produsenter som Opel, Ford, PSA (Citron og Peugeot) med flere taper store summer. Dette har ftt Volkswagens CFO Hans Dieter Poetsch til uttale at bilprodusenter kan g konkurs ganske snart om de ikke fr statlig hjelp.

Din lommebok

N dreier dette seg ikke bare om ”big business”. Det dreier seg ogs om din og min lommebok. Hva skjer med din bil, om produsenten legger med? Om du tror det blir vanskeligere selge bilen din om fabrikken har gtt konkurs, da har du helt rett. Om du tror at mangel p reservedeler, en garanti som ikke har noen motpart, osv. reduserer verdien p bilen din, da har du ogs helt rett.

N tror jeg egentlig ikke at noen av de nevnte produsentene vil g konkurs, selv om historien med Saab forteller oss at det kan skje. Det ville skjedd med mange flere produsenter ogs tidligere om de ikke hadde blitt kjpt opp av andre produsenter, eller ftt statlig hjelp. Og nettopp der ligger noe av tryggheten for bilkjperen enten det er en privatperson, eller et selskap som LeasePlan. Kanskje er dette en tid hvor de sterke kjper opp de svake. Det er ikke ndvendig ha toppkarakter i konomisk historie for vite at det har skjedd fr. Statlig hjelp har skjedd fr og kan skje igjen.

Alt du ikke nsker

For deg som bilkjper er denne usikkerheten likevel bare alt du ikke nsker deg. Du vil vite at produsenten er der om fem r, at reservedeler finnes, at tilliten til merket er der, osv. Ikke bare tro, ikke anta, men vite utover enhver rimelig tvil. Vre sikker.

Det er nettopp derfor denne situasjonen er til fordel for leasingbransjen. Om du leaser en bil er det leasingselskapet som eier bilen og sitter med risikoen, mens du betaler et fast, mnedlig belp. Vi liker heller ikke usikkerhet, men derfor er vi ekstra vkne og flger ekstra godt med p hva som skjer. Det er en del av jobben vr og vi har profesjonelle folk som flger med.

Som bilbruker er det greit slippe. Eller som min fornuftige kone sier: Jeg vil bare kjre bilen. Det er mange som tenker som henne.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her fr du din daglige dose kommentarstoff