hits

februar 2010

Hva klikker LeasePlan p?

Vinterferien er i gang og med stadig bedre bredbndsdekning, ogs i fjellheimen, burde alt ligge til rette for en blanding av tidsfordriv og faglig oppdatering med Internett som informasjonskanal.

Jeg tar ogs ferie, og har bestemt meg for ikke mene noen ting, denne uken, hverken om CO2-utslipp, avgifter, bilsalget eller tilbakekallinger av biler med feil – som jeg n rlig talt begynner g litt i surr i.

(Bare snn helt i forbifarten: I PR-byrer er det en godt etablert leveregel at man sender ut drlig nyheter i perioder med masse andre drlige nyheter. Kanskje bilprodusenter rundt omkring tenker p samme mten, nr de hiver seg p Toyota og tilbakekaller biler over en lav sko. Det positive er jo at verdens bilpark er sikrere n, enn for bde en og to uker siden, og at den blir stadig bedre i ukene som kommer.)

Ukens vinterferieblogg er et samarbeidsprosjekt internt i LeasePlan der vi spurte de ansatte hva de klikker p nr de vil oppdateres, informeres eller kanskje le litt av bilbransjen. Her er et variert uttrekk av resultatene – til inspirasjon, opplysning og ferietidsfordriv.

Her p berget…

Blant norske bilsider er BilNorge - www.bilnorge.no - en klar ener, med Jon Winding-Srensen hyt opp p listen over vre favorittjournalister.

Og s finnes det selvflgelig en btte norske nettsteder med en blanding av nyhets- og forbrukerfokus. Her er de mine kollegaer bruker hyppigst.

www.dn.no/dnBil, http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/, www.ofv.no, www.naf.no/Forbrukertester, www.dinside.no/motor, www.forbrukerportalen.no/temaer/bil, www.hegnar.no/motor/bil, www.automotorogsport.no, http://www.nyttombil.no

En god svensk kilde er Teknikens Vrld - www.teknikensvarld.se

Det strste, svenske bilmagasinet p nett, av noen her i huset utpekt som kanskje den beste bilsiden for litt over gjennomsnittet interesserte lesere i Skandinavia. God kvalitet p testene og omtaler som vanligvis alltid er aktuelle for hjemmemarkedet.

En samling for oss som tenker milj

En miljbil er ikke alltid en hybridbil og en hybridbil trenger ikke ndvendigvis vre en miljbil. Det skjer masse p dette feltet, og dieselgjerrige personbiler konkurrerer med blandingsrasene om vre de mest politisk korrekte og miljsunne kjretyene bevege seg rundt i. Her er sider som gir deg nyheter, motargumenter og som tester med et kritisk blikk:

Teknisk Ukeblad – www.tu.no – er gode p bilrelaterte miljsaker.

www.sundsvall-ostersund-trondheim.com/images/Filer/elbilsguide_091011.pdf gir en grundig oversikt over elbiler og plug-in hybridbiler, bde de som finnes tilgjengelig og biler som kommer.

Og her en gjeng bekymrede forskere som tar tester p alvor, bilbransjens svar p CSI: http://www.hybridcenter.org/

Sniff Petrol - www.sniffpetrol.com

Dette er tidvis, men absolutt ikke alltid, intelligent humor og aktuelle bransjekommentarer, uregelmessig oppdatert, men velskrevet og morsomt. Akkurat n melder de om problemene som Spyker-teamet hadde da de ankom Saab sin fabrikk for frste gang og ikke kom inn fr de fant lsen p dren plassert p gulvet, to meter unna inngangen.

Nr du er lei av lese kan du g over til video - www.youtube.com – og for dem som ikke s Jeremy Clarkson i TopGear teste BMW X6 tidligere i uken er denne linken et must: http://www.youtube.com/watch?v=NYm_fxjyAYs

Og helt til slutt, selvflgelig, god vinterferie og kjr forsiktig: http://www.euroncap.com/home.aspx

Aldri s galt, eller…?

Den eneste trsten for Toyota i disse dager, er vel at det alltid kunne ha vrt verre.

