hits

februar 2012

Gode rd er sjelden dyre

At tre av de store importrene i bilbransjen n senker prisen p el-biler dramatisk etter et knapt r med nye modeller p markedet, er ingen overraskelse. Men det er lumpent gjort mot dem som kjpte bilene tidlig, at prisen var s hy til starte med.

For 10 mneder siden l prisen p de nye el-bil-modellene fra Citron, Peugeot og Mitsubishi p rundt 250 000 kroner. Nylig reduserte disse tre importrene nybilprisen til under 200 000, og pnet markedet opp for helt nye kundegrupper.

For oss som kjenner bransjen og markedet har dette vrt forholdvis forutsigbart. I andre bransjer, for eksempel elektronikk, er det ikke uvanlig at nye produkter lanseres i markedet med en relativt hy pris, fr de settes ned etter bare noen mneder. De fleste vet at det er snn.

I bilmarkedet har det imidlertid ikke fungert p den mten. Vanligvis blir det satt en litt lavere introduksjonspris nr en ny modell lanseres, og s blir den endelige prisen indirekte en liten bonus til de som var tidlig ute og kjpte frst. Nr Citron, Peugeot og Mitsubishi har valgt fravike denne modellen, har de samtidig straffet alle de som allerede hadde kjpt el-biler i de frste mnedene, ved torpedere bruktmarkedet og etablere et prisniv som innebrer store tap for alle som kjpte i lanseringsperioden.

For LeasePlan er ikke dette spesielt overraskende i det hele tatt. Det er jobben vr tenke fremover i bilmarkedet. At prisen p ny teknologi kommer til synke i perioden etter at de frste produktene er lansert, er nrmest en selvflge, fra et profesjonelt ststed. Derfor har vi ogs vrt konservative nr vi har estimert bruktbilprisene. Vre kunder har helt fra starten av betalt en riktig pris for den nye bilen. Utgangspunktet vrt er at ogs vi nsker stimulere miljvennlige teknologiske lsninger – men s har vi i tillegg satt sammen regnestykket basert p vr erfaring og kunnskap om nye modeller, kommende teknologi og markedet generelt.

De tre importrene burde ha vrt i stand til forutse det samme som oss, rett og slett fordi de er proffe. Nr de selger til privatpersoner, mange av dem uten srlig erfaring med bilbransjen, blir det ekstra viktig tenke langsiktig, med andre ord ha bil nummer to i bakhodet nr du selger den frste. Og hvis kunden fler seg lurt, er det liten sjanse for at han eller hun kommer tilbake.

risikere miste disse kundene p det frste kjpet er uheldig, ogs i en litt strre sammenheng. skaffe seg el-bil for ti mneder siden handlet mye om satse p en ny teknologi – bde for produsentene og kjperne. Indirekte kan man hevde at dette «early movers»-segmentet var med p sttte en teknologilansering – ikke ndvendigvis ved betalte det det kostet, mens f kjente den endelige prisen, men ved signalisere til resten av markedet at de var villige til ta sjansen p en ny teknologi helt i starten.

Hvis disse fler seg lurt, er det tvilsomt om de tr vre frst ute en gang til. Det er dumt, for det skjer s mye p teknologifronten akkurat n at produsentene trenger en stor gruppe av kunder som tr vre med p teste ut nye lsninger.

Helt grunnleggende mener jeg dette handler om hvor vidt man vil vre rdgiver eller selger – og hva som lnner seg p lang sikt. Vi lever av tenke i forkant for vre kunder og ser at denne rdgiverrollen blir stadig viktigere i et markedet som blir mindre oversiktlig og vanskelige navigere.

Kanskje er det i ferd med vokse frem en tilsvarende rolle i privatmarkedet; en selger som ogs i strre grad er rdgiver og som kan spare kunder for den bitre erfaringen det er, se bilen du har satset p synke dramatisk i verdi mindre enn ett r etter at du kjpte den.

Rdgiver eller ikke; importrene hadde tjent p informere tydelig om den prisutviklingen de helt sikkert har forutsett. Og den dagen de er klar for ta en ny rolle, er det liten tvil om at det finnes et marked som venter. Det er prisutviklingen p el-biler et godt eksempel p – og i dette tilfellet ville gode rd neppe vrt spesielt dyre, hverken for den ene eller andre parten.

Liker du kommentarstoff? Da br du sjekke NA24s utskte samling av skribenter.