hits

januar 2015

Anbefales: Avgiftsfrie el-bensinbiler

Biler som gr bde p strm og bensin slipper avgifter fra og med i r, og blir mye billigere. Flere bilprodusenter vil i lpet av ret tilby slike ladbare hybridbiler. Noen er i butikken allerede.

En ladbar hybrid er enkelt forklart en elbil som i tillegg har en liten bensinmotor som kan lade batteriene for deg nr det er ndvendig. Dermed kan du kjre p ren stikkontaktstrm til og fra jobb og barnehage, mens du p de litt lenger turene fr hjelp av bensinmotoren. Dette er elbil og vanlig bil i ett. Genialt, synes vi.

Endringer i bilavgiftene gjr at en normal ladbar hybridbil som for eksempel den nye VW Golf GTE helt slipper bilavgifter. Det eneste som kommer p av avgifter er vanlig moms. Andre slike biler med ingen eller lave avgifter er Audi A3 e-tron, Volvo V60 Plug-in-Hybrid og Norges mest solgte ladbare hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV. Om ikke lenge fr disse bilene flge av Audi A4 e-tron og VW Passat GTE. Langt oppe i premiumsegmentet er det ogs en rekke merker og modeller velge blant.

P ryktebrsen for bilbransjen svirrer det et utall planer og ubekreftede rykter om hvem som kommer med hva nr.

Kjr s langt du vil

De rene elbilistene m akseptere begrenset rekkevidde og lang ladetid. S lenge de to tingene ikke er skikkelig lst, tror vi at ladbare hybrider er veien g for de aller fleste.

Tenk p bensinmotoren som en reservetank. Nr batteriet gr tomt fyller den p med strm, og dermed kan du i praksis kjre akkurat s langt du vil. Bensinstasjoner er det over alt.

Det gjr det ogs mye, mye lettere klare seg med kun den ene (ladbare hybrid) bilen, da den kan brukes p samme mte som en vanlig bil nr det er ndvendig.

For ensidig p el

Incentivene for elbiler er svrt sterke og de virker bedre enn noen hadde turt hpe p. Frem til i r har ladbare hybrider hatt uforholdsmessig hye avgifter etter vr mening.

I LeasePlan mener vi det er viktig ikke fokusere for ensidig p n enkelt teknologi, som for eksempel elbiler, men gi rom for bredde med andre teknologier. rets statsbudsjett pner for en slik bredde ved ta de ladbare hybridene i varmen. P nettstedet bilnorge.no kan dulese mer om bilavgiftene og se hvordan akkurat den bilen du nsker kommer ut.

Ny tillit til forbrukerne

rsaken til at avgiftene har vrt som de har vrt kan kanskje ligge i at Regjeringen hittil ikke har hatt tillitt til at vi forbrukere faktisk vil kjre disse bilene kanskje s mye som 80 - 90 % p strm, og at disse bilene derfor ikke har "fortjent" lave avgifter.

Vi tror vi vil vise oss tilliten verdig, selv nr vi har friheten til velge. Om ikke annet fordi det er mye spare rent konomisk p plugge bilen i stikkontakten. Rimelig eller gratis strm er s mye mer fristende enn diesel til 13 kroner literen. S fr politikerne ta miljengasjementet vrt som en bonus - at vi plugger oss til strmnettet ogs fordi vi synes det en god ting gjre.

Ikke ulikt beveggrunnene til de aller fleste av dagens elbilkjpere.

Godt for lommeboken

Siden vi er bilkonomer har vi regnet p hva det vi koste deg ha og bruke noen av de vanligste ladbare hybridbilene som kommer p markedet i r. Ikke bare hva de koster i innkjp, men hva det koster deg ha bilen og bruke den over en fire rs periode.

Vi tror bilene vil holde seg godt i verdi, om lag som en konvensjonell bil og den koster i innkjp omtrent det samme. Dermed koster det omtrent det samme ha bilen ogs.

bruke den er en annen sak. Det er mye billigere. Det er fordi du slipper unna med fylle mye mindre drivstoff at lommeboken virkelig nyter godt av dette. Om du kjrer slik som produsentene har tenkt seg med en blanding av stikkontaktstrm og bensin bruker du bare 1/3 s mye av det flytende drivstoffet. Dermed kan du fort spare 7.000 - 8.000 kroner eller mer i ret ved kjre for eksempel hybrid-Golfen GTE i stedet for bensin-Golfen TSI.

Det er egentlig mye opp til deg som kjrer den, og hvor ofte du plugger inn stikkontakten.

Godt for miljet ogs

Om du srger for bruke muligheten disse bilene gir deg vil du alts bruke svrt lite bensin. Mens en VW Golf 1,4 TSI 150 HK bruker 0,47l/mil bruker den samme Golf GTE kun 0,15 l/mil, i oppgitt forbruk. Det er bra for miljet.

At den ladbare varianten har 204 HK, mot 150 i den vanlige vil nok mange synes er en ytterligere bonus, og noen et argument sterkt nok i seg selv for velge en slik bil.

Anbefalingen

Vi vger oss fremp med et "godt for deg, godt for miljet"-argument og anbefaler ladbare hybrider.

www.leaseplan.no-www.leaseplango.no.