hits

januar 2014

Nye rykter om iCar

Ryktebrsen fulgte de vanlige brsene oppover mot slutten av ret. Stadig oftere blir det spekulert i om Apples neste banebrytende produkt ville vre en bil - en iCar. Det vil i s fall gi helt nye muligheter for biladministrasjonsselskaper og bilbrukere. Apple selv kommenterer som vanlig ikke ryktene.

Det har lenge vrt kjent at Steve Jobs var svrt opptatt av biler og nsket lage en iCar. Det har vi ftt hre av et av selskapets mangerige styremedlemmer. En "lekkasje" som det kommer sjelden uten en grunn. Nesten like kjent er det at Jobs var ganske kjlig til selve bilindustrien. Ryktene om iCar blusset opp innimellom, men vi ble alle mer opptatt av den siste iPhone'en og iPad'en.

Det var inntil kampen i telefonmarkedet mest begynte dreie seg om strrelsen p skjermen og fargen p dekselet. Inntil elbiler med 17" touchskjermer (Tesla) kom p markedet, inntil frerlse biler suste rundt p testbaner og noen offentlige veier. Inntil stemmekontrollsystemet "Siri", som ligger i iPhone, fant veien inn i nye biler. Om ikke bilindustrien var high tech fr, s var den blitt det n. Og det var ikke de store bilgigantene som hadde srget for det. Siri ble for vrig utviklet av nordmannen Dag Kittlaus, med flere

Bensin p blet blir det virkelig nr Apple-fans fr vite gjennom nyhetskanalen CNN at den tyske investeringsbanken Berenberg har skrevet et pent brev til Apple-sjef Tim Cook hvor de oppfordrer han til kjpe elbilprodusenten Tesla, og passe p f med seg visjonren Elon Musk p kjpet. Gitt strrelsesforholdet mellom de to vil det vre et mindre oppkjp som Cook enkelt kan betale kontant.

Det kan hende det er en ren tilfeldighet at en Apples tekniske visepresidenter - som jobbet i Ford og Segway fr han begynte i Apple - omtrent samtidig med dette begynner i Tesla. Ryktebrsen tok det uansett godt imot og sendte iCar ryktene til nye hyder. Kanskje akkurat slik epleselskapet nsket. Det er f som er s dyktige til bruke media til sin fordel p nettopp den mten som de. Noe dette blogginnlegget ogs egentlig viser.

De fleste som flger selskapet er enige om at Apple trenger et nytt banebrytende produkt for leve opp til sitt innovative rykte om bryte opp forretningsmodeller, lansere helt nye produkter og ha usedvanlig hye marginer.

Noen mener dette vil vre en ny form for TV. Andre mener alts at det er en ny form for bil. For om iCar kommer vil den trolig skille seg like mye fra dagens vanlige biler som den frste iPhone skilte seg fra de mobiltelefonene vi hadde frem til da.

Dette pner store muligheter for biladministrasjonsselskaper som LeasePlan. I dag koordinerer, administrerer, lser og finansierer vi 40.000+ brukeres behov for biltjenester i Norge og for over 1,3 millioner brukere p verdensbasis. Det er flere enn noe annet selskap. Det sier jeg ikke for skryte, men fordi at her har strrelsen noe si.

De tjenestene biladministrasjonsbransjen tilbyr i dag, oss selv inkludert, tilbyr vi ut i fra hvordan bilen er og hvordan den brukes i dag. Om en iCar endrer mten vi bruker bilen p med noe i nrheten av mten iPhone endret mten vi bruker telefonen p - da vil bransjen st overfor muligheter vi i dag ikke aner mer enn konturene av. Nyaktig hvilke tjenester vi da kan tilby kundene vet ingen. Det jeg vet er at vi gjr hjemmeleksen vr, flger med i utviklingen og forbereder oss. Vi har ikke tenkt st overrasket igjen p perrongen nr toget gr.

Vi har ikke tidligere hatt tro p at Apple vil lage en iCar, men er n ikke lenger s sikre. Om det kommer en iCar, skal vi uansett vre forberedt.