«Man mste jmnfra,» sa den lille gutten i den svenske regissren Lasse Hallstrms debutfilm, «Mitt liv som hund». Han pleide tenke p rom-hunden Laika nr livet gikk ham i mot, for minne seg selv p at det alltid kunne ha vrt verre. Han kunne ha vrt en liten hund, alene og overlatt til seg selv, i en blikkboks p en ganger en meter, p vei ut i verdensrommet.

Jeg tenker p den lille historien mens jeg leser, ser og hrer om Toyota, Japans stolthet og symbolet p presisjon og effektivitet, som n kaller tilbake minst tte millioner biler over hele verden. P noen av dem har bremsepedalen hengt seg opp i gulvmatten og skapt livsfarlige situasjoner. P andre finnes en mekanisk feil som i verste fall kan f gassen til henge seg opp. Det har frt til tap av liv i USA.

Samtidig som Toyota gjr det rette og kaller tilbake alle biler som potensielt kan vre utsatt for denne risikoen, husker jeg historien om Ford Pinto, den lille, halv-kompakte bilen som skulle dekke et stadig kende behov for lavt prisede kjretyer i det amerikanske markedet p ’70-tallet.

De valgte en litt annen strategi enn tilbakekalling da det viste seg at bensintanken hadde en lei tendens til eksplodere hvis bilen ble pkjrt bakfra i over 40 kilometer i timen; de bestemte seg for gjennomfre en kost-nytte-analyse.

P denne tiden ble Ford ledet av en mann som senere skulle bli en legende i forbindelse med rekke snuoperasjoner i amerikansk bilindustri: Lee Iacocca. Han hadde bestemt at Ford skulle klare levere en bil som veide under 900 kg (2000 pounds) til under 2000 dollar. Problemet var bare at lsningen p bensintankproblemet ogs kte vekten p bilen – og kostet 11 dollar pr bil. Regnestykket som Iacocca hadde plagt ingenirene holde seg innenfor, ville ikke lenger p opp. Det var det ingen som turte fortelle Iacocca. I stedet gjennomfrte de den senere s bermte analysen, som viste flgende:

Hvert r ville den tvilsomme bensintanken forrsake 180 ddsfall, til en kostnad av 200 000 dollar stykket. 180 alvorlige forbrenninger ble priset til 67 000 dollar pr person og selve bilen ville det koste 700 dollar erstatte. Totalt endte utgiftene p 49,5 millioner dollar. Til sammenlikning, hvis de skulle bytte delen som kostet 11 dollar p alle bilene de hadde produsert, ville det koste dem 137 millioner dollar.

Ford valgte den billigste lsningen, noe som har kostet dem dyrt i omdmmesammenheng. Pinto-historien har en lei tendens til dukke opp i sammenhenger der det er behov for et eksempel p hvordan man ikke skal hndtere problemer i produksjonen.

Toyota velger totalt motsatt strategi, selv om en del mener de kunne ha vrt kjappere, tilbakekaller alt som finnes av biler med mulig feil - og retter dem opp. Og selv om de ikke kommer til tjene p denne saken i det lange lp, er denne mten hndtere problemene p den eneste mulig, hvis de skal ha noe hp om bygge opp igjen omdmmet som sikker, effektiv og plitelig.

Forelpig har de et stykke g: Toyota-salget falt med 15 prosent i januar, til under 100 000 solgte biler i USA. Det er frste gang siden 1999 at det skjer. Men hndtert p en mte som kundene opplever som ryddig og positiv, skal vi ikke se bort fra at hele saken p sikt kan snues til noe litt mindre negativt.

I det jeg skiver disse ordene, ser jeg p Nettet at ogs Toyota Prius har problemer, og n er det bremsene som svikter. Jeg hadde med andre ord rett da jeg startet p teksten for 20 minutter siden: Det kunne ha vrt verre.

N er imidlertid mye avhengig av hvordan Toyota velger hndtere denne nye situasjonen som har oppsttt og stadig nye opplysninger og hvordan de har forholdt seg til gasspedalproblemene. Vi tror - og hper - de klarer manvrere p en tillitsfull mte i situasjonen som har oppsttt, og er overbevist om at det vil gi uttelling p langs sikt.